پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۳۶
|
کد خبر: ۳۴۱۷
دکتر محمدرضا فریدونی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: شریعت همان آموزه‌های تکلیفی، اخلاقی و اعتقادی است؛ این سه آموزه در مرحله دانایی هستند و ما باید سطح سوادمان را برای درک آنان بالا ببریم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدرضا فریدونی در "سلسله نشست‌های عرفان اسلامی با محوریت صحیفه سجادیه" که به همت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان همدان در سالن جلسات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد، ضمن اشاره به آیه ادعونی استجب لکم گفت: فرق بین تجابت و استجابت این است که استجابت فوریت ندارد در صورتی‌که اجابت فوریت دارد؛ یعنی زمانی که وقت آن فرا برسد، حاجت شما روا می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: منظور از معنای واژه استجب این است که باید زمان مناسب برسد تا دعا به اجابت برسد؛ گاهی ممکن است این اجابت ۵ یا ۱۰ سال طول بکشد. چه بسا شاید اجابت برخی از دعاهایمان -به دلیل منفعت ما- در قیامت باشد.

دکتر فریدونی اظهار داشت: فلاسفه‌ی غرب دعا را یک اعتراض علیه خدا می‌دانند اما در واقع این چنین نیست بلکه دعا احساس نیاز کردن به خدا است.

وی بیان داشت: با طهارت قلب به خدا رسیدن آثاری دارد؛ همچنین تعقل و تطهیر نفس نیز آثاری دارد که این موارد تقرب خداوند را به دنبال می‌آورد.

محمدرضا فریدونی در بیان معنای عبودیت تشریح کرد: عبودیت همان صراط مستقیم است؛ البته برای آن معناهای دیگری نظیر صراط وجودی و شریعت نیز ذکر کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شریعت همان آموزه‌های تکلیفی، اخلاقی و اعتقادی است؛ این سه آموزه در مرحله دانایی هستند و ما باید سطح سوادمان را برای درک آنان بالا ببریم.

فریدونی همچنین به بررسی انواعی دعا‌ها پرداخت و عنوان کرد: دعا باید با طلب و تضرع باشد تا به آن برسیم.

وی در پایان بیان داشت: توحید دو وجه دارد؛ اول توحید الوهی است یعنی تنها یک خدا وجود دارد. دوم توحید وجودی می‌باشد به معنای این‌که هرچیزی که وجود دارد -اعم از هستی و فعل- در خدا منحصر می‌شود.

خبرنگار: ملکی
عکس: قنبریان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر