پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۹۵
|
کد خبر: ۳۳۵۱
دکتر رضا سلیمانی مدرس و عضو هیأت علمی علوم سیاسی در روابط بین الملل گفت: روی کار آمدن ترامپ سمبل آشوب در روابط بین الملل است، چراکه فاصله قدرت بین کشور ها در حال کاهش است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

روی کار آمدن ترامپ سمبل آشوب در روابط بین الملل است

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر رضا سلیمانی مدرس روابط بین الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در نشست بررسی" روابط در دستگاه سیاست خارجی" که به همت انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در سالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی برگزار شد، گفت: نظریه ی آشوب نظریه جدیدی نیست اما عمده ی بحث این است که با روی کار آمدن ترامپ آشوب ها نیر تشدید شده است.

وی ادامه داد: با ورود به دهه ۹۰ تراکم جنگ ها بیشتر شد و بحران های سرمایه داری جهان را به سمت آشوب های غیر قابل کنترل سوق می دهد، البته روی کار آمدن ترامپ خود سمبل آشوب در روابط بین الملل است چراکه فاصله قدرت بین کشور ها در حال کاهش بوده و رقبای زیادی در حوزه ها ی امنیت و اقتصاد دارد.

سلیمانی مطرح کرد: نظم مبتنی بر دلار با توجه به یک نظم امنیتی در حال فروپاشی است؛ در نظر آمریکایی ها چرخه ی دلار، اسلحه و نفت می تواند به اقتصادشان کمک کند اما ریشه ی آشوب در عدم توجه به نظم توسط خود جامعه است. قدرت پتانسیل های سخت افزاری را در اختیار فرد قرار داده و تاثیر گذاری آن وارد بحث نفوذ می شود و این در حالی است که آمریکا با وجود داشتن قدرت اما نفوذ لازم را در اختیار ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: نشانه های آشوب را می توان در تجاری سازی امنیت مشاهده کرد که رویکرد جدی ترامپ است. چیزی که در رسانه گفته می شود عکس واقعیت درباره ی نحوه رفتار ترامپ است چرا که او پایبند به منافع ملی آمریکا بوده و در دوره ی وی کسری تجاری بهبود یافته و وضع اشتغال در آمریکا نیز بهتر شده است اما نگاه کاسبکارانه نسبت به امنیت اروپا به اتمام رسیده است و صحبت هایی نیز در خصوص خروج ترامپ از ناتو گفته می شود همانطور که او خواهان فروش چتر امنیتی است.

وی در ادامه متذکر شد: افول دموکراسی و بازگشت ناسیونالیسم در سطح جهانی نشانه ی دیگر آشوب است بدین معنا که نباید عجولانه برای پایان دموکراسی پیش بینی صورت گیرد.

خبرنگار: حوائجی
عکس: آقایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری