پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۸۹
|
کد خبر: ۳۳۷
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان:

در الحاق روستا به شهر، اقتصاد روستائیان صدمه می بیند

نرگس نورالله زاده رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان، اظهار کرد: بعضی از این روستاها اقتصادشان روستایی است و مشاغلی مانند دامداری و کشاورزی دارند، که درصورت الحاق به شهر، براساس قوانین شهری نمی توانند به آن مشاغل بپردازند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، نرگس نورالله زاده رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان در نشست خبری این کمیسیون که باحضور اهالی رسانه برگزار شد ضمن یادآوری این که اخیرا مبحث الحاق 4 روستای نزدیک همدان به شهر در دستور کار قرار گرفته و مصوبه ای هم دراین حوزه تنظیم شده است، گفت: با توجه به اینکه ما اکنون در زمانی هستیم که طرح جامع شهر همدان مورد بررسی و تدوین مشاوران تخصصی است، ما نیز باید تصمیماتی ازاین قبیل را به مشاوران متخصص دراین امر بسپاریم و با درنظر گرفتن مزایا و معایب الحاق روستا به شهر و بررسی تجربه های شهرهای دیگر، ابعاد و تأثیرات مختلف زیستی فرهنگی که می توانند برروی شهر بگذارند را درنظر بگیریم و بعداز بررسی های کارشناسی مختلف به دنبال تصمیم گیری قطعی باشیم.

وی اظهار کرد: طرح آمایش سرزمین به این اشاره می کند که دراین منطقه تنها کلان شهری که بیش از یک میلیون نفرجمعیت دارد، کرمانشاه است و براساس تصمیماتی که سال 88 در شورای علمی شهرسازی گرفته شده است، همدان باتوجه به اینکه مرکز استان است و بالای 500 هزار نفر جمعیت دارد، در رده کلان شهر گنجانده شده است که حتی درصورت الحاق 4روستا به شهر بازهم فاصله زیادی تا کلان شهر 1میلیون نفری وجود دارد.

نورالله زاده ادامه داد: مبحث دیگر دراین باره تعیین تکلیف اراضی است، که آیا تعیین تکلیف اراضی صرفا به وسیله الحاق این روستاها به شهر امکان پذیراست؟ که ما براساس مواردی که در شرح خدمات مشاور گنجانده شده است می توانیم برای اراضی حریم شهر و همچنین فاصله بین روستا و شهر تعیین تکلیف کنیم و آینده شهر را پیش بینی کنیم.

وی افزود: یکی از ایراداتی که به بحث الحاق روستا به شهر وارد است این است که بعضی ازاین روستاها اقتصادشان روستایی است و یکسری مشاغل روستایی مثل دامداری و کشاورزی در آنجا در حال فعالیت هستند، درصورت الحاق به شهر اراضی کشاورزی آنها تحت شعاع قرار می گیرد و همچنین براساس قوانین شهری نمی توانند به دامداری بپردازند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: ایراد دیگر هزینه های شهروندی است که با الحاق به شهرافزایش زیادی پیدا می کند، ضمن اینکه بیمه های آنان که درحال حاضر روستایی است به بیمه های شهری تغییر پیدا می کند، بلکه خود هزینه هایی را دربردارد. جدا از افزایش هزینه برای روستائیان به منظور ارائه خدمات و رساندن آنها به یک حد مطلوب شهری هم هزینه هایی برای مدیریت شهری دارد که بسیار قابل توجه و مهم است.

خبرنگار: حامدی

عکاس: احمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی