پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۹۸
|
کد خبر: ۲۵۰۵
دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران گفت: اگر روانشناسی بخواهد در کشور نهادینه شود به بیش از یک میلیون نفر نیاز داریم که نشان دهنده لزوم توسعه روان شناسی است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران در نشست صمیمانه با جمعی از مشاوران و روان شناسان استان همدان که در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: با بررسی هایی که در سطح کشور انجام شده همدان یکی از پایگاه های مهم روان شناسی تربیتی است و جزو دو استان برتر کشور است که در رشته روان شناسی تربیتی بیشترین و بهترین فارغ التحصیل از نظر علمی و کیفی ارائه داده است؛ تهران معمولا به اسم مادر علم روان شناسی مطرح است و بنده امروز اعلام میکنم که همدان پدر روان شناسی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: بوعلی سینا بزرگ ترین افتخار تاریخ کشور است؛ در تمامی سخنرانی ها و کتاب های مطرح رد پای بوعلی سینا وجود دارد و با وجود این که او یک پزشک بود اما بیشتر فعالیت وی در حوزه روان شناسی است.

وی تصریح کرد: حوزه روانشناسی از زمان بوعلی سینا و تمام کارهای تجربی وی از همدان شروع شده است؛ این استان دارای یک شورای خوب و قوی روانشناسی و رشته های روان شناسی عمومی و تربیتی است اما پتانسیل استان بالاتر است و توسعه این رشته باید بیش از اینها باشد و رشته های متنوع دیگر خصوصا رشته روان شناسی سلامت، روان شناسی بالینی و دیگر رشته های روان شناسی مخصوصا کاربردی ایجاد شود. امیدوارم به دلیل زحمات شورا و وجود نام بوعلی سینا به عنوان افتخار بزرگ استان این رشته در استان توسعه بیشتری پیدا کند.

حاتمی تبیین کرد: افتخار ما این است که کتاب شفا هنوز در اروپا تدریس می شود و تمام کتاب های روانشناسی غرب که در قرن گذشته نام آنها مطرح شد، از کتاب های بوعلی سینا گرفته شده است. بنابراین باید برای استان جایگاه ویژه ای در نظر بگیریم و بنده به سهم خود با تلاش همکارانم تلاش می کنیم که تعریف دیگری از روانشناسی در استان ایجاد کنیم و به جایگاه اصلی آن که زیبنده نام بوعلی سینا است به دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاهای پیرامون اعطاء شود و این رشته توسعه پیدا کند.

وی اظهار داشت: اکنون بیش از 200 هزار نفر دانشجو در رشته های 14گانه روان شناسی و مشاوره در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند که رقم چشم گیری است.

وی تشریح کرد: استاندارد جهانی در علم روانشناسی به این صورت است که در اعضای هر 50 خانوار باید یک روان شناس وجود باشد ولی ما در ایران 22 هزار خانوار داریم که بیش از یک میلیون نفر روان شناس نیاز است. همچنین 30000 نفر عضور رسمی در سازمان هستند و تنها 6000 نفر پروانه دریافت کردند؛ اگر علم روان شناسی بخواهد در کشور نهادینه شود به بیش از یک میلیون نفر نیاز داریم که نشان دهنده لزوم توسعه روان شناسی است.

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران عنوان کرد: بحثی برای توسعه رشته ها در دانشگاه ها مطرح است و اگر رشته ای نتواند با بازار ارتباط برقرار کند و پول ساز نباشد محکوم به فناست و نباید برای آن مجوز صادر شود؛ خوشبختانه رشته روانشناسی جزو 10 رشته برتر پول ساز دنیاست و جای توسعه و رشد دارد.

وی افزود: هر چند که کم کاری هایی صورت گرفته و طی 15 سال گذشته انتظاری که داشتیم برآورده نشده است اما با این وجود هنوز هم دیر نشده و می توانیم از همین امروز شروع کنیم.

وی بیان کرد: ما دارای سرمایه اجتماعی هستیم که هیچ یک از صنف ها از آن برخوردار نیست؛ ما 250 هزار نفر نیروی انسانی داریم یعنی یک سرمایه از افرادی که با مردم در ارتباط اند، مردم به آنها اعتماد دارند و آن ها را محرم رازهای خود می دانند و آن ها بر روی نگرش، رفتار و کارکرد اجتماعی مردم تاثیر گذارند .

در ادامه حاتمی گفت: ما نگاهمان به استان ها این است که باید تمرکز زدایی صورت گیرد که در این حیطه باید ساختارسازی انجام شود تا وظایف به آنها محول شود؛ بحث های پروانه، کارگاه های روانشناسی و توانمند سازی را باید استان ها انجام دهند و در تهران نیز در کوتاه ترین زمان ممکن سازمان نظام استان تهران شکل گیرد و تمامی وظایف را به استانها محول کند.

وی متذکر شد: در این ساختار حداقل یک دفتر ثابت و امن برای بررسی پروانه ها باید وجود داشته باشد؛ حتی اگر کمیسیون تلفیق در استان ها تشکیل نشد می توان با اعضای کمیسیون تلفیق و با مسافرت به استان ها مصاحبه صورت گیرد.

وی در پایان گفت: نگاه ما این است که با وجود شورای استانی و تولید بانک های اطلاعات بتوان در هر استان چند روان شناس به عنوان نیروی پاسخگویی وجود داشته باشد که هر لحظه بتواند پاسخگوی اعضا باشد و کارها زیر نظر آن ها صورت گیرد. همچنین در زمینه های تربیتی و عمومی باید فضایی ایجاد شود که مصاحبه ها در استان صورت گیرد و در آینده نزدیک رشته روان شناسی و مشاوره با تمام گرایش ها به خط الف و جایگاه خودش ارتقا پیدا کند.

خبرنگار: صنیعی وحید

عکس: غرل امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی