پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۵۷
|
کد خبر: ۲۱۷۸
محمدجعفر غلامی در گفتگوی اختصاصی با بسنا گفت: حدود ۲۶ عنوان وام وجود دارد که ۲۴ مورد آن مخصوص دانشجویان روزانه و ۲ مورد مخصوص دانشجویان شهریه پرداز شبانه است که لیست آن‌ها در یک زمان ارسال نمی‌شود؛ در سال، حدود ۶ هزار فقره درخواست وام دریافت می شود که ممکن است یک نفر چند وام را دریافت کند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

محمدجعفر غلامی رئیس اداره رفاه دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: حدود ۲۶ عنوان وام وجود دارد که ۲۴ مورد آن مخصوص دانشجویان روزانه و ۲ مورد مخصوص دانشجویان شهریه پرداز شبانه است که لیست آن‌ها در یک زمان ارسال نمی‌شود؛ در سال، حدود ۶ هزار فقره درخواست وام دریافت می شود که ممکن است یک نفر چند وام را دریافت کند.

وی افزود: طبق تقویمی که صندوق رفاه اعلام می‌کند ثبت درخواست وام از طرف دانشجویان صورت می‌گیرد؛ در سال ۹۷ نیز از ۱۵ دی تا ۲۱ بهمن انجام شد؛ بعد از آن، مرحله بررسی درخواست‌ها و ثبت وام‌ها خواهد بود که تعداد تقاضاها و مدارکی که تحویل داده شده است مانند سند محضری برای بازپرداخت وام بررسی می‌شود.

رئیس اداره رفاه دانشجویی در ادامه بیان داشت: پس از جمع‌آوری مدارک و درخواست ها در سیستم ثبت می‌شوند که در ترم ۹۷۲ از ۲۱ بهمن شروع شد و حدود یک‌هفته بعد لیست دانشجویان دکتری که تعداد آن محدود بوده و شرایط آن سخت نیست، فرستاده و حدود ده روز بعد واریز شد؛ اما معمولا 21 روز کاری بعد از ثبت و ارسال لیست وام ها توسط کارشناسان اداره رفاه دانشجویی دانشگاه ها، مبالغ وام ها از جانب صندوق رفاه وزارت علوم به حسابهای شخصی اعلام شده دانشجویان واریز می گردد.

وی ادامه داد: در برخی از سنوات گذشته، پرداخت وام نزدیک به عید و یا بعد از عید انجام می‌شد اما در سال گذشته با توجه به زمان ثبت‌ وام‌ها که 10 بهمن یعنی 10 روز زودتر از امسال بود ۵ اسفند وام‌ها واریز شدند؛ در هر صورت لیستی که ما برای صندوق رفاه برای ۹۷۲ ارسال کردیم جزو اولین لیست‌ها ارسال شد و جزو اولین لیست‌ها در سراسر کشور پرداخت شد.

غلامی بیان کرد: ما برای وام‌های شهریه، تحصیلی و ضروریگاها چند لیست فرستادیم که لیست اول آنها واریز شده است؛ حتی در روزهای تعطیل هم فعالیت داشتیم و نتیجه آن زودتر واریز شدن وام‌ها از بسیاری از دانشگاه‌ها بود.

وی درباره وظایف اداره رفاه گفت: وظیفه اداره رفاه دریافت بخش‌نامه‌های صندوق رفاه مانند تقویم وام است؛ عناوین و دستورالعمل‌ها را دریافت و طبق آنها درخواست‌ها را در اتوماسیون سراسری صندوق رفاه ثبت می‌کنیم و صندوق رفاه با توجه به اعتبارات خود وام‌ها را واریز می‌کند؛ ما نه در دستورالعمل ها و نه در تقویم کاری نمی‌توانیم تغییری انجام دهیم؛ دانشگاه نیز هیچ ‌گونه دخالتی ندارد.

غلامی اظهار داشت: هرچه از زمان شروع ثبت وام‌ها فاصله می‌گیریم تراکم درخواست‌ها بالاتر می‌رود اما اولویت واریز با زودتر بودن زمان درخواست وام است.

رئیس اداره رفاه گفت: ۲۴ بهمن لیست وام‌های تحصیلی‌ را فرستاده شدو در روزهای اخیر نیز واریز شد. لیست وام‌های دکتری ۲۳ بهمن ارسال شد که 10 روز بعد واریز شد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق رفاه به صورت ترمی درخواست‌ها را بررسی می کند و کار ما به دو بخش عملیات پرداخت و عمیات بازپرداخت تقسیم می‌شود و مقررات آن‌ از طرف صندوق رفاه که زیر نظر وزارت علوم است، داده می‌شود.

غلامی بیان کرد: در آیین نامه پرداخت، قید شده است که دانشجویان مستعدِ نیازمند می‌توانند وام دریافت کنند و برای هر کدام از قید‌های گفته شده خصوصیاتی در نظر گرفته شده است؛ مستعد مربوط به شرایط آموزشی است به عنوان مثال به اشخاصی که در ترم شکسته کارشناسی قرار دارند یعنی کمتر از ۱۲ واحد یا در ترم آخر کمتر از ۷ واحد اخذ کرده ‌اند، وام دریافت نمی‌کنند؛ شخصی که مشروط می‌شود تعدادی از وام‌ها را از دست می‌دهد و شخصی که به صورت متوالی مشروط می‌شود دیگر مستعد به حساب نمی‌آید و کل وام‌ها را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: کسانی که در ترم ۹ کارشناسی یا ۵ کارشناسی ارشد قرار دارند نیز با شرایط خاص وام دریافت می کنند و به افرادی که ترم ۱۰ کارشناسی یا ترم ۶ کارشناسی ارشد هستند وام تعلق نمی‌گیرد؛ همچنین نخبگان و استعدادهای ویژه به طور ویژه بررسی می‌شوند.

وی تببین کرد: نیازمند نیز به معنای عدم تعلق وام به شاغلان است همچنین افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، دفتر شاهد و ایثارگر و یا نهاد‌های حمایتی دیگر به صورت خاص بررسی می‌شوند.

رئیس اداره رفاه دانشگاه بوعلی سینا افزود: افرادی که معدل بالای ۱۷.۵ کسب کرده باشند، وام مسکن آنها ۱/۵ برابر می‌شود. دانشجوی نمونه که معدل بالای ۱۷/۵ کسب کرده باشد، دانشجوی قهرمان ورزشی و معلول که توان‌خواه بهزیستی هستند نیز ۱/۵ برابر وام دریافت می‌کند.

وی در رابطه با مدارک درخواست وام گفت: تعهد بازپرداخت بدهی مورد نیاز است؛ یعنی یک نفرباید ضامن شود و اگر در پرداخت اقساط دچار دیرکرد شود ضامن باید آن را پرداخت کند؛ ضامن باید رسمی یا پیمانی یا بازنشسته باشد که بازنشستگان حتما باید گواهی کسر از حقوق ارائه دهند.

غلامی افزود: ضامن تا زمانی که در قید حیات است و شرایط ضمانت او مقدوش نشده می‌تواند، باز هم ضامن باشد؛ یک بار تعهد ضامن برای کل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و‌ دکتری در هر دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و پیام نور و برای انواع وام‌ها کفایت می‌کند و نیاز به تعهد مجدد نیست.

وی گفت: تا زمانی‌که وام‌ها کمتر از ۱۵ میلیون تومان باشد یک نفر ضامن کافی است اما در صورتی که مقدار وام بیشتر باشد به ضامن دوم نیز نیاز خواهد شد.

وی درباره بازپرداخت نیز عنوان کرد: در مرحله بازپرداخت مبلغی از مجموع وام‌ها که هم‌اکنون حدود ده درصد است را دانشجو باید نقدا پرداخت کند و مابقی بدهی به ۶۰ قسط، تقسیم می‌شود.

غلامی بیان کرد: دانشجویان ۹ ماه مهلتی به نام مهلت تنفس دارند که پس از تحصیل به دانشجویان برای باز‌پرداخت داده ‌می‌شود؛ دانشجویان پسری که مشمول نظام وظیفه هستند ۲۴ ماه مهلت سربازی نیز به آن اضافه می‌شود همچنین برای زلزله زندگان نیز با ارائه نامه از مراکز مربوطه مانند فرمانداری مبنی بر آسیب خانه در زلزله، دو سال امهال اضافه می‌شود و معلولین نیز با نامه بهزیستی می توانند مهلت خود را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: عمدتا وام‌های دانشجویی کارمزد ندارند به جز وام شهریه و وام ویژه دکتری که به صورت ماهیانه است و نهایت کارمزد آن ۴ درصد می‌باشد.

غلامی در پایان گفت: دفترچه قسط در سامانه bp.swf.ir موجود است و بعد از اتمام مقطع درسی در صورت قبولی در مقطع بالاتر تا پایان سنوات مجاز مقطع تحصیلی جدید به صورت اتوماتیک به حالت معلق در می‌آید.

خبرنگار: میرزایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست