پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۶۴
|
کد خبر: ۳۴۴۲
نشست صمیمانه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اساتید و دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا، با تلاش انجمن علمی دانشجویی اقتصاد برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، نشست صمیمانه مهندس ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اساتید و دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا، با تلاش انجمن علمی دانشجویی اقتصاد در سالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.

پورمجاهد در ابتدای همایش، در رابطه با موانع سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات و بررسی مسائل اقتصادی استان همدان مطالبی را بیان کرد و پس از آن اساتید و دانشجویان نظرات خود را بیان کردند.

دکتر سیداحسان حسینی‌دوست عضو هیات علمی گروه اقتصاد گفت: بنده از طرف اساتید گروه اقتصاد، دست کمکی که از سمت استانداری به سمت ما جهت ایجاد همکاری و هم‌یاری دراز شده‌است را به گرمی می‌فشاریم.

دکتر حاتم‌حسینی رئیس دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و مشکلات اساسی کنونی ما ناشی از گسستی است که بین جامعه و دانشگاه ایجاد شده است؛ مشکلات ما در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست‌محیطی به دلیل عدم حضور یا ارتباط ناقص و‌ ناتمام دانشگاه با جامعه است که نشست‌های این چنینی زمینه این ارتباط را فراهم می‌کند.

دکتر داوود جعفری‌سرشت مدیر گروه اقتصاد گفت: دانشگاه بوعلی سینا با پتانسیل‌های آن -اعم از اساتید و دانشجویان- انتظار دارد بازوی فکری، مشورتی و پژوهشی استان باشد.

دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی ابراز کرد: واقعیت این است که دانشگاه‌های ما، چه از سوی دانشگاه و چه از سوی جامعه و صنعت باهم ارتباط زیادی ندارند؛ یکی از نقدهای بنده نسبت به موضوعات پایان‌نامه‌ها نیز همین بود که دانشجویان ما دیتاهای از کشورهای دیگر جمع می‌کنند در حالی‌که در شهر همدان بنگاه‌های اقتصاد زیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما در همدان یک الگوی طلایی در حد تجربه چین داریم و این استان منحصر به فرد است. همدان سرمایه فرهنگی بالایی دارد اما از نظر سرمایه اجتماعی ضعیف است که این امر یکی از اتصالات جامعه شناسی اقتصاد است؛ دانشجویان و اساتید اقتصاد باید به مباحث شهری ورود کنند و کارهای اقتصادی برای توانمندسازی و ارتقا وضعیت اقتصادی-اجتماعی محلات حاشیه در همدان و شهرستان‌های آن انجام دهند.

دکتر محمد مولایی عضو هیات علمی گروه اقتصاد تشریح کرد: نظر بنده این است که کارگروهی از طرف مسؤولین استانداری تشکیل شود و در آن مشکلاتی که در ارتباط با استان سروکار دارند را مطرح کنند و سپس از ما بخواهند آن‌ها را حل کنیم؛ این بحث می‌تواند از دو طریق پایان‌نامه و نشست‌ها طرح شود.

دکتر حسن زلقی مدیر گروه حسابدای گفت: از سال ۹۵ تغییراتی در گزارشگری بخش عمومی مطرح شد که یکی از مباحث این است که هر یک از دستگاه‌های اجرایی مانند دانشگاه ممکن است برای تدوین آیین‌نامه‌ها و نظام‌های مالی بخواهند به صورت جداگانه عمل کنند؛ پیشنهاد بنده ایجاد کارگروهی در سطح استانداری برای انسجام و تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها است تا از هزینه‌ها کاسته شود.

وی همچنین خواستار نشست مشترک بین استانداری و فعالان بازار برای رشته‌های کاربردی در جهت ارتباط اساتید با فعالان صنعت، تجارت و کشاورزی شد.

دکتر سعید گرشاسبی‌فرد بیان داشت: داده‌های استان به سختی به دست دانشجو می‌رسد و اگر در این زمینه تسهیلاتی ارائه شود، طبیعتا دانشجویان تمایل خواهند داشت که در زمینه‌های استانی تحقیق کنند؛ همچنین پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی دانشجویان با فضای اقتصاد، آن‌ها بتوانند در جلسات اقتصادی به عنوان مستمع شرکت کنند.

مهندس پورمجاهد خطاب به اساتید اقتصاد تصریح کرد: ما اگر قرار باشد درست کار کنیم باید باهم ارتباط داشته باشیم و این ارتباط می‌تواند برای دو طرف موفقیت ایجاد کند.

وی افزود: در بخش پایان‌نامه ما می‌توانیم کمک‌هایی را ارائه دهیم و ‌موضوعاتی که به درد استان می‌خورد را حمایت می‌کنیم؛ میزان حمایت در مقطع کارشناسی ارشد ۳ میلیون، دکترا ۷ میلیون می‌باشد و شرط آن طرح پرپوزال در جلسه کارشناسی و سپس در نشست مدیران و تاییدگرفتن در آن است.

مهندس ظاهر پورمجاهد اعلام کرد: اکنون حمایت مالی در ارتباط با کارهای پژوهشی و پایان‌نامه‌ها انجام می‌شود؛ برای ارائه داده به دانشجویان نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وی خطاب به دانشجویان و اساتید اقتصاد عنوان کرد: می‌توانید به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها مشاوره علمی دهید تا از نگاه سنتی دست بردارند؛ ما در بسیاری از موقعیت‌ها می‌توانیم باهم همراه باشیم.

پورمجاهد تبیین کرد: ما پتانسیل بالایی در استان همدان داریم به عنوان مثال در زمینه فرش نزدیک به پنجاه هزار نفر مشغول به کار هستند؛ همچنین ما در حال تلاش برای تقویت صادرات هستیم.

وی تاکید کرد: موقعیتی که اکنون در آن هستیم، شرایط ما را متفاوت کرده است؛ اگر غیر از بحث‌های وحدت چیز دیگری بگوییم اول به خودمان بعد به استان و جامعه خیانت کرده‌ایم. اکنون همه باید کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم گره‌ای از مشکلات مردم بگشاییم‌.


خبرنگار: میرزایی
عکس: انجمن علمی دانشجویی اقتصاد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی