پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۹۷
|
کد خبر: ۲۶۳۰
بر اساس تحقیقات دانشگاه لستر انگلستان؛

عامل مختل کننده حافظه و یادگیری مشخص شد

بر اساس تحقیقات دانشگاه لستر انگلستان مشخص شد چه عاملی عملکردهای شناختی مانند حافظه و یادگیری را با افزایش سن دچار اختلال می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

عامل مختل کننده حافظه و یادگیری مشخص شد

به گزارش بسنا و به نقل از نیوز، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کلسیم، نقش مهمی در عملکرد سلول‌های خاص در مغز دارد.

با افزایش سن حافظه انسان کاهش می‌یابد و یادگیری موارد جدید در سن بالا سخت‌تر می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند علت این کاهش یادگیری به دلیل از بین رفتن تدریجی سلول‌های مغزی است، اما علت اصلی آن کاهش سلول‌های مغزی نیست.

علت این مورد واکنش در سیناپس‌ها است که اتصالات الکتروشیمیایی بین سلول‌های عصبی و مولکول‌های انتقال‌دهنده عصب در ایجاد شبکه سیستم عصبی مرکزی است.

پروفسور نیک هارتل از گروه علوم اعصاب­- روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر میزان کلسیم موجود در هیپوکامپ، بخشی از مغز که در یادگیری و حافظه درگیر است را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر تحقیقات در این زمینه روی سلول‌هایی که انتقال‌دهنده‌های عصبی را دریافت می‌کنند متمرکز شده‌اند، زیرا اندازه‌گیری کلسیم در سلول‌های پیش‌سیناپسی بسیار دشوار است اما وی و همکارانش با ایجاد یک ماده خاص موفق به سنجش کلسیم در موش‌ها شدند.

در این تحقیق با روش‌های خاص عملکردهای شناختی موش‌ها در سنین 6 ، 12 ، 18 و 24 ماهگی بررسی شد و توانایی شناختی و سطح کلسیم پیش‌سیناپسی ارزیابی شد. در موش‌های مسن‌تر فرآیندهای هموستاتیک که نگهدارنده کلسیم داخل سلول است در سلول‌های پیش سیناپسی در هیپوکامپ ارزیابی شدند.

به طور تجربی با افزایش سطح کلسیم پیش‌سیناپسی داخل سلولی در مغز موش‌های جوان، خواص سیناپسی تغییر می‌کند به‌طوری‌که آنها مانند موش‌های مسن‌تر رفتار می‌کردند. کاهش کلسیم داخل سلولی در مغز موش‌های مسن نیز موجب جوان‌سازی سیناپس‌های آنها می‌شود.

نتایج بیانگر روند معکوس این چرخه در سیناپس‌ها است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری