پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۹۲۴
|
کد خبر: ۳۱۵۷
دکتر حسن سجادی‌پور در گفتگو با بسنا بیان کرد:

درنگی در مفهوم انتظار

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا درباره مفهوم انتظار در عصر غیبت گفت: انتظار، همسایه امید است و اگر امید به آینده را از انسان بازستانند، عاقبتی جز رکود، سکون و تباهی نخواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

دکتر حسن سجادی‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا درآستانه ایام شهادت امام حسن عسکری و آغاز ولایت امام عصر علیهما السلام، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: انتظار و آرزو داشتن، ملاک مناسبی برای سنجش رشد، فرهیختگی و تعالی انسان ها است؛ تا آنجا که گفته اند: «بگو چه آرزویی داری تا بگویم کیستی». آرزوهای ارزشمند، گویای کمال روح و رشد شخصیت انسان هاست؛ برخلاف آرزوهای حقیر و بی ارزش که بیانگر رشدنیافتگی افراد است.

وی یادآور شد: اکنون 1112 سال از وفات آخرین نائب خاص امام عصر مهدی موعود(عج) و آغاز غیبت کبرای حضرتش می گذرد. در این دوازده قرن، «انتظار» تنها واژه ای است که گویای مشتاقی و مهجوری دلدادگان آن یار غایب از نظر است.

سجادی‌پور افزود: در تفکر اهل بیت(ع)، انتظار موعود، یکی از اصول مسلم اعتقادی است. امام موسی بن جعفر علیه‌السلام خطاب به عبدالعظیم حسنی فرمودند: به درستی که قائم از ماست و او است مهدی که واجب است در زمان غیبتش انتظار او را کشید و در زمان ظهورش اطاعت کرد. همچنین امام صادق فرموده است: «المنتظر لأمرنا کالمتشحّط بدمه فی سبیل الله» ؛ منتظر امر [ظهور قائم ما]، مانند کسی است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد.

وی خاطرنشان کرد: شخص منتظر امام عصر(عج)، چون دارای ارزشمند ترین آرزوهاست، به طور طبیعی از بهترین و والاترین ارزش ها نیز برخوردار است؛ این سخن مشروط به آن است که وی متناسب با آرزوی بزرگ خود، برای تحقق هرچه زودتر و بهتر هدفش، خسته نشده و از تلاش و کوشش دست برندارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: انتظار امام مهدی(عج)، از سویی عاملی برای صبوری و مقاومت در برابر سختی هاست و از طرفی دیگر انگیزه ای برای پویایی، جنبش و آمادگی مؤمنان است.

وی همچنین با اشاره به وظایف منتظران در عصر غیبت امام عصر تشریح کرد: می‌توان با استفاده از آموزه‌های دینی که از متن آیات و روایات استخراج شده، فهرستی از وظایف منتظران را احصاء کرد. در اینجا به بخشی از مهم‌ترین آنها اشاره می کنیم؛ نخست آشنایی با امام عصر(عج)؛ در اولین گام باید امام معصوم(ع) را شناخت و به قدر گنجایش فکری و روحی با جایگاه و مقام حقیقی او نزد خداوند آشنا شد. خواندن زیارت جامعۀ کبیره و تأمل و تدبر در اوصافی که در این زیارت برای ائمۀ معصومین(ع) نقل شده نیز بسیار مؤثر است.

وی اضافه کرد: دوم توسل به مقام ولایت؛ باید ربط قلبی با امام(ع) را مستحکم ساخت و بدین منظور از خود آن سرور مدد جست و به او متوسل شد. تجدید عهد روزانه با آن حضرت و به طور خاص خواندن دعای عهد در این زمینه تأثیر شگرفی دارد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: بر انجام واجبات صبر کنید، در برابر دشمنانتان پایداری کنید و پیوند خود را با امام منتظرتان مستحکم سازید.

دکتر سجادی‌پور ادامه داد: سوم آراستگی به اخلاق پسندیده؛ برای هم افق شدن با آن ولیّ الهی، لازم است میل قلبی انسان از فرومایگی‌ها و پلشتی‌های گناه، به سمت طاعت و تهذیب نفس تغییر کند. آری، اجتناب از گناهان از وظایف بسیار مهم منتظران است؛ این امر از چنان اهمیتی برخوردار است که در توقیع حضرت قائم(عج) به شیخ مفید یکی از علل یا تنها عامل طولانی‌شدن دوران هجران شمرده شده است. «آنچه ما را از پیروان‌مان پوشیده می دارد، همانا امور ناپسندی است که از ایشان به ما می‌رسد و خوشایند ما نیست و از آنان انتظار نمی‌رود.»

این مدرس دانشگاه مورد چهارم را زمینه‌سازی‌های فردی و اجتماعی دانسته و بیان کرد: در فرهنگ مهدویت، انتظاری مطلوب است که از موضعی فعال و بدون انفعال ادامه یابد. انتظار مثبت، مقرون یا زمینه‌سازی است و تمهید مقدمات و آماده سازی و تجمیع استعدادها و توانمندی‌ها در ساحت فرد و اجتماع از لوازم انتظار کنشگرانه است. قیام امام خمینی(ره) علیه حاکمان جور و تقابل با مستکبران عالم، یکی از مصادیق مهم و برجسته انتظار فعال و زمینه ساز است.

وی پنجمین مورد از وظایف منتظران را دعا برای فرج خوانده و گفت: از مهم‌ترین وظایف منتظران دعای خالصانه برای ظهور آن حضرت است. این کار نشان از محبت ما به آن جناب دارد و بن‌بست‌های بزرگ را می‌شکند و طرفه آنکه در وهله نخست، به گشایش و فرج فردی می‌انجامد. چنانکه حضرت موعود(عج) فرمود: «أکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فإن ذلک فرجکم».

سجادی‌پور همچنین با ذکر مورد ششم از این وطایف که تولّی و پیوند با رهبران عالم، عادل و شجاع است، اذعان کرد: در زمینه امور اجتماعی و سیاسی، وظیفه منتظران اطاعت از فقیهی است که از سوی بزرگان شیعه به عنوان «ولی فقیه» انتخاب شده است.
وی پس از ذکر بخشی از وظایف منتظران، به عقاید و اقدامات برخی از افراد اشاره کرده و گفت: سوگمندانه باید اعتراف کرد که عده ای در این روزگار برای جلب توجه هر چه بیشتر عوام، با به فراموشی سپردن فلسفۀ واقعی انتظار و کارکردهای اجتماعی آن، مردم را با نقل خواب و رؤیا و مطالب بی پایه سرگرم می کنند و دریافت های سطحی خود از روایات را محور تحلیل و بررسی پدیده ظهور منجی قرار می دهند.

حسن سجادی‌پور افزود: این نوع اقدامات، افراد را از مسؤولیت های مهم اجتماعی غافل ساخته و به انزوا و گوشه گیری می کشاند، بدان امید که به دیدار حضرت نائل شوند. در حالی که بعید نیست چنین رویکردی اساساً به سرخوردگی و نا امیدی از فرهنگ مهدویت منجر گردد.

وی در نهایت به عنوان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری، با نقل فرازی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تصریح کرد: «انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسان ها، سیطره‌ ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند و انسان ها را بنده‌ی واقعی خدا بکند. انتظار فرج یعنی خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (علیه الصلاه و السلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد آماده ساخت، و آن عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی و عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است».

خبرنگار: گیوی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست