پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۷۶
|
کد خبر: ۲۳۷۲
حجت الاسلام نظري در جلسه"بررسي رابطه دين و سياست" خاطرنشان کرد: عقل انسان بدون استمداد از جریان وحی، چراغ پر فروغی نخواهد بود و انسان را بر سرمقصد اصلی نخواهد رساند، پس بایستی کارامدی دین را در عرصه سیاست نشان داده و همواره فهمی درست از حقایق هستی داشته باشیم که بتوانیم در هر دو عرصه، کارامد بوده و توفیقاتی بدست آوریم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام نظري در جلسه"بررسي رابطه دين و سياست" كه با تلاش بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا و در سالن اجتماعات شهید چیت سازیان دانشکده علوم انسانی برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که از رابطه دین و سیاست دم می زنیم، ناچاریم گریزی به مسائلی که پیشینه تاریخی دارند، بزنيم و یکی از همین مفاهیم که به ذهن تبادل می کند، بحث سکولاریسم است و بایستی به مبانی آن توجه کرد.

وی در ادامه به ریشه لغوی سکولاریسم در ادبیات کلاسیک مسیحی اشاره کرد و گفت: سکولاریسم به معنای گیتی و مینو است و نوعی از عرفی گرایی و دنیا نگری تلقی می شود؛ از دیگر معانی که به سکولاریسم اطلاق شده است، دوری از خدا، ترخیص کشیشان، تفوق دولت از کلیسا است که تقابل دین در آن به وضوح استشهاد می شود.

نظری بيان كرد: از عوامل شکل گیری سکولاریسم در فضای مسیحیت این است که طبق تفاسیر مفسرین مسیحی، سکولاریسم ریشه نقلی دارد و طبق آيه انجیل در متی امده است که"مال قیصر را به قیصر ببخش و مال خدارا به خدا" و بر اساس همین موضوع تفسیری از فضای دین و دنیا را ارائه می دهند که لاجرم منحصر به چنین ارائه ای می شود که نظریه 2 شهری یعنی شهر خدا و شهر دنیا به وجود می اید.

وی در ادامه افزود: این ها از عوامل ابتدایی شکل گیری سکولاریسم در دنیای مسیحیت هستند اما در واقع ناکارایی دستگاه کلیسا یکی از عمده ترین این مسائل است، چرا که بعداز اعلام نسخ عمل به شریعت تورات، هیچ مکتبی به عنوان آموزه اعلام نشد و فقدان نظام اجتماعی مسیحیت یکی از عوامل مشدد سکولاریسم شد.

نظری گفت: من معتقدم که در این فضا، عمل گرایی به مرحله ای رسید که هیچ احساس نیازي برای یافته های بشر حس نمیشد؛ تئوکراسی به حاشیه رانده شد و حاکمیت خدا در این فضا به شدت کمرنگ شد و اگر از این محدوده انسان گرایی و فردگرایی را بگیرند دیگر چیزی باقی نمیماند.

این کارشناسی مذهبی سیاسی توضيح داد: به دلیل تشکیل این حکومت و با توجه به اینکه در آستانه گام دوم هستیم، مباحث نیازمند بازخوانی هستند، اگرچه این عوامل را بهم ضمیمه کنیم؛ طبق سیره مسیحیت، سکولاریسم مفهوم معقولی است، اما اگر از منظر اسلام به آن نگاه کنیم دین، دنیا و سیاست سه راس یک هرم هستند که نمیتوانیم بپذیریم که ساحت دین در دنیا یک ساحت فردی است و این دنیا از اخرت جداست.

وی افزود: در دیدگاه اسلام، دین، ظاهری است که باطنی دارد به نام آخرت و طبق آیات قرآن و آموزه های دینی، رابطه بین انسان و عملش در برزخ و قیامت قراردادی نیست بلکه عینا تجسم اعمال است.

نظری اظهار داشت: انسان در نگاه اسلام، محور هستی است و تمام شرافت آن، این است که اعمالش در این دنیا تنظیم شود؛ اگرچه در آموزه های اسلام و متون روایی دنیاگرایی مذمت شده است، اما ادعای اسلام بر این نیست که اسلام را بر کنج عزلت محدود کرده و از ورود آن به دنیای سیاست ممانعت کرد.

وی با ذکر آیه 60 سوره نسا که در آن خداوند از مومنان میخواهد برای رفع مشکلاتشان هیچ گاه به طاغوت مراجعه نکنند، گفت: مومنان در نظامی که تحت سیطره طاغوت هستند نمی توانند زندگی کنند، چرا که غیرت ربوبی اجازه نمیدهد که در سیطره نظام غیر عبودی زندگی کنیم.

وی تاکید داشت: نمی شود در یک سیستم غیر موحدانه، موحدانه زیست، پس ما باید درپی ریز اجتماعی، طرحی را برنامه ریزی کنیم که حضور دین وسیاست را در کنار هم داشته باشیم.

حجت الاسلام نظری در ادامه متذکر شد: چون ما ساحت دنیا را قدسی می دانیم و با ورود دین به عرصه سیاست گاهی با شکست مواجهه می شود، همین مسئله، چهره مقدس دین را مخدوش می سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عقل انسان بدون استمداد از جریان وحی، چراغ پر فروغی نخواهد بود و انسان را بر سرمقصد اصلی نخواهد رساند، پس بایستی کارامدی دین را در عرصه سیاست نشان داده و همواره فهمی درست از حقایق هستی داشته باشیم که بتوانیم در هر دو عرصه، کارامد بوده و توفیقاتی بدست آوریم.

خبرنگار:یاری

عکس: بختیاری


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو