پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۳۵
|
کد خبر: ۲۵۳
مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه:

بین 15 تا 18 درصد دانشجویان کشور سیگار مصرف می کنند

دکتر یارمحمدی واصل در کرسی هم اندیشی با محوریت اعتیاد و پیامدهای آن، بیان کرد: آمار کلی در سطح دانشگاه های کشور اینگونه است که مصرف سیگار بین 15- 18 درصد و مصرف مواد بین 3-5 درصد دانشجویان است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، صبح امروز دکتر مصیب یارمحمدی واصل مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه و عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه، در کرسی هم اندیشی با محوریت اعتیاد و پیامدهای آن، در سالن اجتماعات شهید چمران دانشکده علوم پایه اظهار داشت: در بعضی از گزارش ها، کسانی که در حوزه کاشت گل (یک نوع ماده مخدر) حضور داشتند، دانشجویان یا فارغ التحصیل از کشورهای آمریکا، سوئد و مالزی بودند که در بعضی شهرهای کشور از جمله همدان این کار را انجام می دادند، که خوشبختانه فعالیت و مکان آنها کشف شد.

مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه ادامه داد: ما تا کنون فکر می کردیم مشکل اصلی، کشور افغانستان است که در همسایگی کشور ما قرار دارد و تریاک از آنجا وارد کشور ما می شود، ولی با توجه به انواع مواد مخدر جدیدی که به تازگی وارد کشور می شود نمی توانیم افغانستان را عامل این مشکل بدانیم.

وی افزود: امروزه اعتیاد به گل در بین دانش آموزان و دانشجویان بعضا رایج شده است و به این دلیل است که مصرف آن راحت است، بو ندارد و به راحتی در داخل رول سیگار قابل استعمال می باشد.

دکتر یارمحمدی واصل در خصوص آمار مصرف سیگار و مواد مخدر در بین دانشجویان، بیان کرد: آمار کلی در سطح دانشگاه های کشور اینگونه است که مصرف سیگار بین 15- 18 درصد و مصرف مواد بین 3-5 درصد دانشجویان است.

وی ادامه داد: دانشگاه بوعلی سینا دانشجویانی که سیگار یا مواد مصرف کنند را شناسایی می کند، ابتدا با تذکر پیش می رود و در نهایت به مرکز مشاوره ارجاع داده می شود. در این مرکز هیچگونه پرونده سازی برای افراد صورت نمی گیرد و هدف فقط درمان و کمک به این افراد است.

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه بیان کرد:از سالروز تحریم تنباکو در سال گذشته تا کنون، دانشگاه در این حوزه 50 فعالیت داشته و سعی بر این بوده است که با دانشجویان مسالمت آمیز برخورد شود. فعالیت ها گسترش پیدا کرده است به عنوان مثال بروشورهایی در این خصوص چاپ و بین دانشجویان توزیع شده و همچنین کارگاه هایی در خوابگاه ها در حوزه بحران سیگار و نه گفتن به سیگار برگزار شده است.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه اظهار داشت: با بررسی مشخص شد که تعداد زیادی از دانشجویانی که سیگار مصرف می کنند قبل از ورود به دانشگاه سیگاری بوده اند و نمی توان به طور قطعی دانشگاه را بستر ایجاد این امر دانست.

دکتر یارمحمدی در نهایت اضافه کرد: عدم آموزش مهارت های لازم در پیشگیری و فقدان حمایت و نظارت والدین از دیگر دلایل گرفتاری جوانان در باتلاق اعتیاد است.


خبرنگار:معتمد

عکس: شهروز


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو