پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۲۷۰
|
کد خبر: ۲۳۵۴
دكتر فائزه بالايي، از اساتيد حوزه و دانشگاه، در مراسم "قرار عاشقي به وقت راهیان" بيان كرد: من مخالف حضور زن در اجتماع نیستم اما حواستان باشد که زن، مرد نیست و اگر تفاوتی قائل نباشیم به همان مسیری که غرب رفته خواهیم رفت.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
د

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر فائزه بالايي، از اساتيد حوزه و دانشگاه، در مراسم "قرار عاشقي به وقت راهیان" كه با تلاش بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي سينا در سالن سينما دانشكده علوم پايه برگزار شد، در ابتدا چند نكنه راجع به حضرت خديجه بيان كرد: حضرت خدیجه از خاندان حنفای قریش بوده و در طائف، مصر و شام کاروان های تجاری داشت که در حال تجارت بودند.

وي در خصوص خواستگاري حضرت خديجه از پيامبر گفت: آن حضرت در كمال شرم و حيا و از طریق واسطه که در روایتی واسطه ایشان نفیسه، دختر خواهرشان یا خواهر ایشان بوده است.

بالايي به خصوصیات خاص حضرت خديجه اشاره كرد و گفتآن حضرت بدون هیچ چشم داشتی گذشت میکردند؛ داستان کمتر شنیده شده اي از آن حضرت اين است كه درعرب رسم بود، مرد مهریه را نقدا روز عقد پرداخت مي كرد و پیامبر آن مقدار پول را نداشتند، حضرت خدیجه مقداری پول را با واسطه به ابوطالب دادند و فرمودند که به فرزند برادرت بگو پول را بگیرد وبیاید. بعد از عقد حضرت خدیجه با مهر دامان پیامبر را میگیرد و می فرماید به خانه خودت بیا چرا که خانه من خانه توست و من کنیز شما هستم .

حضرت خدیجه اصلا در نظر نداشت که چقدر به پیامبر می بخشد و معتقد بود هدایت را، که از همه گنج های سراسر دنیا برتری دارد، کسب می کند.

وي افزود: حضرت خدیجه تا جایی پیش روی کردند که دیگر چيزي برایشان باقی نماند، حتی لحظه فوت پولي براي خريد كفن نداشتند که جبرئیل بر پیامبر نازل شد و فرمود خدا کفنی برای حضرت خدیجه فرستاده است.

فائزه بالايي خاطرنشان كرد: برخي گفته اند که حضرت خدیجه قبلا سه بار ازداج کرده بودند، که این نظر اشتباه است و برای رقابت با ائمه این مسائل را بیان می کنند.

وي افزود: برخي ديگر ميگويند حضرت خديجه از پيامبر بزرگتر بودند كه اين نظر نيز اشتباه است چرا كه طبق روایات حضرت زهرا پنج سال بعد از بعثت به دنیا آمده اند، یعنی بست سال بعد از ازداج حضرت خدیجه و پیامبر اکرم، اگر حضرت خدیجه به هنگام ازدواج ۴۰تا۴۶ سال سن داشته باشند یعنی به هنگام تولد حضرت زهرا(س) ۶۰ تا۶۵ ساله بودند و این امکان پذیر نیست و سنی که میتوان درنظر گرفت این است که حداکثر ۵۰ ساله باشند، پس نتیجه میگیریم تاریخ در جاهایی ایراد دارد.

بالايي تشريح كرد: پیامبر(ص)نقل می کند، ای خدیجه خداوند متعال هر روز چندین بار به خاطر وجود تو به ملائکه خود مبارک می گوید. پیامبر می فرمایند، بهشت مشتاق چهار زن است: حضرت مریم، آسیه، خدیجه و حضرت زهرا(سپیامبر اكرم همچنين فرمودند: اسلام با شمشیر امام علی (ع) و حضرت خدیجه استوار گردید.

وي در ادامه افزود: رسول خدا فرمود، در شب معراج وقتی به زمین برگشتم به جبرئیل گفتم آیا حاجتی داری و ایشان گفتند حاجت من این است که سلام خدا و سلام من را به خدیجه برسانی، پیامبر وقتی به منزل رسيد سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه رساند، ایشان در پاسخ فرمودند، همانا ذات پاک خدا سلام است و سلام به سوی او باز ميگردد و به جبرئیل سلام داد.

فائزه بالايي در خصوص جايگاه زن از نگاه عرفانی مطالبي را بيان كرد و گفت: ابن عربی حقیقتی برای زن و مرد تعریف میکند و برای آنها جنسيت عارض می شود؛ افراد امر عارضی را به جای حقیقت گرفتند به همين دلیل سردرگم شدند و به دنبال آن اند که زن بالاتر است یا مرد؟ درصورتی که حقیقت یکی و انسانی است. وي همچنین بیان میکند که به دلایل عرفانی و وجودی، زنان از مردان برتری دارند و اين الايل عبارنتد از، زنان مظهر اسماء جمال اند و مردان مظهر اسماء جلال اند، اسما جمالیه وجود را گسترش می دهند و مظهر رحمت و رئوف بودن الهی است و اسما جلالیه موجب مرگ و غضب و عذاب اند. دليل دوم اين است كه زنان هم قابلیت دارند و هم فاعلیت و مردان فقط فاعلیت دارند.

وي اضافه كرد: ابن عربي همچنین بیان میکند که در قرآن برتری از لحاظ جنسیت وجود ندارد و اصل کلی را بیان میکند که هرکس تقوای بیشتری داشته باشد مقام بالاتری نزد خدا نیز دارد. امام جعفر صادق نيز ميفرمايند: هرکس ایمانش بیشتر شود محبتش به زنان بیشتر می شود و هرکس محبتش به اهل ایمان بیشتر شود، محبتش به زنان نیز بیشتر می شود؛ پس دقیقا یک تقابل مثبت بین محبت به خدا و محبت به زنان وجود دارد.

بالايي توضيح داد: یکی از اسما خدا لطیف است و لطافت شاخصه شخصیتی زنان هم هست، و به خداوند لطیف می گویند زيرا به همه چیز اعاده دارد و کوچکترین چیز از چشم خدا دور نیست لطیف به خبیر نزدیک تر است و یعنی اعاده کلی بر تمام موجودات؛ زن نیز اینگونه است و کوچکترین چیز ها از دید آنها دور نمی ماند.

وي اضافه كرد: ابن عربی درکتاب فتوحات به این حدیث نبوی اشاره می کند كه پیامبر میفرماید خداوند دو چیز را برای من محلوب گردانیده یکی زن و دیگری روی خوش است و نور چشم مرا در نماز قرار داده است؛ این عزیز بودن زنان برای پیامبر به اقتضای طبیعت و شهوت نبوده بلکه حب الهی بوده است، یعنی چون زنان را مظهر اسما جمالیه خداوند میدید، دوست داشته است.

فايزه بالايي چند نگاه از زنان را در كتاب فتوحات جلد 7 صفحه124 بيان كردنگاه اول اين است كه دسته اي از زنان میگویند که جای زن درخانه است و بیرون هم نباید بیاید و هرچی بیشتر از محیط بیرون دور باشد، امنیت آن ها نیز بیشتر می شود، مثل برخی اقوام کرد و ترک نگاه دوم اين است كه دسته ای دیگر از زنان نیز میگویند زن و مرد باید در هرچیز باهم برابر باشند که همان فمنیست است. براي مثال میگويند اگر مرد با پول درآوردن احساس استقلال میکند و حس خوبی داره، زن هم باید همینطور باشدنگاه سوم اين است كه زن بخاطر شأن و منزلتی که دارد بعید است کارهایی را انجام دهد؛ من مخالف حضور زن در اجتماع نیستم اما حواستان باشد که زن، مرد نیست و اگر تفاوتی قائل نباشیم به همان مسیری که غرب رفته خواهیم رفت.

دکتر بالایی در پايان بیان کرد: زن یک مربی بزرگ است و شخصیت و جایگاه بالایی دارد، زن باید ساعات کمتری از مرد کار کند ولی به همان اندازه حقوق دریافت کند زیرا کارهای مهم دیگری ازجمله فرزند پروری نیز دارداگر به استعداد زن ها توجه شود، بسیاری از استعداد ها شکوفا خواهد شد و اینگونه به حاشیه نخواهد رفت.

خبرنگار:قنبري

عکس: اصلانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو