پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۴۰
|
کد خبر: ۲۷۵۹
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به عدم رضایت ۸۸ درصد دانشجوی از وضعیت ارائه خدمات دانشجویی، گفت: فقط ۱۲ درصد از دانشجویان احساس رضایت دارند که بخشی از این نگرش به این بر می‌گردد که ما تدارکاتچی بوده‌ایم.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸

عدم رضایت ۸۸ درصد دانشجویان از وضعیت ارائه خدمات دانشجویی

به گزارش بسنا، دکتر ناصر مطیعی در شصت و چهارمین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور که در ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است به نارضایتی دانشجویان از خدمات رفاهی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: کمبود امکانات رفاهی در دانشگاه ها، "افت تحصیلی"، "کاهش احساس عزت نفس" و "کاهش انگیزه های تلاش" را در دانشجویان سبب خواهد شد و ما بر تعامل و مشارکت در دو حوزه توسعه ظرفیت های رفاهی و مدیریت هزینه های رفاهی در دانشگاه ها تاکید میکنیم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تغذیه و پایان سال هم اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به دانشگاه ها اختصاص داده شد. همچنین صندوق رفاه وام‌هایی نیز به دانشجویان ارائه داد. علاوه بر این خود دانشگاه‌ها نیز مقداری از محل سایر اعتبارت در حوزه خدمات رفاهی هزینه کرده‌اند.

دکتر مطیعی تاکید کرد: ما حدود سه سال گذشته سه هزار میلیارد در حوزه رفاهی هزینه کردیم اما فقط ۱۲ درصد از دانشجویان احساس رضایت دارند. بخشی از این نگرش به این بر می‌گردد که ما تدارکاتچی بوده‌ایم.

مشاور وزیر علوم افزود: برخی معاونان دانشجویی ارتباط نزدیکی با دانشجویان دارند و لذا این دانشجویان رویکرد واقع بینانه تری در قضاوت دارند. در واقع حفظ کرامت و شأن تمام ذی نفعان حوزه دانشجویی مهم است و ما نگاه سلسله مراتبی از بالا به پایین نداریم.

وی از معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور خواست که نماینده خوب برای پیگیری مطالبات حوزه دانشجویی باشند چراکه به همان اندازه که کرامت دانشجویان مهم بوده شأن معاونان هم مهم است.

به گفته مطیعی، با اقتباس از این وصول مطالبات، "توسعه پایدار عدالت بین نسلی" یکی از رویکرد های صندوق رفاه است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان رویکرد دوم را تاکید بر برنامه محوری در توسعه زیرساخت های خدماتی رفاهی و نگاه به آینده ذکر کرد و گفت: طرح رتبه بندی و استفاده از نتایج آن در توزیع منابع، کمکی در ارتقای سراهای دانشجویی و رستوران ها و آشپزخانه ها یک رویکرد مبتنی بر وضع موجود است.

مطیعی خاطر نشان کرد: هر سرای دانشجویی یا رستوران در هر دانشگاه که رتبه پایین‌تری دارد باید در اولویت قرار دهیم، در سال های اخیر اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است و در تابستان امسال هم با همین رویکرد عمل کردیم. اما این رویکرد ناقص است و وقتی حرف از برنامه محوری می زنیم باید نگاه به آینده داشته باشیم. ورودی های دانشگاه ها در حال کاهش است اما این وضعیت در همه دانشگاه ها یکسان نیست و تغییرات جمعیتی جامعه هدف یک رویداد اجتناب ناپذیر است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت:  همه می دانیم تغییر ترکیب دانشجویان کارشناسی تا دکتری در همه دانشگاه ها یکسان نیست و ترکیب جنسیتی ممکن است در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد.

مطیعی گفت: تنظیم سندی که با نگاه به آینده علاوه بر وضع موجود رویدادهای آینده جامعه دانشجویی را لحاظ کند یک ضرورت انکارناپذیر است. صندوق رفاه دانشجویان با این وضعیت تنظیم و تهیه سند آمایش خدمات رفاهی دانشجویان را در دستور کار قرار داده است و کارگروهی بر روی آن مشغول است. در واقع نتایج این اقدامات به ما کمک می‌کند که نه تنها در وضعیت موجود بلکه با رویکرد به نگاه آینده این کار را ادامه دهیم.

وی گفت: اگر در دانشگاهی اقدام به توسعه فضای رفاهی کنیم و به واسطه کاهش ظرفیت دانشجویی امکان استفاده از آن نباشد، یعنی خسران و ضرر کما اینکه برخی دانشگاه ها خوابگاه خالی دارند در حالی که بسیاری از دانشگاه ها کمبود ظرفیت خوابگاهی دارند و اصلاح رویکرد از وضعیت موجود به رویکرد توام با نگاه آینده یک ضرورت است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین گفت: سومین رویکرد صندوق رفاه تاکید بر اصول و معیارهای مدیریت سبز در ارائه خدمات رفاهی در دانشگاه ها است. همچنین بحث محیط زیست پاک یکی از استراتژی های همه دولت های جهان از جمله کشور ماست و این رویکرد هم بدون کمک و مشارکت همگانی و بدون عزم ملی تحقق پذیر نیست.

مطیعی یادآور شد: در حوزه تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده ها، امروز شاهد فجایع مختلف هستیم و به سهم خود در مدیریت حوزه‌های رفاهی - دانشجویی باید تغییر رویکرد بدهیم تا هدف بهینه سازی آب و انرژی در سراهای دانشجویی و آشپزخانه ها محقق شود.

وی تاکید کرد: اولویت دادن به طرح های هوشمندسازی سیستم های روشنایی، گرمایشی، سرمایشی در سراهای دانشجویی و رستوران ها، اولویت دادن به استفاده از تجهیزات شست و شو در آشپزخانه ها با مصرف کمتر آب و اولویت دادن به طبخ غذا با مصرف انرژی کمتر در طرح ارتقا از اهداف اصلی صندوق رفاه دانشجویان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآور شد: متناسب سازی روند آتی توسعه آموزش و خدمات رفاهی و دانشجویی رویکرد دیگری است که در این صندوق پیگیری می کنیم. در چهار دهه گذشته گسترش سریع آموزش در دانشگاه ها بدون توجه به توانایی پاسخگویی حوزه رفاهی دانشجویی وضع امروز را برای ما رقم زده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: در وضعیتی هستیم که امکان پاسخگویی در خور و شایسته به انتظارت فرزندان را نداریم. تغییر این روند محتاج یک تعامل نزدیک بین حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم با حوزه دانشجویی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه