پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۴۱۸
|
کد خبر: ۳۰۱۷
حجت السلام والمسلمین احمد حسین فلاحی:

پیدایش آیین ها زمینه ای برای ایجاد خرافه است

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور گفت: می توان گفت بیشترین خرافه بافی بعد از رنسانس و جنگ های صلیبی اتفاق افتاده است علت آن هم پیدایش آیین هاست ک زمینه خرافه را ایجاد کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا(بسنا)؛ حجت السلام والمسلمین احمد حسین فلاحی عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور در این سری از جلسات هم اندیشی با موضوع " مرز دین و خرافه" که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار داشت: آنچه که در مقابل حقیقت است ایجاد راه انحرافی است که راه را برای خرافه بافی باز می کند؛ گاهی تحصیلات نیز نمی تواند مانع رشد خرافه بافی شود چرا که ریشه ی خرافه در سرزمین جهل رشد می یابد.
فلاحی ادامه داد: امروزه خرافه ابزاری برای مانور دادن سیاستمداران است چرا که این موضوع از سوی کشور های مستعمره ی غرب تقویت می شود می توان گفت بیشترین خرافه بافی بعد از رنسانس و جنگ های صلیبی اتفاق افتاده است علت آن هم پیدایش آیین هاست ک زمینه خرافه را ایجاد کرده است.
وی افزود: عده ای گمان می کنند در دین اسلام خرافه وجود دارد اما در قرآن حدود ۳۰۰ مورد به بحث تعقل و تفکر اشاره شده است؛ این در حالی است که خرافه عقل را فلج می کند و توانایی تمییز صحیح از نادرست را از بین خواهد برد.
وی تشریح کرد: کثرت گروه های ترویج خرافه در جامعه لازمه ی توجه به این موضوع است البته گاهی نحوه ی ورود به این بحث می تواند موجب گسترش آن بشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: خرافات انواعی دارد که شامل فردی، عوام پسندانه و اجتماعی و برنامه ریزی شده است؛ خرافه فردی عقاید واهی را در برمی گیرد در حوزه اجتماعی بحثی که مطرح است دخیل بستن است که چنین چیزی در دین وجود ندارد اما در مورد تبرک روایات زیادی به آن اشاره شده است،
وی گفت: در واقع آنچه که منشا دینی دارد باید آن را حقیقت دانست یا در آیات است که سند قطعی است و باید بر دلالت تحقیق کرد و یا در روایات است که دلالت مستقیم و سند آن ها باید بررسی شود حتی اگر در کتاب های معتبر باشد.
فلاحی در پایان متذکر شد: از عواملی که به ایجاد خرافه منجر می شود می توان به احساس نیاز به اعتماد به نفس و آرامش، کنجکاوی های هدایت نشده، کمبود آموزش و ناآگاهی و القائات برخی رسانه ها اشاره کرد که نگاه دین را برای چگونگی مواجه و رفع آن ها باید مدنظر قرار داد.

خبرنگار: حوائجی
عکس: غزل امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر