پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۴۵۱
|
کد خبر: ۳۱۸۳
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: ما وام تسهیلات و خرید کالا نداریم اما درست تفهیم نمی‌شود؛ قانون شرعی این است که بانک می‌گوید به وکالت از من جنس را بخر بعد بانک جنس را با وکالت به شخص می‌فروشد. این عمل فروختن جنس نقد به نسیه است و اگر چیز دیگری با آن خریداری شود حرام و ربا است زیرا وکالت ندارد. گاهی تعبیر، ما را به اشتباه می‌اندازد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام علی محمد محمودی عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا در نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع ربا و ‌مسائل آن که به همت دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی دانشگاه بوعلی سینا در سالن جلسات فجر ساختمان مرکزی برگزار شد، گفت: ما از یک طرف یک‌سری قوانین و مقررات داریم و از طرف دیگر مساله اجرا هم داریم؛ ما دو‌ قانون داریم که اگر اجرا شود، همه چیز اسلامی است اما ۹۹ درصد عمل نمی‌شود.

وی افزود: اولی شرایط ضمن عقد در نکاح است؛ اصل اختیار طلاق با مرد است و این سلب‌شدنی نیست اما در مواردی به عنوان شرایط ضمن عقد خانم را وکیل بلاعزل خود کند.
محمودی در ادامه عنوان کرد: همچنین تنها وامی که داریم وام ازدواج است و مابقی وام نیست.
حجت الاسلام محمودی تشریح کرد: یکی از حلال‌ترین وام‌ها، وام مسکن است که می‌گوید برو معامله کن، نماینده بانک قسمتی از خانه را نقد خریداری می‌کند و به صورت قسطی به خریدار می‌فروشد؛ این نوع وام هیچ اشکالی ندارد. حتی قیمت نقد و نسیه اجناس هم تفاوت دارد.
وی عنوان کرد: ما وام تسهیلات و خرید کالا نداریم اما درست تفهیم نمی‌شود؛ قانون شرعی این است که بانک می‌گوید به وکالت از من جنس را بخر بعد بانک جنس را با وکالت به شخص می‌فروشد. این عمل فروختن جنس نقد به نسیه است و اگر چیز دیگری با آن خریداری شود حرام و ربا است زیرا وکالت ندارد. گاهی تعبیر، ما را به اشتباه می‌اندازد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که در اجرا تعهد نیست.

خبرنگار: میرزایی
عکس: ابراهیمی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر