پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۴۳
|
کد خبر: ۲۹۵۷
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در دانشگاه بوعلی سینا گفت: امروز بشر باید به نقاط مشترک خود برگردد و انسانیت باید برای بشر موضوعیت پیدا کند؛ امیدواریم بشر به سمت و سوی عقلانیت و داده‌های درونی خود بیشتر حرکت کند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، آیت الله حبیب شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در افتتاحیه کنفرانس بین المللی گفتگوی بین ادیان و گفتگوی بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با تأکید بر تاثیر ادیان بر میراث فرهنگی که در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: گفتگو همیشه مبتنی بر نقاط مشترک شکل می‌گیرد؛ اگر دو نفر نقطه مشترکی باهم نداشته باشند طبیعتا گفتگویی شکل نمی‌گیرد.
شعبانی تشریح کرد: ادیان در علوم مرتبط با ادیان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اول ادیان ابراهیمی که به ادیانی انتصاب داده می‌شود که ادعای وحیانی دارند یعنی نسبت بین انسان و خدا را به کمک وحی و اتصال به خدا تعیین می‌کنند.
امام جمعه همدان ادامه داد: نقطه مشترک پیدا کردن بین ادیان ابراهیمی بسیار ساده است؛ ما مسیحیت را ادامه دین یهود می‌دانیم و اسلام هم استمرار و تکمیل شده دو دین قبلی است یعنی در حرکت بنیادین اسلام تفاوت بنیادین بسیاری با دو دین دیگر ندارد البته تفاوت‌های ظاهری در بعضی آموزه‌ها ضروری است.
وی بیان داشت: تغییر و تحول‌ها در مسیر بشری امری طبیعی است و مسیر حیات بشر هم تکمیل می‌شود اما پیدا کردن نقاط مشترک بسیار بالا است که تاریخ هزار ساله ما هم این امر توجه نشان داده است.
وی در خصوص نوع دوم ادیان گفت: ما ادیان دیگری هم داریم که با اینکه خودشان هم ادعای وحیانی بودن ندارند و بیشتر به سنن و آداب نزدیکند اما در عین حال نقاط مشترکی با ادیان ابراهیمی دارند و آن هم توجه به عقل بشری است. بسیاری از آموزه‌هایی که در کشورهای شرقی داریم برخواسته از فطرت انسانی است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان عنوان کرد: در بحث گفتگوی ادیان اگر بخواهیم به یک موفقیت عملیاتی دست پیدا کنیم و گفتگوی ادیان به یک برنامه مدیریتی جهان تبدیل شود، نیازمند تقویت دو ‌مساله در بشر هستیم؛ اول اینکه مدیریت جهان را با همه کثرتی که انسان‌ها دارند، باید با فطرت جهانی و عقل بشری احیا کنیم یعنی راه حل رسیدن به گفتگو توجه به فطرت است.
شعبانی متذکر شد: در فلسفه قیام و شهادت امام حسین نیز می‌گوییم که ایشان قیام کرد تا بشر را به عقلانیت برساند. البته تعبیر از عقل متفاوت است.
وی اظهار داشت: بشر از عقل زیاد حرف می‌زند اما متاسفانه در عرصه واقعیت‌های بیرونی، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و موضوعات بین‌المللی خیلی عقلانی عمل نمی‌کند.
وی یادآور شد: امام علی (ع) فرمودند «با رحمت، مهربانی و رأفت با مردم رفتار کنید زیرا با آنها یا در دین باهم مشترکید یا انسانیت»؛ انسانیت باید محور مشترک تعاملات بین‌المللی باشد و زنده شود. انسانیت ما نقطه مشترک گفتگوهای ماست.
حبیب الله شعبانی تاکید کرد: امروز بشر باید به نقاط مشترک خود برگردد و انسانیت باید برای بشر موضوعیت پیدا کند؛ امیدواریم بشر به سمت و سوی عقلانیت و داده‌های درونی خود بیشتر حرکت کند.
وی افزود: اگر این راهکار عملی شود دیگر یمنی‌ها برای اختلافات بمباران نمی‌شوند، شرق و غرب معنا نخواهد داشت و کشور توسعه یافته و درجه سه معنا نخواهد داشت که امروز در مدیریت جهانی این اتفاق نیفتاده است. اگر بشر عاقل شود به اسم دین، بشر را در سوریه تخریب نمی‌کند.
شعبانی خاطر نشان کرد: در اسلام مساجد ما به صورت نیم دایره است و آثار اسلامی آثار متفاوتی است.‌ معماری ساختمان‌ها در اسلام یک معماری متفاوت نشات گرفته از تفکرات دینی است.
امام جمعه همدان تشریح کرد: اسلام معتقد است حیات بشر یک حیات دوار است یعنی بشر در حیات خود در یک مسیر رفت و برگشت قرار دارد؛ ما در ادیان معتقدیم انسان از جایی شروع می‌کند و به همان جا باز می‌گردد. ما در دنیا در یک مسیر برگشت قرار گرفته‌ایم لذا چون حرکت بشر یک حرکت دوار است معماری اسلامی با همین دید ساخته شده است یعنی معماری میراث‌های فرهنگی ما اشاره به رفت و برگشت حرکت انسان دارد و معماری اسلامی می‌خواهد ساختمان به نحوی ساخته شود که تداعی کننده هدف حیات بشری باشد؛ ساختمان‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که ما بدانیم فلسفه خلقت و حیات بشریت چیست و بشر به کجا می‌رود یعنی شناخت مبدا، شناخت آینده بشر و شناخت حیات بشری.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم گفتگوی ادیان زمینه را برای رسیدن بشر به عقلانیت و مدیریت عادلانه فراهم کند. امروز عدالت گمشده من و شماست؛ اگر ما و کسانی که در عرصه سیاسی و فرهنگی تاثیر گذارند بخواهیم به عدالت برسیم باید این جلسات بیشتر باشد، نقاط مشترک تقویت شود و عقل و فطرت احیا شود.

خبرنگار: میرزایی
عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست