پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۱۲۴
|
کد خبر: ۲۴۹۹
رئیس نهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی: هر چه بشر پیشرفت می کند برای دستیابی به نیاز های خود در دستکاری طبیعت فعال تر می شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر دوست مراد ظفری از اعضای هیأت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه بوعلی سینا و رئیس نهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی در افتتاحیه این دوره که در سالن همایش های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، بیان داشت:  کنترل بیولوژیک از موضوعات مهم علمی در شرایط کنونی است؛ هرچه بشر پیشرفت می کند برای دستیابی به نیاز های خود در دستکاری طبیعت فعال تر می شود، این دستکاری ها مسلما در زمینه های مختلف مشکلاتی را نیز به همراه داشته است؛ به طور مثال پیشرفت در ساخت انواع سموم و استفاده ی وسیع از آن ها همگی موحب رفع بهتر نیاز ها شده است، این درحالی است که آلودگی های فراوانی را بدنبال داشته و موجب انواع بیماری ها و سرطان شده است؛ بنابراین هدف دانش کنترل بیولوژیک حداقل یا حل کردن این خسارت ها ست.

ظفری ادامه داد: این علم با توجه به نو ظهور بودنش تا حدودی موفق بوده اما کافی نیست و نیاز به مطالعه و فعالیت در حد بالاتر دارد. کنترل آفات و بیماری های گیاهی هرچند با سموم امکان پذیر است، اما خرید و وارد کردن این تولیدات مثل سایر عوامل شیمیایی عمل نمی کنند و  با توجه به شرایط محیطی امکان استفاده دارند؛ این عوامل وارداتی در خیلی از موارد به دلایل متعددی فاقد کارکرد هستند چرا که اکثر محصولات مختص موقعیت جغرافیایی هر کشور است بنابراین لازم است قبل از شروع موضوع به فکر واردات این محصولات نباشیم، چنانچه در گذشته شاهد عدم کارایی این محصولات بوده ایم؛ لذا تولیدات داخلی تنها راه چاره است.

رئیس همایش کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی یادآور شد: از مسئولین اجرایی کشور و استانی انتظار می رود با توجه به شرایط اقتصادی مارا در زمینه تولیدی حمایت کنند.

وی تصریح کرد: ما نسل اول این علم در کشور هستیم به استثنا پیشکسوتان این عرصه، چرا که علم جدید است و خوشبختانه جمعیت فعال در این عرصه اثر خود را در کشاورزی و منابع طبیعی به جای گذاشته است.

همچنین تشریح کرد: در زمینه کنترل بیولوژیک همانطور که مصرف سموم ایجاد مشکل کرده اند، به نظر می رسد در بعضی از حوزه ها مطالعات عمیقی صورت نگرفته و بدلیل مسائل مالی و سرمایه گذاری بی دقتی هایی نیز اعمال شده است. خواهشی که از وزارت کشاورزی و مسولین ذی ربط دارم این است که بستری را برای ورود تولیدات بیولوژیکی با دقت بیشتر به بازار مصرف فراهم کنند و بدون گذراندن مراحل قانونی برای ایجاد اطمینان جهت استفاده از آن ها، وارد چرخه ی مصرف نشوند.

ظفری در پایان متذکر شد: اگر کنترل بیولوژیک به کار گرفته شود سازگاری خاک را بهبود بخشیده و آلودگی را به حداقل می رساند؛ آرزو داریم با تبادل نظر در این گردهمایی بتوان در پیشرفت و ترقی این علم به نفع کشور کمک شایانی را انجام دهیم.

خبرنگار: حوائجی

عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری