پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۳۵۳
|
کد خبر: ۲۵۴۴
مسوول کمیته تندرستی و مشاوره ورزشی چهارمین المپیاد ورزش همگانی:

کار ما درمان نیست بلکه پیشگیری است

دکتر فرزانه ساکی مسوول کمیته تندرستی و مشاوره ورزشی گفت: کار ما درمان نیست بلکه پیشگیری است و می‌خواهیم قبل از اینکه مشکل فرد به مرحله حاد، پاتولوژی و آسیب برسد، از وقوع آن جلوگیری کنیم؛ غوز، گودی کمر، پای ضربدری، پای پرانتزی و کف پای گود از جمله مشکلاتی هستند که ما روی آن‌ها کار می‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

دکتر فرزانه ساکی دکترای آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی، عضو ‌هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا و‌ مسوول کمیته تندرستی و مشاوره ورزشی چهارمین المپیاد ورزش همگانی دانشجویان پسر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: غرفه تندرستی و مشاوره ورزشی با دو‌ هدف در کنار این المپیاد قرار گرفته است؛ هدف اول استعدادیابی و هدف دوم‌ پیشگیری از آسیب‌های ورزشی یعنی شناسایی افرادی که مستعد آسیب هستند، است.
وی تشریح کرد: از جمله لوازمی که در غرفه وجود دارد «دینامیمتر قدرت پنجه» است که قدرت «گرفتن» ورزشکار را اندازه‌گیری می‌کند؛ در واقع یک وسیله استعدادسنجی ورزشکار در رشته‌های توپی مانند بسکتبال و والیبال محسوب می‌شود.
ساکی افزود: وسیله بعدی «استقامت عضات پا» است که به وسیله آن افرادی که پاهای قوی‌تری دارند شناسایی می‌شوند و به آن‌ها رشته‌هایی که نیاز به قدرت عضلاتی پا دارد، پیشنهاد می‌شود. وسیله «اسکن کف پا» هم در کمیته موجود است که ساختار کف پای افراد را بررسی می‌کند؛ افرادی که کف پای گود ‌یا غیر نرمال دارند اگر در ورزش‌های خاصی قرار بگیرند، ممکن است پاهای آن‌ها آسیب ببیند.
وی تبیین کرد: وسیله ورزشی دیگر موجود، «ارزیابی ناهنجاری‌های وضعیت بدنی» است؛ ما به وسیله آن تشخیص می‌دهیم که کسانی که دچار یک سری ضعف‌های بدنی هستند نباید وارد کارهای ورزشی شوند.
عضو ‌هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: افرادی که در غرفه‌ هستند دارای تخصص آسیب شناسی ورزشی هستند، دانشجویان کارشناسی ارشد هستند و با وسایل موجود در غرفه کار کرده‌اند و دوره‌های آن را گذرانده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه مرکز تندرستی داریم و این تست‌ها قبلا روی ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی انجام شده است.
مسوول کمیته تندرستی و مشاوره ورزشی چهارمین المپیاد ورزش همگانی اضافه کرد: مرکز تندرستی در دانشگاه فعلا جای مشخصی ندارد اما وزارت علوم تاکید زیادی روی وجود این مراکز در دانشگاه‌ها دارد و حتی بودجه‌های خاصی را برای این کار اختصاص داده است‌ تا نه تنها افراد شرکت‌کننده در المپیاد بلکه تمامی دانشجویان بتوانند از این مرکز بهره‌مند شوند.
ساکی اظهار کرد: بسیاری از طرز نشستن‌های ما و طریقه درس خواندن ما غلط است؛ یک دانشجو می‌تواند در طی ۴ سال کارشناسی و کارشناسی ارشد به دلیل پوزیشن‌های بد حین مطالعه و نشستن‌ها، وضعیت بدنی بدی پیدا کند.
وی گفت: روز‌های اول به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، استقبال دانشجویان کم بود اما هر چه می‌گذرد استقبال دانشجویان بیشتر می‌شود؛ دانشجویان مراجعه‌کننده بسیار مشتاق و ‌پیگیر بودند.
مسوول کمیته تندرستی و مشاوره ورزشی بیان کرد: کار ما درمان نیست بلکه پیشگیری است و می‌خواهیم قبل از اینکه مشکل فرد به مرحله حاد، پاتولوژی و آسیب برسد، از وقوع آن جلوگیری کنیم؛ غوز، گودی کمر، پای ضربدری، پای پرانتزی و کف پای گود از جمله مشکلاتی هستند که ما روی آن‌ها کار می‌کنیم. وقتی مشکلات حاد شد، تنها تیم پزشکی می‌تواند کمک کند. البته بعد از مرحله درمان پزشکی مشکلات هم، در زمان توانبخشی ما می‌توانیم کمک کنیم و کنار تیم پزشکی باشیم.

خبرنگار: میرزایی
عکاس: انتصامی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ورزشی