پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۷۶
|
کد خبر: ۳۰۴۳
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم ساختمان جدید واحد استان همدان این دانشگاه گفت: در ارتباط با توسعه کیفی چند کار را در دستور کار قرار دادیم؛ ما در نظام‌های آموزش عالی پیشتاز ماموریت‌گرایی و اجرای طرح آمایش هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در آیین افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان گفت: خوشحالیم که ثمره لطف دکتر غلامی را شاهد بودیم و این مجموعه را از دست خود ایشان تحویل گرفتیم.
وی گزارش داد: ما در دانشگاه علمی کاربردی توسعه کیفی را در دستور کار قرار دادیم؛ در سه سال گذشته ایجاد مراکز جدید را متوقف کردیم و الحمدلله توسعه کیفی به خوبی به پیش‌رفت و ایجاد مراکز جدید با شرایط جدید را شروع کردیم.
امید تصریح کرد: در ارتباط با توسعه کیفی چند کار را در دستور کار قرار دادیم؛ ما در نظام‌های آموزش عالی پیشتاز ماموریت‌گرایی و اجرای طرح آمایش هستیم.
امید عنوان کرد: بعد از رسیدگی به زیرساخت‌ها به تثبیت مراکز علمی کاربردی پرداختیم؛ در سال ۹۵ حتی یک مرکز از مجموع ۱۷۰۰ مرکز اساس‌نامه نداشت و حتی در مواردی به طرح دعوا منجر می‌شد. اما اکنون بیش از ۹۵ درصد مراکز غیر دولتی ما دارای اسا‌س‌نامه‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما چهارچوب را بر اساس وزارت علومی منتقل می‌کنیم؛ گفتنی است اساس‌نامه ما به تصویب شورای عالی رسید.
دکتر امید در رابطه با ماموریت گرایی گفت: در راستای ماموریت‌گرایی، تعداد کد نوشته‌ها را -که متاسفانه در کشور در حال افزایش است- از نزدیک ۱۲۰۰۰ به ۵۵۰۰ رساندیم؛ در سال ۹۸ با اجرای طرح خوشه بندی، اکنون تکلیف هر مرکز مشخص است و مراکز بر اساس تخصص و محیط کاری خود کار می‌کنند.
وی افزود: موضوع بعدی آمایش بود ما مراکز متعدد موازی داشتیم که باعث نزول کیفیت می‌شد اما اکنون بر اساس آمایش مراکز را تعیین می‌کنیم. اکنون ما بر اساس تعامل و فعال عمل می‌کنیم و در صورت نیاز دانشگاه جدید می‌سازیم.
دکتر امید اظهار کرد: این ادعا را دارم که هر دانشجویی که بخواهید بعد از ۵ سال به شما تحویل می‌دهیم؛ شما به ما بگویید در ۵ سال آینده چه نیروی مهارتی می‌خواهید و ما برا شما تربیت می‌کنیم. ما حتی اگر ظرفبت نداشته باشیم، ظرفیت ایجاد می‌کنیم.
وی تبیین کرد: بین مراکز علمی کاربردی تفاوتی وجود نداشت؛ ما در دو سال پیاپی سطر بندی کردیم در سال ۹۷ اما نتیجه را منتشر نکردیم. امسال دوباره سطر بندی کردیم و نتیجه را با عوامل متعدد فرهنگی، فناوری، نیروی انسانی و... با نشانگرهای متعدد تبیین کردیم.
وی افزود: ما دانشگاه‌ها را در ۴ سطح سطح‌بندی کردیم که خوشبختانه بیش از ۲۰۰ مرکز امسال ارتقا جایگاه داشتند ؛ قرار ما این است که مراکزی که سطح ۱ هستند بالاسری که به دانشگاه پرداخت می‌کنند ۱/۳ کاهش پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: مراکزی که در سطح ۴ باقی می‌مانند از شرایظ آموشی منع می‌شوند؛ امسال ۲۰ مرکز که نتوانستند خودشان را ارتقا دهند دانشجو ندادیم.
امید عنوان کرد: این سطح‌بندی هر سال در خرداد ماه انجام می‌شود؛ پذیرش سال بعد بر اساس نتایج سطربندی خواهد بود.
امید گفت: در مسیر ارتقای کیفیت تمام ۸۰۰ برنامه بازنگری شده اند یا در حال بازنگری اند؛ هر چیزی که بازار کار بخواهد ما تامین می‌کنیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: با تصویب هیات امنا در نیم سال اول سال ۹۷/۹۸ آزمون متمرکز در استان البرز انجام دادیم و پایلوت بندی کردیم در مرحله بعد، آن را در ۶ استان انجام دادیم.
وی اظهار داشت: گر چه ملاک ما در لحاظ دروس سرفصل است اما برای رعایت مدذسین، تعدادی کتاب مشترک تالیف کردیم که امروز از ۲۰ کتاب رونمایی می‌شود؛ این کتاب‌ها به صورت رایگان (الکترونیک) به تمام دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌شود.
وی گفت: طبق مقررات دانشگاه، آیین نامه جذب مدرسین را ارائه کردیم؛ ما اساتید ارزیابی و آن‌ها را به کارگروه‌ها دعوت کردیم. بخشی از مدرسین نیز نصاب‌های لازم را کسب نکردند که می‌توانند درخواست تجدید نظر بدهند و یا دوباره در آزمون شرکت کنند.
وی خبر داد: ما در ۲۸ استان کلینیک مشاوره و کارآفرینی افتتاح کردیم که رایگان به دانشجویان -با اولیت دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی- خدمات ارائه می‌دهند.
دکتر امید در ادامه اظهار کرد: اکنون ۱۴۰ مرکز نوآوری ساخته شده و به شرکت‌هایی که در این مرکز راه‌اندازی شوند تسهیلات ارائه می‌دهیم.
وی ادامه داد: برخی از مراکز نتوانستند ادامه دهند؛ اکنون از ۱۰۷۰ مرکز، ۶۲۰ مرکز با ما همکاری می‌کنند و در مهر ۹۸، ما۴۲۰ هزار ظرفیت داشتیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: آموزش‌های مهارتی باید ۳۰ درصد آموزش کل شود اما اکنون با ظرفیت سالانه ۴۰۰۰ نفر، زیر ۱۵ درصد ظرفیت داریم.
وی متذکر شد: ما برای آموزش‌های نظری هزینه می‌کنیم اما برای آموزش‌های مهارتی خرجی نمی‌کنیم؛ با وجود دستور مجلس نمی‌توان انتظار داشت که ۱۰۰ درصد هزینه‌ها توسط دانشجو پرداخت شود و دولت کمک نکند.
دکتر امید تصریح کرد: اکنون از مجموع ۴۲۰ هزار ظرفیت تنها ۵۰ هزار نفر سر کلاس می‌روند؛ یعنی بالای ۸۵ درصد ظرفیت خالی مانده است که دو نکته دارد: اول اینکه مراکز علمی کاربردی اصلا کاهش ظرفیت نداشته است و دوم اینکه برای کشاندن دانش‌آموزان علمی مهارتی مقداری تشویق لازم است.
وی گفت: خواهش دیگری که من دارم این است که هر سال به دلیل الزام قانونی در جذب، اجازه تکمیل ظرفیت بدهیم؛ ما برای همه سلیقه‌ها رشته داریم اما مشکل ما مصوبه مجلس است. در بودجه سال ۹۹ کمک کنند تا در آموزش‌های مهارتی قدم برداریم.
امید در ادامه اظهار کرد: اکنون ظرفیت‌سازی شده و ماموریت‌گرایی و طرح آماری انجام شده اما مقداری تشویق و کمک به پرداخت شهریه لازم است.


خبرنگار: میرزایی
عکس: علی‌احمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی