پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۳۲۸
|
کد خبر: ۳۱۶۴
لیلا افتخاری دبیر اجرایی مسابقه پانتومیم دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: ۲۱ آبان، مرحله مقدماتی است که در آن از ۱۶ گروه شرکت کننده، ۸ گروه به صورت تک‌حذفی به مرحله بالا‌تر صعود خواهند کرد؛ همچنین در تاریخ ۲۸ آبان نیز، گروه‌های برتر وارد مرحله نیمه‌نهایی می‌شوند و به صورت تک‌حذفی ۴ گروه انتخاب و به مرحله فینال که تاریخ ۵ آذر ۹۸ است راه پیدا می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

لیلا افتخاری دبیر کانون تئاتر و دبیر اجرایی مسابقه پانتومیم دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: پانتومیم یا ادابازی اجرای نمایش بی‌کلامی است که به واسطه چند مجموعه از تابلوهای پی در پی به وسیله بدن بازیگر ساخته می‌شود و در نهایت به خلق اثری منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: پانتومیم یک بازی است که بر روی صحنه نمایش داده می‌شود؛ فرق آن با بازی معمولی بر روی صحنه این است که پانتومیم بازی سکوت است و در آن مکالمه‌ رد و بدل نمی‌شود و تنها چیزی که هست فقط حرکت است.

لیلا افتخاری بیان کرد: تاریخچه پانتومیم به دوران رم باستان بر می‌گردد؛ زمانی که برای نخستین بار رقصنده ماسک‌دار به نام "پانتومیموس" در نمایش‌های آکروباتیک به اجرای نمایش‌های بی‌کلام بر روی صحنه پرداخت.

دبیر اجرایی مسابقه پانتومیم دانشگاه بوعلی سینا گفت: اجرای پانتومیم برای اولین بار در اسفند سال ۹۷ در دانشگاه بوعلی سینا برگزار و با استقبال بسیار زیادی رو به رو شد؛ ثبت نام امسال این مسابقه هم از تاریخ ۱۲ آبان ۹۸ در آغاز شده و تا تاریخ ۱۷ آبان ۹۸ همچنان ادامه دارد.

دبیر کانون تئاتر خبر داد: در سال گذشته ثبت نام مسابقه برای عموم دانشجویان رایگان بود در حالی که امسال جهت شرکت در مسابقه، هر گروه باید مبلغ ۱۰ هزار تومن ورودیه پرداخت کنند؛ این کار به جهت رونق بخشیدن به فرهنگ تئاتر در نظر گرفته شده است و مبلغ گرفته ‌شده به خانه فرهنگ تحویل داده می‌شود تا برای کانون تئاتر و هزینه‌ها و جوایز مسابقه استفاده شود.

افتخاری خاطرنشان کرد: جایزه مسابقه برای گروه اول ۲۵۰ هزار تومان، گروه دوم ۲۰۰ هزار تومان وگروه سوم ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: تایم اجرای این مسابقه در هر مرحله فقط دو ساعت است؛ با توجه به محدودیت زمانی، ظرفیت گروه‌های شرکت کننده در مسابقه اصلی ۱۶ گروه خواهد بود.

افتخاری در ادامه تشریح کرد: در صورتی که بیشتر از ۱۶ گروه متقاضی شرکت در این مسابقه باشند، در تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ قبل از اولین مرحله مسابقه اصلی، یک مرحله انتخاباتی با حضور هیئت داوران انجام خواهد گرفت و ۱۶ گروه راه یافته به مرحله اصلی توسط آنها انتخاب خواهد شد.

دبیر کانون تئاتر دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: براساس قرعه‌کشی، گروه‌ها دو به دو روبه‌روی هم قرار گرفته و با هم مسابقه خواهند داد؛ هر گروه باید ۴ کلمه اجرا کند و بعد از اجرای کلمه‌ها، هیئت داوران امتیاز گروه‌ها را باهم مقایسه کرده و گروهی که موفق به کسب امتیاز بیشتر شده است به مرحله بالاتر راه پیدا می‌کند.

دبیر اجرایی مسابقه پانتومیم در رابطه با روند برگزاری این مسابقه گفت: ۲۱ آبان ۹۸ مرحله مقدماتی است که در آن از ۱۶ گروه شرکت کننده، ۸ گروه به صورت تک‌حذفی به مرحله بالا‌تر صعود خواهند کرد؛ همچنین در تاریخ ۲۸ آبان ۹۸، گروه‌های برتر وارد مرحله نیمه‌نهایی می‌شوند و به صورت تک‌حذفی ۴ گروه انتخاب و به مرحله فینال که تاریخ ۵ آذر ۹۸ است راه پیدا می‌کند.

افتخاری در رابطه با امتیاز دسته‌ها تشریح کرد: امتیاز دسته‌ها برای کلمات انتخاب شده در مرحله مقدماتی ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ امتیازی می‌باشد؛ دسته ۷ امتیازی به صورت ثابت در هر مرحله به حوزه تئاتر مربوط است که شامل نویسندگان تئاتری، عوامل فنی و اکادر اجرایی وغیره است. سایر کلمات از بخش‌های مختلفی نظیر علم و سینما، کتاب و ادبیات، تاریخ و سیاست، ضرب‌المثل، تخیلی و ... تشکیل شده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: یک سری قوانین کلی وجود دارد که در هر مرحله برای جذاب‌تر و حساس‌تر شدن مسابقه تغییر پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در این بازی باید مورد توجه قرار گیرد مسئله زمان است؛ برای مثال در مرحله مقدماتی زمان نهایتا ۷۰ ثانیه است که در مراحل بعد، هر بار ۱۰ ثانیه کم خواهد شد.
لیلا افتخاری اضافه کرد: سیستم مسابقه طوری طراحی شده است که حتی ذخیره یک ثانیه زمان بیشتر، امتیاز در گروه لحاظ می‌شود؛ هر گروه به ازای هر ۳۰ ثانیه باقیمانده یک امتیاز مثبت دریافت می‌کند.

دبیر کانون تئاتر اظهار داشت: هر داور می‌تواند به هر گروه ۵ امتیاز بدهد که در صورت مرتکب شدن خطا از امتیاز آن‌ها کاسته خواهد شد؛ گروه‌ها نباید کلمه‌ها را به صورت جدا، با اشاره مستقیم به هرو یا نوشتن کلمات بر روی هوا اجرا کنند زیرا امتیاز منفی برای گروه به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: اجرای خلاقانه به هیئت داوران این فرصت را می‌دهد که به گروه امتیاز بیشتری بدهند؛ اجرای خلاق و موفق تنها با نگاه و بینش تئاتری، مشخص می‌شود.
افتخاری بیان داشت: کانون تئاتر با این چالش مواجه بود که چگونه می‌تواند به فضای دانشگاه از لحاظ تفریحی-فرهنگی کمک کند. هدف از طراحی و اجرای مسابقه پانتومیم ایجاد یک فضای شاد و هیجان‌انگیز برای دانشجویان و ایجاد یک مسیر هنری است.

دبیرکانون تئاتر و دبیر اجرایی مسابقه پانتومیم در ادامه اذعان کرد: دانشجویان منتظر چالش‌های جدید در مرحله نیمه نهایی و فینال باشند چرا که تمام روند مسابقه بر این مبنا است که آن را از حالت عادی بودن خارج کند.
لیلا افتخاری تبیین کرد: ثبت نام امسال -برخلاف سال گذشته که به صورت دستی انجام گرفت- به صورت الکترونیک انجام می‌گیرد و ارائه کارت دانشجویی جهت صحت اطلاعات وارد شده الزامی است؛ همچنین امسال متقاضیان به صورت گروه‌های ۲ نفره (غیر مختلط) ثبت نام می‌شوند در حالی که سال گذشته افراد به صورت تک نفره ثبت نام شدند.

وی در رابطه با کادر اجرایی، محل و زمان اجرای برنامه نیز اظهار کرد: آرین رضانیا مجری مراسم و لیلا افتخاری، امین الوندی و اهورا کشاورز از اعضای هیات داوران هستند؛ همچنین مسابقات از ساعت ۱۲ الی ۱۴ در سالن سینمای دانشکده علوم پایه برگزار خواهد شد.

افتخاری در پایان متذکر شد: افراد متقاضی شرکت در مسابقه جهت آگاهی از قوانین، چالش‌های جدیدی که در هر مرحله قرار است اضافه شود و اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس b2n.ir/pantomim مراجعه کنند.

خبرنگار: یاری
عکس: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر