پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۰۱۷
|
کد خبر: ۳۱۴۶
دکتر قاسمی گفت: در ایران بخشی از چیزی که مساله آمریکاستیزی را سرپانگه می‌دارد، درگیری‌های جناحی و بلوک‌بندی قدرت است؛ فکر می‌کنم اگر روزی شخصی بخواهد واقعا با آمریکا مذاکره کند، از دوستان جناحی جلوی او را می‌گیرند زیرا هدف این است که جناح من باید مذاکره کند و این موفقیت باید نصیب ما شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی قاسمی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع تعامل سازنده یا تقابل مستمر که در دفتر هم‌اندیشی و بسیج اساتید دانشگاه در سالن همایش‌های فجر ساختمان مرکزی برگزار شد، گفت: تصور ما این است که اگر آمریکا رژیم خوبی باشد، نباید کارهای بدی انجام دهد؛ فضای بین‌المللی فضای رئالیسم و تعقیب منفعت ملی به هر نحو است.

وی تشریح کرد: پدر رئالیسم به ما می‌گوید اخلاق چیز خوبی است اما اگر قرار باشد دولت را وادار کنید که اخلاقی رفتار کند، دولت را بسته‌اید و آن دولت ناتوان رفتار خواهد کرد.
دکتر قاسمی تصریح کرد: دولت‌ها در عرصه بین‌المللی اخلاقی رفتار نمی‌کنند؛ در آمریکا اگر یک نفر مورد اذیت قرار بگیرد هزار راه برای تعقیب حقوقش وجود دارد اما در عرصه بین‌المللی چیزی نیست، هیچ‌کس دنبال حقوق دیگران راه نمی‌افتد و همه دنبال منفعت شخصی هستند.
وی اظهار کرد: اگر آمریکا منافع خود را دنبال می‌کند، نمی‌توان ایرادی گرفت. همیشه کسی که بیشترین قدرت را دارد غالب می‌شود و بیشترین تاثیرگذاری را دارد؛ همچنین از افکار عمومی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا اذعان کرد: مساله دکتر مصدق و امثال آن را باید در راستای جنگ سرد دید؛ در زمان مصدق، جناح سلطنت‌طلب موفق می‌شود افکار عمومی جهان غرب را با خود همراه کند و بگوید مصدق نیروی مخفی کمونیسم‌ها است و می‌خواهد پس از آن‌که شاه را بیرون کرد، ایران را تسلیم شوروی کند.
وی بیان کرد: اگر به فضای منطقه‌ای خود نگاه کنیم، می‌بینیم ایران و عربستان دو رقیب منطقه‌ای هستند و با هم در تمام زمینه‌ها رقابت می‌کنند؛ عربستان در این‌جا از فقدان رابطه ایران و آمریکا سود می‌برد و خود را طرفدار آمریکا می‌خواند و یک حساب و کتاب رئالیستی در کار است.
قاسمی تبیین کرد: اگر ما به خوی استکباری اعتراض می‌کنیم که اعتراض به‌حقی هم هست، چرا به روسیه هیچ انتقادی نمی‌کنیم یا به کمپ‌های چینی‌ها که وحشیانه‌تر از کمپ‌های نازی‌هاست اعتراضی نمی‌کنیم؟ آیا غیر از این است که آن‌ها در یک جدال بین‌المللی هوای ما را دارند؟
وی اظهار داشت: در ایران بخشی از چیزی که مساله آمریکاستیزی را سرپانگه می‌دارد، درگیری‌های جناحی و بلوک‌بندی قدرت است؛ فکر می‌کنم اگر روزی شخصی بخواهد واقعا با آمریکا مذاکره کند، از دوستان جناحی جلوی او را می‌گیرند زیرا هدف این است که جناح من باید مذاکره کند و این موفقیت باید نصیب ما شود.
دکتر قاسمی خاطرنشان کرد: همه جهان لیبرال دموکراسی به اتکای آمریکا برپا مانده یا به وجود آمده است؛ در عوض چینی‌ها مدلی را ارائه می‌دهند که با مدل لیبرال دموکراسی آمریکا سازگار نیست اما چرا از تقابل با آمریکا امتناع می‌کنند؟
وی در رابطه با تصویرسازی آمریکا بر علیه ایران گفت: هالیوود مجموعه شرکت‌هاست که بر اقتضای بازار فیلم می‌سازند اما سوال من این است که آیا ما تصویر خوبی از آمریکا ارائه می‌دهیم؟ در عوض می‌بینیم مقصد اول تمام آقازادگان آمریکاست.
قاسمی عضو ‌هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: هدف هر کشوری در درجه اول تعقیب منافع است؛ منافع سیال هستند، به مرور زمان عوض می‌شوند و به همین دلیل است که بعضی کشورها قول‌هایی می‌دهند که نمی‌توانند به آن عمل کنند.
وی در پایان یادآور شد: یکی از انتقادهای من طرح مسائلی مانند هولوکاست است که واقعا ارزشی ندارد و ‌منفعت کشورها در معرض خطر قرار می‌گیرد تا این‌که سودی نصیبشان شود.

خبرنگار: میرزایی
عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر