پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۷۴
|
کد خبر: ۲۲۰۱
دانشگاه بوعلی سینا، پس از 45 سال تلاش مستمر پژوهشی، در زمره فهرست مؤثرترين دانشگاه های دنيا قرار دارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دانشگاه بوعلی سینا در سال 1352 تأسیس شد و اکنون حاصل بیش از 40 سال فعالیت پژوهشی آن، منجر به انتشار 5962 مقاله لاتین در پایگاهScopusو 5346 مقاله لاتین در پایگاهISIو 4782 مقاله فارسی در پایگاهISCو قرار گرفتن دانشگاه در فهرست موثرترين دانشگاه های دنيا (50% دانشگاه های دنیا) در حوزه مهندسی طبق گزارش پايگاه بين المللیESIشده است.

قرارگرفتن دانشگاه بوعلی سینا در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا بر اساس نظام رتبه بندی لایدن، کسب رتبه 10 در بین دانشگاه های جامع کشور طبق نظام رتبه بندیISC، قرار گرفتن مهندسی شیمی این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای و احراز اچ ایندکس 87، معرفی 9 استاد نمونه کشوری، 5 پژوهشگر نمونه کشوری، 4 دانشمند یک درصد برتر دنیا، و 4 نفر سرآمد علمی کشوری و کسب جوایز جشنواره های بین المللی توسط اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان دانشگاه بوعلی سینا از دیگر افتخارات این دانشگاه محسوب می شود.

دانشگاه بوعلی سینا در حال حاضر با 439 هیأت علمی، 2674 دانشجوی کارشناسی ارشد و 753 دانشجوی دکتری در حال فعالیت در حوزه های آموزشی، پژوهشی و تولید فناوری است.

از اولین واحدهای تشکیل شده در دانشگاه بوعلی سینا، کتابخانه بوده است که در طول 45 سال عمر خود، فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است؛ کتابخانه ای که مجموعه های متعدد و با ارزشی همچون مجموعه اهدایی پژوهشگاه ابن سینا، مجموعه اهدایی سفیر سودان در ایران، مجموعه اهدایی سفارت فرانسه و مجموعه کتب خطی اهدایی برادران مکارچیان را در خود جای داده است و با تلاش مجموعه ای از کارمندان پرتلاش و دلسوز، اکنون بیش از 205 هزار جلد منابع چاپی و بیش از 75 هزار منابع الکترونیکی، به زبان های مختلف را در خود جای داده که با منابعی همچون کتاب، پایان نامه، پایگاه های اطلاعاتی، روزنامه ها و مجلاتی که قدمت آنها به سال 1305 می رسد و نسخ خطی منحصر به فرد، پذیرای پژوهشگران و علاقه مندان در غرب کشور است.

انتشارات دانشگاه بوعلی سینا در سال 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شده و تاکنون 350 عنوان کتاب از اساتید دانشگاه به چاپ رسانده است؛ برخی از کتب اساتید این دانشگاه رتبه هایی همچون کتاب برگزیده سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کسب کرده اند و برخی نیز به عنوان مرجع درسی برگزیده شده اند.

به موازات پیدایش کامپیوتر و به دنبال آن اینترنت و ورود آنها به دنیای علم و پژوهش، دانشگاه بوعلی سینا نیز با راه اندازی واحد فناوری اطلاعات به دنبال خودکارسازی و انجام بهینه و سریع امور بود؛ لذا می توان گفت از سال 1367 مرکز کامپیوتر دانشگاه راه اندازی شده و استفاده و آموزش برنامه های کاربردی و نرم افزارهای مختلف در دانشگاه شروع شد. در سال1377 از طریق ارتباط با مرکز فیزیک نظری اولین خدمات مبتنی بر اینترنت و استفاده از پست الکترونیک، فراهم گردید. در همان سال اولین وب سایت دانشگاه نیز با ساختار ایستا طراحی و راه اندازی گردید، تا در عمل دانشگاه از طریق اینترنت به دانشگاه ها و پژوهشگران سراسر کشور معرفی گردد. شبکه محلی درون دانشگاه بر روی بستر فیبرنوری در سال 1385 توسعه پیدا نمود. به علت ضرورت حضور در وب، دومین نسخه وب سایت دانشگاه در سال 1385 راه اندازی گردید و در سال1391 وب سایت دانشگاه برای بار سوم با فناوری های نوین به روز شد. در حال حاضر سامانه های نرم افزاری متعدد و جدیدی در دانشگاه استفاده می شود.

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بوعلی سینا از سال 1381 راه اندازی شده و تاکنون تعداد 398 ایده محوری به مرکز معرفی شده که تعداد 158 ایده مورد پذیرش قرار گرفته و از امکانات و مزایای استقرار در مرکز رشد استفاده نموده اند. این مرکز با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفه‌هاي جديد توسط دانشجویان، اساتید و کارآفريناني که در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينه‌هاي مختلف تشکيل شده‌اند و با تکیه بر خلاقیت و نوآوری قصد ورود به عرصه های اقتصادی را دارند، پشتیبانی می کند.

گفتنی است فعالیت قابل توجه 14 نشریه علمی پژوهشی، دفتر ارتباط با صنعت و جامعه که در حال فعالیت جهت برقراری ارتباط بیشتر بین دانشگاه بوعلی سینا با صنایع فعال و مهم استان و کشور است، آزمایشگاه مرکزی که مدیریت واحد آزمایشگاه های دانشگاه را به عهده دارد، مرکز کارآفرینی دانشگاه، واحد علم سنجی و فصلنامه معاونت پژوهش و فناوری هم در سال های اخیر، از جمله دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه بوعلی سینا به حساب می آید.

خبرنگار: سلیمی فر


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست