پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۷۹
|
کد خبر: ۲۹۵۵
محمدحسن طالبیان در دانشگاه بوعلی سینا گفت: روابط دیرپای دوستانه و چند صد ساله میان ملت‌هایی که در مسیر تاریخی راه ابریشم هستند اعم از روابط تجاری، بازرگانی، فرهنگی و دینی می‌تواند سرمشق مناسبی از همزیستی مسالمت آمیز و دوستی ملت‌ها باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدحسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی گفتگوی بین ادیان و گفتگوی بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با تأکید بر تأثیر ادیان بر میراث فرهنگی، که در سالن شهید ایزدی ساختمان مرکزی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: میراث فرهنگی از اساسی‌ترین ارکان هویت ملی، منشا خلاقیت و تولید و مقوله‌ای چند بعدی است که نقش و جایگاه عمده‌ای در توسعه و رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پایدار کشور‌ها دارد.
وی افزود: تحقق آرمان‌های متعالی ملت‌ها، تقویت روح همبستگی اقوام، تحکیم مشترکات فرهنگی، توسعه ریشه‌های مشترک فرهنگی و صلح و دوستی از مسیر توجه به میراث فرهنگی می‌گذرد.
معاون وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: شناسایی، پژوهش، حفاظت و مرمت، آموزش، معرفی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و طبیعی وظیفه خطیر است که در سایه توجه به میراث فرهنگی میسر می‌شود.
وی اظهار داشت: شواهد موجود حاکی از بیش از ۱ میلیون سال سابفه مستمر حضور انسان و بیش از ۱۱ هزار سال مدنیّت مستمر در فلات ایران است؛ تخمین وجود بیش از ۱ میلیون اثر تاریخی،۳۶۸۷۲ اثر ملی و ۳۷ اثر جهانی میراث ملموس و ناملموس در حوزه میراث فرهنگی گویای نقش ممتاز و موثر سرزمین ما در شکل‌گیری تمدن جهانی است.
محمدحسن طالبیان تشریح کرد: در ایران موضوع هم نشینی فرهنگ‌ها، اقوام و ادیان الهی مختلف از بارزترین ویژگی‌های فرهنگی به شمار می‌رود؛ شاید در کمتر نقطه‌ای از جهان بتوان مشاهده نمود که بناهای مذهبی مربوط به ادیان گوناگون در همسایگی یکدیگر قرار داشته باشند اما در ایران ما شاهد همسایگی مسجد، حسینیه، کلیسا کنیسه و آتشکده در فاصله بسیار کم هستیم.
وی بیان کرد: برگزاری آیین مشترک مسلمانان و یهودیان در پیر بتران و گرامیداشت یاد شهدای کربلا، امام حسین و یارانش توسط تمامی اقوام و پیروان تمامی ادیان الهی و مذاهب در کشور‌ها و برگزاری آیین‌های مربوط به جشن نوروز توسط تمامی آحاد ایرانی فارغ از دین، معنویت و قومیت همگی شواهدی بر وجود روح تساحل و تسامح ایرانیان در ارتباط با مظاهر فرهنگی به شمار می‌آید.
طالبیان تبیین نمود: در ایران بیش از ۱۳۱۵ مسجد، ۱۲۱ کلیسا و کنیسه و ۱۳۱ مکان مقدس متعلق به زرتشتیان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است؛ در استان همدان بالغ بر ۱۴۰ مسجد و مکان مقدس مسلمانان، ۴ کلیسا، ۱ کنیسه،۳ مقبره پیغمبران بنی اسراییل و ۱ مکان مذهبی استر و مردخای نشان‌دهنده این تسامح و تساحل در طول تاریخ بوده است که بسیاری از آنها در فهرست آثار ملی و بخشی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده‌اند که نشانگر بخشی از تفکر حاکم بر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر لزوم تحکیم روابط شهروندی تمامی آحاد جامعه از طریق احترام به اعتقادات قومیت‌های ملی به شمار می‌آید.
معاون وزیر میراث فرهنگی اظهار کرد: شناسایی و معرفی آثار ملموس، ناملموس و طبیعی دارای قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی نیز از دیگر نتایج حاصل در نگرش‌ حاکم در فرهنگ ایرانی است.
وی خاطر نشان کرد: همکاری عوامل چند جانبه با کشور‌های مختلف به ویژه ۱۶ کشور راه ابریشم با استفاده از همکاری‌های ملی، کارگاه‌های مشترک، برگزاری نمایشگاه‌ها، تهیه پرونده‌های مشترک بین کشوری و جشنواره‌ها موجب همگرایی بیشتر ملت‌ها و کشف مشترکات فرهنگی خواهد بود.
طالبیان متذکر شد: موفقیت در حوزه فرهنگی زمانی تحقق خواهد یافت که تمامی آحاد مردم کشور‌ها ناظر بر میراث فرهنگی کشور خود باشند که این مهم در گرو شناسایی و معرفی عمومی ارزش‌ها و ویژگی‌های میراث فرهنگی و تنوع فرهنگی خواهد بود.
وی همچنین یادآور شد: کشور‌هایی که در مسیری که به راه ابریشم موسوم است، هستند دارای سابقه طولانی در تعاملات فرهنگی بوده و به ادراکات متقابلی در خصوص آثار تمدنی و مظاهر تمدنی و‌ تاریخی دست یافته‌اند.
محمدحسن طالبیان توضیح داد: روابط دیرپای دوستانه و چند صد ساله میان ملت‌های که در مسیر تاریخی هستند اعم از روابط تجاری، بازرگانی، فرهنگی و دینی می‌تواند سرمشق مناسبی از همزیستی مسالمت آمیز و دوستی ملت‌ها باشد؛ امروز توجه به حفاظت و معرفی آثار تاریخی برای کشور‌های برخوردار از پیشینه تاریخی در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی و باور ملی است و‌ حفاظت تاریخی به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده‌است.
طالبیان افزود: این باور محصول تلاش پایداری است که تاکنون از سوی دوستداران فرهنگ و تمدن صورت گرفته که بایستی آن را به فال نیک گرفت زیرا باعث شده است که تهدید‌ها به فرصت‌ها تبدیل گردد؛ توجه ویژه به حفاظت از میراث فرهنگی علاوه بر گسترش دوستی میان ملت‌ها موجبات توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در راستای ارتقای دیپلماسی فرهنگی می‌گردد؛ به عنوان مثال می‌توان به همکاری‌های فرهنگی و دیپلماتیک ۱۲ کشور واقع در پرونده نوروز در فهرست آثار جهانی اشاره کرد که این سنت همکاری هم اکنون در تهیه ۵ پرونده نامزدی میراث جهانی ناملموس از جمله مینیاتور با کشور‌های ترکیه، آذربایجان و ازبکستان صورت گرفته که امیدوارم تاجیکستان، افغانستان و هندوستان نیز به این پرونده بپیوندند. همچنین وعود با سوریه، زیارت تالائوس با ارمنستات، مراسم جشن مهرگان با تاجیکستان و یلدا را می‌توان به عنوان محصول توسعه همکاری‌های دیپلماسی فرهنگی برشمرد.
محمدحسن طالبیان تاکید کرد: میراث فرهنگی به ویژه میراث فرهنگی مشترک گوناگون می‌تواند زمینه‌ساز گفتگوها و تعاملات سازنده‌ای میان دولت‌ها و ‌ملت‌هایی باشد و موجب افزایش روحیه همکاری‌های مشترکی شود که حاصل آن توسعه روابط دیپلماتیک، تقویت صلح جهانی، استفاده از تجربه‌های چند جانبه و دو جانبه، دستیابی به معیار‌ها و شاخصه‌های علمی و تخصصی خواهد بود.
وی گفت: بدون تردید ارتباط تاریخی ملت‌ها در یک یا چند زمینه مشترک با سهولت بیشتری مهیا خواهد بود در این میان کشور‌های واقع در مسیر تاریخی موسوم به راه ابریشم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی برای تحقق اهداف مذکور برخوردارند.

خبرنگار: میرزایی
عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست