پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۹۴
|
کد خبر: ۳۳۸۹
حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا:

مبارزه با فاسدان جدی بوده و هست/ زندان، ضد کرامت اسلامی است/ فساد سیستماتیک نداریم

معاون پیشگیری و فرهنگی قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: برخورد با فاسدان در قوه قضاییه همیشه جدی بوده و هست اما کمتر اعلام می‌شود؛ در هیچ دستگاهی بنا نیست که اعلام شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی معاون پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه و استاد دانشگاه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع "عملکرد قوه قضائیه" که با تلاش بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه برگزار شد، گفت: دانشگاه خانه ماست؛ بنده اصلا و ‌اصولا در دانشگاه کار می‌کنم؛ فضاهای دانشگاه، فضای روشنی و‌ روشنگری هستند و ‌افراد آماده برای فهم و گفتگوی منطقی در فضای منطق و عقلانیت و اخلاق هستند.

وی عنوان کرد: قوه قضاییه جایگاه عظیمی در تمام دنیا دارد و حاکم حرف آخر را از لحاظ حقوقی و اجتماعی می‌زند؛ حتی اگر خطا هم کرده باشد حرف او فیصله بخش است.

صادقی بیان داشت: از بدو تاسیس تا امروز دستگاه قضایی ضعیف نگه داشه شده است؛ آن‌چنان که شان او اقتضا می‌کند امکانات در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: اگر حوزه‌های دیگر مانند فرهنگ، اقتصاد، دفاع و بهداشت را با حوزه قضایی مقایسه کنیم، میبینیم با فاصله‌ای بسیار زیاد حوزه قضایی از نظر بودجه قرار دارد و هیچ حوزه‌ای نیست با حوزه قضا از لحاظ بودجه فاصله کمی داشته باشد.

حجت‌الاسلام صادقی تبیین کرد: کف نیازهای دستگاه قضایی دو برابر چیزی است که به او داده می‌شود؛ ما به عنوان معاونت فرهنگی بودجه زیادی در اختیار نداریم. با توجه به این مشکلات منابع انسانی ضعیف نگه‌داشته می‌شود.

وی اذعان کرد: یکی از مسائلی که موجب نارضایتی زیاد می‌شود برخورد نامناسب و اطاله قضایی است؛ یک بخش این عوامل مربوط به مشکلات مطرح شده است.

دکتر صادقی ابراز کرد: اکنون قضات ما بیش از دو برابر ظرفیت و استاندارد کار می‌کنند؛ وقت کم است، پرونده‌ها زیاد است و باید جواب مردم داده شود در نتیجه دقت آرا کاهش می‌یابد و حوصله پاسخگویی و همچنین شنیدن کاهش می‌یابد‌. اگر گاهی مشکلی پیش می‌آید به همین دلیل است که استاندارد کار نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: حجم زیاد پرونده‌ای که تولید می‌شود و قاضی کم است یعنی کارها عقب می‌افتد و مردم ناراضی می‌شوند که عامل آن دستگاه قضایی نیست.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار داشت: مشکلاتی در قوانین وجود دارد که خود دستگاه قضا باید با همکاری دولت و مجلس آن را اصلاح کند‌؛ همچنین فرایند دادرسی طولانی است و وکلا به طور میانگین بالای سه مرتبه پرونده واحدی را در دادگاه‌های متفاوت طرح می‌کنند.

وی اعلام کرد: فرایند اصلاحی درونی شروع شده است؛ اگر قوه قضاییه قوی باشد، امکان استقامت‌بخشی به بخش‌های دیگر را خواهد داشت و اگر ضعیف باشد امکان به خط کردن مابقی قسمت‌ها فراهم نیست.

هادی صادقی خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد: در این دوره همت بالایی برای مبارزه با فساد وجود دارد و شما باید برای مبارزه کلی با فساد در کشور کنید؛ مردم، جوانان و دانشجویان باید کمک کنند اگر می‌خواهیم ایران آباد شود.

وی خبر داد: برخورد با مسؤولان دولتی در حال انجام است؛ ما چند مسؤول تراز چندم حکومتی را در حال محاکمه داریم. ما به سراغ مسؤول مستقیم‌تر کار می‌رویم زیرا گناه مباشر بالاتر از آمر است.

استاد دانشگاه گفت: شرایط بسیار دشواری از لحاظ تحریم‌ها و ... داریم که حملات سیاسی، فرهنگی، سایبری صورن می‌گیرد.

وی توضیح داد: باید بدانیم کی باید از دولت پشتیبانی کنیم، کی برخورد کنیم و کی تحمل کنیم تا کشور و بخشی از مردم از دست نروند؛ رهبر می‌گوید «تا جایی که ممکن است کمک کنید.» در این شرایط به مصلحت کشور نیست فورا بخاطر خطاهای مسؤولان دولتی کاری کنیم.

حجت‌الاسلام هادی صادقی در افزود: دستگاه قضایی وقتی می‌تواند برخورد کند که جرم ببیند و صرف تصمیم اشتباه خلاف قانون نیست؛ تا زمانی که تمام مردم به یک بلوغ نرسند که یک دولت کفایت ندارد، جایز و صلاح نیست وارد مسأله شویم. باید حوصله به خرج دهیم تا دولت کار خود را جلو ببرد.

وی در رابطه با بند ویژه شرح داد: بند ویژه بر اساس آیین‌نامه قدیمی است و شاید جای تعویض و‌ تغییر داشته باشد؛ بوفه و غذاهای دیگر در زندان برای همه است و ‌اتاق‌هایی در نظر گرفته شده است که اجاره داده می‌شود.

دکتر هادی صادقی تشریح کرد: زندان هم یک روستا یا شهر است و‌ نمی‌شود جیره حداقلی برای همه زندانیان در نظر گرفت‌؛ اما باید طوری نباشد که کسانی که پولدار هستند ویژه‌خواری کنند.

وی پیرامون برخورد با فاسدان قوه قضاییه تشریح کرد: معاونِ معاون قوه قضایی دستگیر شد و اکنون در حال محاکمه است و این قضیه به صورت محکم دنبال می‌شود؛ تعداد دیگری نیز به واسطه او بازداشت شدند‌.

صادقی تاکید کرد: برخورد با فاسدان در قوه قضاییه همیشه جدی بوده و هست اما کمتر اعلام می‌شود؛ در هیچ دستگاهی بنا نیست که اعلام شود. هفته‌ای نیست که با یک کارمند یا قاضی فاسد برخورد نشود.

وی درباره سران قوا اظهار کرد: عمدتا ورودی‌ها و مسائل جلسه سران قوا توسط دولت ارائه می‌شود که گاهی مسائل ضروری‌ نیستند؛ گویا از این برای پشتوانه استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تشریح کرد: اصل مسأله بنزین نیازی به طرح در جلسه سران قوا نداشت اما طرح شد و حجت‌الاسلام رییسی در ابتدا مخالفت کرد و بعد با شرط‌هایی از جمله اطلاع‌رسانی قبول کرد.

وی یادآورشد: در قضیه بنزین قوه قضاییه گفت "درآمد باید به مردم برسد و‌ در رابطه با این مساله اجازه گرفته شود". ‌مابقی مسائل به قوه‌های دیگر مربوط است؛ این که بگویید همه باهم شریک‌اند درست نیست.

حجت‌الاسلام صادقی در رابطه با کارت سوخت و محاکمه بیان کرد: تصمیمات خسارت بار جرم نیست مگر این‌که نیت مجرمانه‌ای از آن احراز شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مجلس در تصمیمات خود اشتباه کند، افکار عمومی و‌ مردم آن را محاکمه می‌کنند. مردم باید پای رای خود بایستند.

دکتر صادقی ابراز کرد: وقتی از تجربه‌ها درس نگیریم بلاها بر سر ما نازل می‌شود. رهبری گفته‌اند «وظیفه من این است که در مواقع حساس نظام به داد مجموعه نظام برسم.»

وی تصریح کرد: اکثر دادگاه‌ها علنی است اما علنی بودن به معنای رسانه‌ای بودن نیست؛ در بعضی مواقع بنا به درخواست برای حفظ آبرو و .‌.. دادگاه علنی نمی‌شود؛ علنی بودن و رسانه‌ای بودن دادگاه‌ها در تمام موارد برای حفظ حقوق مردم جایز نیست.

حجت‌الاسلام هادی صادقی گفت: اعلام کردن قضات فاسد، نارضایتی به وجود می‌آورد و ما آمار را ارائه می‌دهیم؛ ما در لبه تیغ هستیم و این امر اگر کم یا زیاد شود، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وی اظهار داشت: کسانی که اعتراض می‌کنند اگر در حین اعتراضات جرم مرتکب شوند، مجرم هستند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: به مصلحت کشور نیست که مسؤولان خود را عزل کند مگر زمان خیانت و در صورت آشکار شدن جرم؛ برای حکم دادن در رابطه با مسؤولان کشور، باید مردم ‌منسجم شوند و حمایت کنند.

وی تشریح کرد: ما از قوانین کشورهای دیگر تقلید کردیم اما خوب تقلید نکردیم؛ زندان، ضد کرامت اسلامی است و ما به پیروی از کشورهای دیگر آن را آوردیم. در اسلام فقط در چند مورد محدود حکم زندانی کردن داده می‌شود.

صادقی در رابطه با مواد مخدر در زندان بیان داشت: وضعیت مواد مخدر در کشور ناهنجار و زیاد است اما در زندان هم با وجود تمام تلاش‌ها انجام می‌گیرد که بخشی از آن مربوط به مشکلات بودجه است.

وی پیرامون مسأله اطلاع رسانی یادآور شد: کشورهای دیگر از یاری مردم سود می‌برند و مردم، مانند پلیس عمل می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه نظام اطلاع رسانی ما هنوز آماده نیست و باید فضای رسانه با امنیتی و ‌قضایی همراه شود.

حجت‌الاسلام صادقی تبیین کرد: در دنیا تقریبا عرف این است که حین مسؤولیت با مسؤول برخورد نشود که باعث می‌شود حرمت مسؤول و جایگاهش شکسته نشود؛ در رابطه با مسؤولین در زمان مسؤولیت پرونده تشکیل شد و تحقیقات انجام شد و در مقطع خاصی از وی درخواست استعفا شد.

وی تاکید کرد: در رابطه با مسؤولان انتخابی مردم، صرف سنوات گذشتن ملاک نیست و‌ مردم باید آمادگی عزل مسؤولان را داشته باشند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در رابطه با دلیل وجود بازنشستگان در راس قوه قضاییه گفت: در جایگاه‌های بالا در کار قضایی با کار اجرایی فرق هست و تهور جوانی فایده‌ای ندارد و دقت، تجربه و دانش مهم است.

وی در رابطه با بدرفتاری قضات با مردم تشریح کرد: یکی از مسؤولیت‌های ما بهبود شرایط رفتاری قضات با مردم است که ما از آن رنج می‌بریم و تاکید می‌کنیم حتی با مجرمان بدسابقه حق بدرفتاری نداریم اما نیرو‌ و ‌بودجه کم است؛ در کل ما تلاش می‌کنیم تا بهبود ببخشیم.

دکتر هادی صادقی اظهار داشت: تمام مسؤولانی که باید دارایی خود را اعلام کنند، این کار را انجام داده‌اند و یا در حال انجام هستند اما این کار زمان‌بر است و این اسناد به صورت محرمانه نگه‌داری می‌شود؛ بعضی مسؤولان، خودشان اموال خود را اعلام عمومی کرده‌اند.

وی یاداور شد: دستگاه پوز گزارش داده شده در دفتر یکی از مسؤولان، بررسی شد و چیزی خلاف قانون در رابطه با ان مشاهده نشد.

استاد دانشگاه یادآوری کرد: ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها بر‌ گردن ما حق دارند و بنده مخالف حذف سهمیه هستم؛ اگر پیشنهادی برای کرامت آن‌ها دارید می‌توانید ارائه دهید تا از پیشنهادات شما بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: جلوی فساد سیستماتیک باید گرفته شود اما ما فساد سیستماتیک نداریم؛ فساد سیستماتیک یعنی فسادی که قانون روی آن سرپوش می‌گذارد. فسادهای ما غیر سیستماتیک است.

صادقی در خطاب به دانشجویان بیان داشت: موج عدالت‌خواهی شما مبارک است و باید آن را به سمت مسیر صحیح ببرید؛ نقد کنید اما تهمت و افترا و‌ توهین نکنید.

خبرنگار: میرزایی
عکس: موسوی‌ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست