پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۷۲۰
|
کد خبر: ۲۵۲۲
محمدجعفر غلامی در گفتگوی اختصاصی با بسنا گفت: اخیرا لینک پرداخت در سیستم رزرو خوابگاه قرار داده شده است و برای اولین بار امکان پرداخت مستقیم اجاره بها از طریق اتوماسیون خوابگاه به حساب صندوق رفاه فراهم شده است، یعنی اداره خوابگاه و رفاه هیچگونه دخالت مستقیم یا غیر مستقیم در پرداخت‌ اجاره بهای خوابگاه ندارند و این کار از طریق درگاه صندوق رفاه که بر روی سیستم اتوماسیون خوابگاه نصب شده انجام می پذیرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

محمدجعفر غلامی رئیس اداره رفاه دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا در رابطه با نحوه پرداخت خوابگاه خبر داد: ما در گذشته دو برنامه مستقل سیستم رزرو خوابگاه دانشگاه و  برنامه پورتال پرداخت صندوق رفاه را در روند رزرو و پرداخت اجاره خوابگاه داشتیم و برای پرداخت لازم بود دانشجو ابتدا در اتوماسیون خوابگاه دانشگاه رزرو کند و در مرحله بعد ما در سایت بدهی او را ثبت کنیم تا از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه امکان پرداخت فراهم گردد اما اخیرا لینک پرداخت در سیستم اتوماسیون خوابگاه قرار گرفته و بلافاصله پس از رزرو امکان پرداخت مستقیم به حساب صندوق رفاه فراهم شده است یعنی ما هیچ دخالتی در روند ثبت یا پرداخت اجاره خوابگاه نداشته و دانشجوی متقاضی خوابگاه پس از رزرو اتاق در همان برنامه اقدام به پرداخت می‌نماید.

وی در خصوص وام گفت: تقویم زمانی که صندوق رفاه به ادارات رفاه دانشجویی ابلاغ می‌کند، زمانی را برای درخواست دانشجو و ارائه مدارک، زمان دیگری برای ثبت اطلاعات توسط اداره رفاه و زمانی برای فرایند پرداخت وام‌های دانشجویی از طریق امور مالی صندوق خود را معین می نماید که پروسه ثبت تقاضای وام معمولا قبل از شروع هر ترم و تقریبا تا سی روز زمان می‌برد.

وی تشریح کرد: از بین ۲۴ نوع وام، ۲۳ نوع آن به طور مستقیم به حساب دانشجو که در هنگام درخواست وام ارائه داده است، ریخته می‌شود و تنها وام شهریه بابت شهریه ترم دانشجو به حساب  دانشگاه واریز می‌شود و دانشگاه پس از ثبت تقاضای وام دانشجو هیچ دخالتی در فرایند تخصیص اعتبارات و یا واریز وامها ندارد.

غلامی تبیین کرد: همکاران ما در واحد خوابگاه برای مدیریت بهتر اسکان دانشجویان متقاضی خوابگاه، ورودی‌های سال های قبل را قبل از ورود و ثبت نام دانشجویان جدیدالورود ساماندهی کرده و  اسکان می‌دهند؛ از آنجایی که طبق قانون صندوق، اجاره بها باید قبل از ورود به خوابگاه از دانشجو مسترد شود؛ دانشجو تا تاریخ ۳۰ مرداد برای ترم ۹۸۱ مهلت دارند اجاره اتاق رزرو شده را از طریق درگاه در همان سیستم رزرو  بپردازند در غیر این صورت اسکان لغو خواهد شد.

وی توضیح داد: دانشجوبان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای اسکان در خوابگاه ترم تابستانی نامه‌ای با تایید گروه و‌ دانشکده خود مبنی بر ضرورت حضور در تابستان به منظور ادامه پژوهش ارائه می کنند و لازمه رزرو اتاق در ترم تابستان ادامه پژوهش یا اخذ واحد درسی است‌.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تقویم پرداخت صندوق رفاه بسته شده و عمده وام‌ها نظیر ضروری، ودیعه مسکن، ازدواج، شهریه و ویژه دکتری این ترم  پرداخت گردیده است.

محمدجعفر غلامی خاطرنشان کرد: اخیرا حدود ۲۵۰ مورد وام ویژه دکتری با مبلغ 900 میلیون تومان از طریق صندوق رفاه به حساب دانشجویان واریزشد و عده‌ای که با تاخیر درخواست خود ‌را ثبت کردند، در لیست ۶۰ نفره قرار گرفتند که منتظر واریز آن به حساب دانشجویان متقاضی هستیم.

وی تاکید کرد: آخرین لیستی که 15تیر ثبت و ارسال گردید، وام دانشجویان خسارت دیده در حادثه سیل فروردین ماه است‌. تسهیلات سیل‌زدگان شامل دو نوع است؛ یکی وام  ۲ میلیون تومانی که بعد از فارغ التحصیلی بصورت اقساط مسترد خواهد شد و یک نوع کمک بلاعوض که لیست آن هم ارسال شده اما مبلغ آن مشخص نشده است.

وی در رابطه با پرداخت‌ معوق مانده گفت: سیل زدگان و لیست آخر ویژه دکترا و ضروری هنوز پرداخت نشده که بر حسب روال معمول صندوق، به احتمال بسیار تا چند هفته دیگر واریز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در هر دانشگاه دو‌ نوع اعتبار داریم؛ یک نوع اعتبارات متمرکز که در صندوق رفاه بر حسب میزان تقاضا‌های دانشجویان هر دانشگاه تعیین و پس از ثبت و تایید لیست وام توسط ادارات رفاه دانشجویی به حساب شخصی دانشجویان واجد شرایط واریز میگردد مانند وام عتبات، ازدواج، ودیعه مسکن متاهلین و... و دیگری اعتبارات تخصیصی صندوق رفاه است که بر مبنای ضریبی و درصدی معین از تعداد دانشجویان سنوات مجاز تعیین و ابلاغ میگردد، و لذا پس از ثبت تقاضا و ارسال لیست متقاضیان، درصد محدودی از اعتبار مورد نیاز هر دانشگاه تامین و توسط صندوق بحساب شخصی دانشجویان متقاضی واریز می‌شود. در اعتبار نوع دوم معمولا تمام دانشگاه‌ها کسری داشته و ناگزیر از سقف مبالغ وام‌ها مبلغی کاسته می‌شود تا وام به کل متقاضیان واجد شرایط پرداخت شود.

رئیس اداره رفاه دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات در حد سال‌های گذشته محدود مانده در صورتی که ارزش ریالی وامها افت پیدا کرده و در نتیجه وام‌ها کم ارزش شده اند؛ به طور متوسط ما هر سال ۶ میلیارد پرداخت وام داشته‌ایم که این مبلغ نسبت به سال‌های گذشته کم ارزشتر و ناقص بنظر می‌ رسد.

وی در رابطه با بازپرداخت تسهیلات دریافتی گفت: بازپرداخت‌ وام های دریافتی دانش آموختگان برحسب نوع تسهیلات به چند روش صورت است؛ نوع اول وام ودیعه مسکن است که از ۳ تا ۹ میلیون تومان برای دانشجویان عادی و از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان برای نخبگان در دانشگاه ما متغیر است که در زمان فارغ‌التحیلی به صورت یکجا دریافت می‌شود.

غلامی ادامه‌داد: در روش دیگر بازپرداخت در زمان فارغ ‌التحصیلی ده درصد از وام یکجا بصورت نقدی بحساب صندوق اخد شده و مابقی بدهی دانشجو طی ۵ سال تقسیط خواهد شد؛ برای دانشجویان پسر مدت زمان سربازی و نه ماه تنفس هم اضافه خواهد شد.

وی گفت: ما همواره به صندوق رفاه پیشنهاداتی جهت بهبود روند فعلی توزیع تسهیلات دانشجویی ارائه کرده‌ایم که بعضی از آن‌ها تصویب و انجام شده، بعضی در حال پیگیری است و بعضی به هر دلیلی با آن موافقت اصولی نشده است. از جمله مواردی که به تایید صندوق رفاه رسیده است، تجمیع وام‌های دانشجویی است که در آن دانشجو مجبور به دریافت چند نوع وام و استفاده از مدارک مختلف برای دریافت وام نیست تا بتواند مبلغی حدود ۲ میلیون تومان را دریافت کند بلکه همان مبلغ را یکباره دریافت خواهد کرد.

وی افزود: مباحث دیگری نیز از جمله پیگیری تصویب پرداخت وام ازدواج به دانشجویان شبانه، افزایش مبالغ برخی وامها از جمله وام تحصیلی، شهریه و ازدواج وهمچنین اصلاح محل تامین منابع اعتبارات خاص ویژه دانشجویان دکترا، ایجادتنوع و اصلاح در رویه فعلی بازپرداخت ،گسترش طرح اسکان تابستانی دانشگاهیان با استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود خوابگاه دانشجویی و... میباشد.

غلامی در رابطه با استفاده از استعداد خوابگاه‌ها گفت: هم اکنون‌ بخشی از خوابگاه‌ها در دست تعمیر است که باید در فرصت تابستان تعمیر شود اما یک واحد خوابگاهی برای طرح تابستان اجاره داده خواهد شد؛ در سال گذشته در این طرح  ۴۰۰۰ نفر اسکان انجام شد که پیش بینی می‌کنیم امسال نیز به همین میزان باشد.

وی بیان کرد: دانشگاهیان اعم از دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی می‌توانند از خوابگاه‌های دانشگاه‌های دیگر برای تابستان با هزینه پایین‌تر بهره‌مند شوند که طرح تابستان نام دارد؛ رزرو در سال گذشته از طریق https://sara.swf.ir/ انجام شد که این سیستم از نیمه دوم تیر یا اوایل مرداد فعال می‌شود.

وی تصریح کرد: مهمترین محل و منبع اعتبارات صندوق وزارت علوم درآمد این صندوق است که پس از محل تجمیع درآمد حاصل از بازپرداخت وامهای دانش آموختگان بدهکار صندوق، در رتبه بعد از طریق جذب درآمد خوابگاههای دانشجویی می‌باشد؛ در طرح اسکان تابستانی سال گذشته  با وجود سرویس دهی مناسب و ارزان به دانشگاهیان، مبلغ 80 میلیون تومان بطور مستقیم به حساب صندوق واریز شد.

خبرنگار: میرزایی

عکاس: امامی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو