پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۶۰۲
|
کد خبر: ۲۷۲۴
قابل توجه جوانان، دانشجویان و شاغلین در مشاغل دولتی و خصوصی؛

نحوه احتساب خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه/ شرایط بیمه دانشجویی

در این گزارش نحوه احتساب خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه و شرایط بیمه دانشجویی شرح داده شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸

نحوه احتساب خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه/ شرایط بیمه دانشجویی

به گزارش بسنا، در متن بخشنامه بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها که از سوی سرپرست سازمان تأمین اجتماعی به ادارات کل استان‌های این سازمان ابلاغ شده آمده است که به منظور تعمیم و گسترش پوشش بیمه به آحاد افراد جامعه، دانشجویان دانشگاه‌ها با ارائه کارت دانشجویی معتبر بر اساس درآمد مبنای پرداخت حق بیمه که از ١‏‏‏ / ١ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر نخواهد بود، از تاریخ ۳۱ شهریور مشمول مقررات مربوط به قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته‌اند و می‌توانند با بیمه پردازی تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند.

بر اساس این بخشنامه، چنانچه دانشجو صرفاً به تحصیل اشتغال داشته و تحت تکفل قانونی پدر و یا مادر باشد، بهره‌مندی وی از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی به تبع والدین، همزمان با بیمه پردازی در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (بیمه دانشجویی) با رعایت سایر شرایط مقرر امکان پذیر خواهد بود.

همچنین در این بخشنامه با اشاره به ضوابط دریافت مستمری آمده است که با توجه به اینکه تحصیل، شغل تلقی نمی‏‌شود لذا در صورتی که دانشجو طبق ضوابط مربوطه مشمول دریافت مستمری بازماندگان باشد، پذیرش درخواست و عقد قرارداد با وی همزمان با دریافت مستمری در چارچوب قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (بیمه دانشجویی) بلامانع است.

بدیهی است در سایر موارد، اجرای دقیق ضوابط و مقررات قانون یادشده شامل شرط سنی، دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه و … در خصوص این قبیل از افراد الزامی خواهد بود.

به منظور تعمیم و گسترش پوشش بیمه به آحاد افراد جامعه، سازمان تامین‌اجتماعی با صدور بخش‌نامه 685 امور فنی بیمه‌شدگان، امکان بیمه‌شدن دانشجویان دانشگاه‌ها را براساس مقررات قانون بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد فراهم کرده است.

در مطلب پیش‌رو، ضمن پاسخ به چند پرسش به توضیحاتی در خصوص این نوع بیمه می‌پردازیم.

شرایط بیمه‌شدن دانشجویان براساس بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها چیست؟

با توجه به اینکه بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها زیرمجموعه بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد است، شرایط آن نیز عینا همانند بیمه مشاغل آزاد است با این تفاوت که در این نوع بیمه تحصیل در دانشگاه، شغل محسوب نمی‌شود. اما برخی شرایط آن عبارت‌ا‌ند از: اشتغال به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کشور (بدون توجه به جنسیت فرد، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل) و دارابودن کارت دانشجویی معتبر. اما دانشجویان کمتر از 50 سال نیاز به هیچ گونه سابقه قبلی در تامین‌اجتماعی ندارند، ولی برای شروع بیمه‌پردازی جهت دانشجویان بالاتر از 50سال سن، دارا بودن سابقه قبلی به میزان حداقل معادل مازاد سنی نسبت به 50 سال در زمان تقاضا لازم است. مثلا دانشجویی که در زمان تقاضا 52 سال دارد برای شروع بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها حداقل باید دو سال سابقه پرداخت بیمه قبلی در تامین‌اجتماعی داشته باشد.

برای شروع بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها چه مدارک و اقداماتی لازم است؟

برای شروع این نوع بیمه مراجعه دانشجو با شناسنامه، کارت ملی، کارت دانشجویی معتبر و حداقل سه قطعه عکس جدید به نزدیک‌ترین شعبه تامین‌اجتماعی محل سکونت یا محل اشتغال به تحصیل خود برای ارائه تقاضای بیمه دانشجویان و انجام معاینات پزشکی بدون قرارداد (در صورت انتخاب نرخ 18درصد برای این نوع بیمه) و انعقاد قرارداد و دریافت برگه پرداخت حق‌بیمه و پرداخت مبلغ حق‌بیمه به‌صورت ماهانه یا چند ماهه (به‌طور یک جا) ضروری است.

بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها شامل چه تعهدات و مزایایی است و چه مزایایی به این نوع بیمه تعلق نمی‌گیرد؟

تعهدات و مزایای آن بستگی به انتخاب نرخ این نوع بیمه به شرح زیر دارد:

الف- نرخ 18درصد شامل مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، مستمری بازماندگان برای فوت قبل یا بعد از بازنشستگی در صورت احراز شرایط.

ب- نرخ 14درصد شامل مستمری‌های بازنشستگی، مستمری بازماندگان برای فوت قبل یا بعد از بازنشستگی در صورت احراز شرایط.

ج- نرخ 12درصد شامل مستمری‌های بازنشستگی، مستمری بازماندگان برای فوت بعد از بازنشستگی در صورت احراز شرایط.

د- دریافت دفترچه بیمه درمانی برای شخص بیمه‌شده و افراد تحت تکفل وی در صورت انتخاب درمان در قرارداد این نوع بیمه با پرداخت سرانه درمان متعلقه.

ضمنا به این بیمه، هزینه پروتز و اروتز، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، کمک‌هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، مقرری بیمه بیکاری و هزینه کفن و دفن تعلق نمی‌گیرد.

برای بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها ماهانه چه مبلغی باید پرداخت شود؟

مبلغ حق‌بیمه در این نوع بیمه به نرخ حق‌بیمه انتخاب شده و نیز دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه که در هر حال از 1/1 حداقل دستمزد سالانه کمتر نیست، بستگی دارد. مثلا حداقل حق‌بیمه ماهانه امسال در این نوع بیمه با نرخ 18درصد حدودا مبلغ  220000 تومان، با نرخ 14درصد حدودا مبلغ 155500 تومان و با نرخ 12درصد حدودا مبلغ 133350 تومان است. البته به مبالغ مذکور باید هزینه دفترچه درمان (حق سرانه درمان در صورت انتخاب درمان در قرارداد) را که با نرخ امسال برای هر دفترچه در هر ماه مبلغ 44000 تومان است، اضافه کرد. همچنین مبلغ حق‌بیمه و سرانه درمان همه ساله با تعیین حداقل دستمزد سال و سرانه درمان افزایش می‌یابد.

در چه شرایطی بیمه‌شدگان دانشجویی می‌توانند از طریق پدر یا مادر خود در تامین‌اجتماعی دفترچه درمانی دریافت کنند؟

چنانچه دانشجو صرفا به تحصیل اشتغال داشته و تحت تکفل قانونی پدر یا مادر خود باشد، می‌تواند هم‌زمان با بیمه‌پردازی در قالب بیمه دانشجویی از خدمات درمانی سازمان تامین‌اجتماعی به تبع والدین خود استفاده کند (دریافت دفترچه بیمه درمانی)  و خودش  قرارداد بیمه دانشجویان بدون درمان منعقد کرده و صرفا اصل حق‌بیمه ( بدون سرانه درمان) را بپردازد.

آیا دانشجویی که براساس مقررات به‌علت وفات پدر یا مادرش مشمول دریافت مستمری بازماندگان شود، می‌تواند هم‌زمان خودش بیمه دانشجویی شود؟

بله، با توجه به اینکه تحصیل، شغل تلقی نمی‌شود، لذا در صورتی که دانشجو طبق ضوابط مربوطه مشمول دریافت مستمری بازماندگان باشد، می‌تواند هم‌زمان با دریافت مستمری بازماندگان درخواست بیمه دانشجویی داده و پس از انعقاد قرارداد این نوع بیمه نسبت به شروع و ادامه بیمه‌پردازی خود اقدام کند.

آیا مدت تحصیل گذشته در دانشگاه مانند سوابق سربازی یا حضور در جبهه با پرداخت حق‌بیمه قابل احتساب در تامین‌اجتماعی به‌عنوان سابقه پرداخت حق‌بیمه است؟

سوابق در تامین‌اجتماعی در صورت اشتغال به کار و دریافت دستمزد و پرداخت حق‌بیمه مربوطه یا پرداخت حق‌بیمه با انعقاد قرارداد بیمه‌های خاص (بیمه اختیاری، مشاغل آزاد و...) ایجاد می‌‌شود که در حال حاضر قانونی برای پذیرش و احتساب  سوابق گذشته تحصیل در دانشگاه که در آن حق‌بیمه‌ای به یکی از صندوق‌های بازنشستگی واریز نشده باشد، وجود ندارد. بدین لحاظ به دانشجویان توصیه می‌شود در اولین فرصت در اثنای تحصیل در دانشگاه، نسبت به شروع و ادامه بیمه‌پردازی خود از طریق یکی از انواع بیمه در تامین‌اجتماعی مانند بیمه دانشجویان دانشگاه‌ها اقدام کنند تا مدت اشتغال به تحصیل آنان نیز به‌عنوان سوابق بیمه‌پردازی آن‌ها محسوب شود. ضمنا بیمه دانشجویی از زمان ثبت تقاضای کتبی دانشجو برای این نوع بیمه در شعبه تامین‌اجتماعی مربوطه شروع می‌شود و قبل از آن را نمی‌توان جزء سوابق بیمه‌پردازی (حتی با قبول پرداخت حق‌بیمه آن) منظور کرد.

شرایط  دانشجویان دارای اشتغال به تحصیل به منظور بهره مندی از  بیمه سازمان تامین اجتماعی چیست؟

پاسخ:

  چنانچه دارای حداقل ٣٠ روز  سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی بوده و یا دارای کارت پایان خدمت سربازی می‏ باشید، می‏ توانید با مراجعه به نزدیکترین شعبه محل سکونت خود و ارائه درخواست ادامه بیمه به طور  اختیاری و انعقاد  قرارداد و پرداخت حق بیمه در ردیف بیمه پردازان سازمان قرار گرفته و از حمایتهای بیمه‏ ای مقرر شامل بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و  درمان بهره ‏مند شوید.

 در صورتیکه به حرفه‏ ای  اشتغال به کار دارید، می توانید با مراجعه به نزدیکترین شعبه محل سکونت یا محل کار خویش و با خوداظهاری و یا عندالزوم ارائه  مدارک و مستندات شغلی، با ارائه درخواست بیمه  صاحبان حرف و مشاغل آزاد و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مشمول حمایتهای بیمه‏ ای مقرر شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان قرار گیرید.

چگونگی احتساب خدمت سربازی در سوابق بیمه ای تامین اجتماعی

به استناد قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 30/1/83 و قانون استفساریه قانون مذکور مصوب 28/3/85 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب 8/4/84 هیأت‌وزیران، احتساب مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه تمامی مشمولین قانون تأمین‌اجتماعی با دارا بودن شرایط مقرر قانونی امکان‌پذیر است.

احتساب سوابق موردنظر منوط به بیمه‌پردازی در زمان ارائه تقاضا و داشتن 2 سال سابقه حق ‌بیمه نزد سازمان و همچنین پرداخت حق‌بیمه متعلقه طبق ضوابط مقرر در ماده 3 آیین‌نامه اجرایی مذکور به نسبت هفت‌سی‌ام سهم بیمه‌شده و بیست‌وسه سی‌ام سهم دولت است.
 
مهلت پرداخت حق ‌بیمه در صورت پرداخت یک‌جا، حداکثر تا پایان ماه بعد از تسلیم اعلامیه بدهی است.
 
بیمه‌شده درصورت عدم توانایی پرداخت یکجای حق‌بیمه متعلقه می‌تواند در مهلت مذکور نسبت به ارائه درخواست تقسیط بدهی اقدام کند که در این حالت واحد اجرایی باتوجه به میزان بدهی و سایر ملاحظات، حق‌بیمه متعلقه را حداکثر در 12 قسط ماهانه تقسیط خواهد کرد.
 
در هرحال پذیرش سوابق موردنظر و بهره‌مندی از مزایای قانونی آن نزد سازمان تأمین‌اجتماعی منوط به پرداخت کامل حق‌بیمه در مهلت‌های تعیین شده خواهد بود. در غیر این صورت احتساب سوابق مذکور براساس تقاضای مجدد و تجدید محاسبه حق‌بیمه با رعایت ضوابط مربوطه میسر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر