پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۴۹۲
|
کد خبر: ۲۳۶۷
فرمانده ستاد راهیان نور کل کشور گفت: اگر می خواهیم راه شهیدان را ادامه دهیم، باید همچون آن ها مقاومت کنیم، چرا که همچون خاطره خرمشهر هرجا که مقاومت باشد، پیروزی نیز در آنجاست.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، سردار رضا میرزایی فرمانده ستاد راهیان نور کل کشور در مراسم گرامیداشت سالروز خرمشهر که در مسجد دانشگاه بوعلی سینا به همت پایگاه مقاومت شهید امینی برگزار شد، اظهار داشت: حماسه فتح خرمشهر، مصادف با سوم خرداد، نقطه عطفی در تاریخ پیروزی های انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی افزود: واقعه خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی است اما برای ملت ایران افتخار آمیز است و از نزدیک این قضیه شبیه یک معجزه بود، خرمشهر را خدا آزاد کرد.

میرزایی تصریح کرد: زمانی که رژیم بعثی عراق با تشویق دولت های دشمن انقلاب به مرزهای ما حمله کرد، خرمشهر قدم اول و بسیار موثر این هدف گیری بود، ارتش بعثی در فکر تصرف سریع این شهر و محاصره و تسخیر آبادان بوده و رویای هجوم همه جانبه به دشت های خوزستان و سیطره بر اهواز را در ذهن مخدوش خویش میپرورانید، تا اینکه پس از 34 روز مقاومت و پایداری مردم، خرمشهر درتاریخ 4 آبان 1359 به دست دشمن افتاد.

میرزایی افزود: در آن زمان، انقلاب نوپای ما از لحاظ تجهیزات نظامی از حداقل امکانات برخوردار بود و با این تفکر که جنگ، جنگ رزم است تنها ارتش به میدان میرفت که در طی عملیاتش با شکست مواجهه میشد.

وی گفت: اما بعد از عزل بنی صدراز فرماندهی کل سپاه، اتحاد و یکپارچگی بین مردم و نظام به وجود آمد و ارتش، بسیج وسپاه، همه با هم دست به دست هم داده و پا به میدان گذاشتند.

میرزایی در ادامه تببین کرد: با وجود کوشش دشمن برای تثبیت موقعیت خود در خرمشهر، سرانجام به لطف خداوند متعال و جان فشانی همه مردم به ویژه رزمندگان و شش هزار شهید در خون تپیده، نبرد بزرگ و سرنوشت ساز و غرورآفرین بیت المقدس با رمز یا علی ابن ابی طالب (ع)، در چهار مرحله با هدف آزادسازی خرمشهر اجرایی شد.

وی تصریح کرد: مرحله اول: 57 گردان از سپاه ارتش، در قالب سه قرارگاه عملیاتی (قدس در شمال، خاتم در مرکز، نصر در جنوب) با فرماندهی قرارگاه کربلا در تاریخ 10/2/61، عملیات را شروع کردند و رزمندگان، با عبور از رودخانه کارون موفق شدند بخشی از جاده اهواز ـ خرمشهر را فتح کنند؛ مرحله دوم: در شامگاه 16/2/61، با هدف پیشروی قرارگاه فتح و نصر به سمت مرز عراق، شروع شد که افزون بر بخش دیگر جاده اهواز ـ خرمشهر، مناطقی چون جفیر، پادگان حمیر و هویزه آزاد شد.ممیرزایی در ادامه گفت: مرحله سوم: در تاریخ 19/2/61، مرحله سوم عملیات آغاز شد، ولی به علت هوشیاری دشمن و تمرکز نیرو در خطوط پدافندی، رزمندگان موفق به انجام دادن مأموریت نشدند و تکرار این عملیات دو روز بعد نیز به شکست انجامید؛ در مرحله چهارم: در تاریخ 1/3/61، با هدف آزادسازی خرمشهر با رمز یا محمد بن عبدالله (ص) شروع شد و در برابر تک سریع و غافلگیرانه رزمندگان اسلام و درگیری شدید میان قوای ایرانی و نیروهای عراقی خرمشهر، از لوث وجود متجاوزان پاک و به طور کامل آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

وی در ادامه بیان داشت: خرمشهر مردم سراسر میهن اسلامی را به وجد آورد، زیرا فتح خرمشهر ضربه ای سنگین و کمر شکن به توان امریکا و جنگ طلبی های دشمن مهاجم وارد کرد و این پیروزی توان نظامی امریکا را در منطقه خاورمیانه بر هم زد.

فرمانده ستاد راهیان نور کل کشور خاطر نشان کرد: فتح خرمشهر، فتح خاک نبود بلکه فتح ارزش های اسلامی بود؛ اگر در گذشته مورد تهاجم نظامی قرار گرفته ایم، امروزه نیز از لحاظ فرهنگی در حال جنگ هستیم.

میرزایی اظهار داشت: دشمن با 3 هدف،1-سقوط نظام جمهوری اسلام 2-سلطه 3-غارت منابع و ضوابط کشور ،جنگ نرم خودرا که همان تحریم اقتصادی است را اغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این جنگ، احتیاج است که قوه قضاییه به وظایفش عمل کرده واختلاف گران و کسانی که احتکار میکنند را به سزای اعمالشان برسانند.

میرزایی در پایان افزود: اگر میخواهیم راه شهیدان را ادامه دهیم،باید همچون انها مقاومت کنیم چرا که همچون خاطره ی خرمشهر هرجا که مقاومت باشد، پیروزی نیز درآنجاست.

خبرنگار:یاری

عکس: علی احمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست