پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۳۸۴
|
کد خبر: ۳۳۱۳
دانشجویان فعال فرهنگی استان همدان در نشست با آیت‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان مطرح کردند: متاسفانه جنبش دانشجویی حال و روز خوبی ندارد، امید وجود ندارد و دانشجو نمی‌تواند موذن جامعه باشد؛ اشتغال‌زایی دانشجویان و‌ فراهم کردن زمینه ازدواج مانند خوابگاه متاهلین می‌تواند از انحرافات اخلاقی جلوگیری کند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، در نشست صمیمی فعالان فرهنگی دانشجویی استان همدان با آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان که در آستانه روز دانشجو در سالن جلسات فجر دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، دانشجویان مطالبی را بیان کردند که به شرح زیر است:

ربیعی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ضمن یادآوری ۱۷ آبان گفت: همیشه اعتراضات نشانه مخالفت با نظام و حکومت اسلامی نیست و مصداق بارز محدودیت‌ها و کمبودها در دیدار مردم با ائمه جمعه است. اگر ائمه جمعه شنونده درد نباشند، چه کسی خواهد بود؟ نظام جمهوری بر این پایه است که مسوولین شنونده جدّ مردم باشند.

وی ابراز کرد: جلساتی را قرار دهید که مردم با شما حرف بزنند و این موضوع را رسانه‌ای کنید؛ همچنین در این موضوع داخل شوید که چرا افرادی با استفاده از بیت‌المال و عنواین دولتی، سعی در پیروزی یک جریان خاص در انتخابات مجلس دارند.

ربیعی عنوان کرد: فقدان حضور مسؤولان در دانشگاه‌ها باعث تنگ شدن عرصه برای فعالیت‌ تشکل‌ها و از طرفی باعث سواستفاده‌هایی نیز شده است؛ حضور شما یک‌راهگشا برای حضور باقی مسؤولان در دانشگاه است. لطفا در دانشگاه علوم پزشکی نیز حضور پیدا کنید و مشکلات را بشنوید.

وی خاطرنشان کرد: در شهر ما کودکانی وجود دارند که حتی تحصیلات ابتدایی هم ندارند و این، کوتاهی مسؤولین را می‌رساند.

نوروزی از تشکل قرآن و عترت بیان کرد: اتخاذ راهکارهای عملی باید از دل دانشگاه و کرسی‌های آزاداندیشی بیرون بیاید؛ همچنین برخی از نمایندگانی که در شهرستان بوده‌اند تا کنون منفعلانه عمل کرده‌اند و کارهایشان به نوع رد شدن از خطوط قرمز انقلاب بوده است.

وی درخواست کرد: لطفا به دانشگاه‌های شهرستان هم سری بزنید؛ همچنین شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نمایندگان، کارنامه آن‌ها را در نظر بگیرد.

گمار از دانشگاه پیام نور عنوان کرد: بنده نماینده دانشگاه پیام نور هستم و متاسفانه پیام نور مشکل فقدان مدیریتی دارد. همچنین متاسفانه نتوانسته‌اند فضای انقلابی و‌ مناسبی را فراهم کنند؛ نبود شهید در دانشگاه پیام‌نور از مشکلات ما است.

صادقی از تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: در گذشته شعار این بود که دانشجو می‌میرد اما ذلت نمی‌پذیرد؛ اما اکنون دانشجو مرده و‌ ذلت را پذیرفته است؛ همچنین بحث آتییست در شهر همدان وجود دارد که باید پیگیری شود.

وی تاکید کرد: ما ۲۰ نفر در تشکل خود داریم که شما می‌توانید استفاده کنید؛ اگر اندیشه مشکل دارد مشکل را حل کنید و اندیشه و زیرساخت‌سازی را یاد دهند.

عزیزپور از دانشگاه صنعتی همدان تشریح کرد: مشکلاتی مانند عدم حمایت از جوانان و نخبه‌های بومی در استان همدان همچنین عدم جذب نخبگان در ادارات و‌ کادر بومی استان وجود دارد؛ حمایت از جوانان صورت گرفته اما کافی نیست.

وی اضافه کرد: برای کادر اداری در بسیاری از شرکت‌ها از استان‌های دیگر جذب می‌شود و شرکت‌ها نیازهای مختلف خود را از خارج از استان تامین می‌کنند که می‌تواند به اقتصاد استان ضربه بزند. همچنین ما در روستاهایی که برای اردوی جهادی می‌رویم، می‌بینیم ظرفیت عالی نیروی انسانی و منابع عالی وجود دارد اما زیرساخت‌هایی وجود ندارد. عدم وجود پیش‌نماز در بعضی از روستاهای استان که باعث فقدان فرهنگی در روستاها شده است، نیز یکی دیگر از مشکلات فرهنگی است.

عزیزپور همچنین خواستار تعیین زمان‌هایی در صدا و ‌سیما برای فعالان فرهنگی دانشجویی برای ارائه دستاوردها و کمک مادی و ‌معنوی بیشتر و بهتر برای جوانان شد.

راستانی از جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا تبیین کرد: متاسفانه جنبش دانشجویی حال و روز خوبی ندارد، امید وجود ندارد و دانشجو نمی‌تواند موذن جامعه باشد؛ اشتغال‌زایی دانشجویان و‌ فراهم کردن زمینه ازدواج مانند خوابگاه متاهلین می‌تواند از انحرافات اخلاقی جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: مطالبه‌گری از سمت دانشجویان پیگیری می‌شود، اما مسؤولین پاسخگو نیستند و‌ در بعضی مواقع ما مجبور به فشار رسانه‌ای می‌شویم؛ جایگاه مسؤول اقتضا می‌کند که پاسخگو باشد. گاهی ما فکر می‌کنیم مسؤولین لجبازی می‌کنند. ما همچنین از عدم‌هماهنگی بین خودمان رنج می‌بریم.

وی همچنین خواستار یک هیات اندیشه‌ورز از نیروهای انقلابی و نشست‌های هماهنگ با تشکل‌های ارزشی شد.

اشرف از بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا بیان داشت: این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر باید محور دانشگاه‌ها باشد، اما اسیر مصلحت‌اندیشی شده است و مسؤولین تنها به برخی جنبش‌ها بودجه می‌دهند؛ برخی از تشکل‌ها پسوند اسلامی دارند اما اسلامی نیستند. چه اشکالی دارد که شخصی با برند مارکسیسم و آتئیست مناظره کند؟

وی تصریح کرد: باید جایی باشد که مسؤولین بی‌واسطه به حرف‌ها گوش دهند؛ همچنین ذیل نهاد هر دانشگاه کارگروهی برای هماهنگی تشکل‌های انقلابی و ارزشی وجود داشته باشد که ذیل فعالیت‌های نهاد با هماهنگی و ‌هم‌افزایی کار کنند.

خوش نیت دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا گفت: نوعی عدم قانون‌پذیری از طرف مسوولین دانشگاه وجود دارد؛ هزینه تعمیر استخر هزینه بالایی بود. همچنین دانشکده شیمی ساخته شده اما افتتاح نگردیده است. به علاوه دانشکده‌های اقماری از امکانات کمی برخوردارند.

وی ادامه داد: التزام به قوانین جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی جزو قوانین شورای صنفی است که متاسفانه به صورت سطحی با آن برخورد می‌کنند.

صالحی از فعالان فرهنگی یادآور شد: در این جلسه اعضایی که حضور دارند تشکل‌های انقلابی هستند اما باید توده دانشگاه حضور داشته باشند. ما مسؤولین را به دانشگاه دعوت می‌کنیم اما نمی‌آیند. اکنون کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند اما مسؤولین جوابگو نیستند. مسؤولین باید به دانشجو بها بدهند لطفا شما صدای ما در مقابل مسولین باشید.

وکیلیان از بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان عنوان کرد: گله‌ی ما بر سر همکاری ما با مسؤولان دانشگاه است؛ همچنین آمار اشتغال‌زایی در همدان منفی است.

وی اضافه کرد: مسؤولین ما مسائلی را مطرح می‌کنند و به پای دین می‌گذارند؛ ما پیرو ‌ائمه و رسول خداییم و حکم این است که نباید اغتشاشگران زجرکش شوند. انسان‌ خطاکار است و نباید با اسم خدا حکمی مبنی بر زجرکش کردن بدهند.

کریمی از فعالان فرهنگی گفت: ارکان وقتی کنار هم‌ قرار بگیرند معنای کامل می‌دهند؛ تنها راه برون‌رفت ما از مشکلات ایجاد اعتماد به ارکان نظام و بعد همبستگی بین ارکان است.

پس از آن، زیدی از دانشگاه فرهنگیان تشریح کرد: متاسفانه علی‌رغم تاکید رهبری بر دانشگاه فرهنگیان امکانات رفاهی در این دانشگاه کم است و ‌دانشجو معلمان از حداقل امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستند.

وی افزود: با نمایندگانی از تشکل‌ها، شورایی از تمام دانشجویان برای تبادل نظر داشته باشید.

سلیمان‌لو از تشکل شهریار علوم پزشکی همدان متذکر شد: اگر می‌خواهید دانشجویان فعال شوند نشست‌ها را همگانی کنید تا دانشگاه دو قطبی نشود؛ اکنون از ارگان‌های خارج از دانشگاه در داخل دانشگاه دخالت می‌کنند. باید حمایت از تشکل‌ها بیشتر شود تا به بدنه کشور بروند و تاثیرگذار شوند‌.

شاهین از هیات دانشگاه بوعلی سینا نیز ابراز کرد: مطالبه من مطالبه رهبر است که تمام مشکلات ما به آن برمی‌گردد؛ مطالبه من مسائل فرهنگی و سبک زندگی است که تمام هویت ایرانی اسلامی را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما دفاع کردیم اما باید تهاجمی نیز عمل می‌کردیم؛ چادرِ ما در ژاپن تهیه می‌شود که این یک مشکل است. ما باید افتخار کنیم که تولید ملی خود را مصرف کنیم.

همچنین گفته شد: جو مناسبی از لحاظ اعتیاد در دانشگاه وجود ندارد.

در ضمن صحبت‌های نمایندگان تشکل‌ها، نامه‌هایی از دیگر فعالان فرهنگی حاضر در جلسه نیز قرائت شد که به کمبود امکانات در دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه های دیگر استان و منفعل بودن حراست دانشگاه‌ها اشاره کرده‌بودند.

قابل ذکر است که تشکل‌های نواندیش و فرهنگ و سیاست نیز به این نشست دعوت شده بودند اما در جلسه برای ارائه نظر حضور نداشتند.

خبرنگار: میرزایی
عکس: غزل امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو