پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۲۶۰
|
کد خبر: ۳۵۰۵
دکتر رشید حیدری‌مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان با میزان تحقق برنامه ۹۴.۷۴ درصدی در سامانه پایش عملیاتی HOP در سال ۹۷، در بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور به عنوان دانشگاه سرآمد شناخته شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر رشید حیدری‌مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان، در جمع اصحاب رسانه‌های استان، از رسانه‌ها به عنوان یاریگران سیستم سلامت استان همدان نام برد و از زحمات آنان خصوصاٌ در بحران جدی آنفلوآنزا  برای به حداقل رساندن عوارض این موضوع  قدردانی کرد.

وی با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در توسعه سلامت، تبیین موضوعات برای رسانه‌ها و برخورد صادقانه با آنان را از بسیاری ابزار‌ها کارآمدتر خواند و گفت: برخی اظهارات غیرکارشناسانه در رسانه‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد و باید به خاطر داشت که هر اقدامی را نمی‌توان به عنوان استراتژی ملی در رسانه تعریف کرد.

حیدری‌مقدم در خصوص استقرار دبیرخانه کلان منطقه سه آمایشی گفت: به طور کلی در کشور در حوزه سلامت تعداد ۱۰ کلان منطقه وجود دارد و دانشگاه‌های بزرگ که از جنبه‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بالاتری هستند به عنوان رئیس آن قطب محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه سال ۹۴ استدلال‌های متعدد و رایزنی‌های بسیار در شورای گسترش دانشگاه‌ها مطرح شد، اظهار داشت: تنها کلان منطقه سه آمایشی دو رئیس دارد و ریاست آن به صورت چرخشی با کرمانشاه و همدان است.

وی با بیان اینکه در زمان وزارت دکتر هاشمی موضوع ریاست دوسالانه همدان و کرمانشاه مطرح شد، خاطرنشان کرد: از اول بهمن‌ماه سال جاری به مدت دو سال دبیرخانه در دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌ماند و امید آن می‌رود که در این مدت ظرفیت‌های دانشگاه پررنگ نشان داده شود تا دبیرخانه به طور دائم در همدان استقرار پیدا کند.

دکتر حیدری‌مقدم، دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان، کرمانشاه، سنندج، ایلام و دانشکده علوم پزشکی اسدآباد را جزو دانشگاه‌های کلان منطقه سه آمایشی غرب کشور خواند و در خصوص فلسفه تشکیل کلان مناطق گفت: تمام استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، دارو و غذا، پشتیبانی، دانشجویی و پژوهشی در کلان منطقه در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  به هیچ وجه دنبال انحصارگرایی و رشد صرف همدان نیستیم، اظهار کرد: از ظرفیت‌ها برای رشد تمام اعضای کلان منطقه سه آمایشی استفاده می‌شود و معاونان اینجانب به عنوان رئیس کارگروه‌های منطقه جلساتی را با معاونان متناظر خود در دیگر دانشگاه‌های عضو کلان منطقه برگزار می‌کنند تا به عنوان سرپرست غرب کشور تعامل خوبی بین همه دانشگاه‌های عضو برقرار شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تشکر از زحمات دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی دو سال گذشته و برقراری تعامل خوب بین دانشگاه‌ها با بیان اینکه معاونان دانشگاه علوم پزشکی همدان توان مدیریت و برنامه‌ریزی در غرب کشور را دارا هستند، تاکید کرد: با همدلی، وفاق و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رشد تمام دانشگاه‌های کلان منطقه تلاش شود.

وی از انتخاب دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان دانشگاه رتبه سرآمد خبر داد و گفت: در بررسی‌های انجام شده از طرف دبیرخانه هیات امنای کل غرب کشور شش دانشگاه به عنوان دانشگاه‌های سرآمد در برنامه‌های عملیاتی انتخاب شدند و دانشگاه علوم پزشکی همدان با میزان تحقق برنامه ۹۴.۷۴ درصدی در سامانه پایش عملیاتی HOP در سال ۹۷ در بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور به عنوان دانشگاه سرآمد شناخته شد.

دکتر حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در برخی حوزه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برخی دیگر از بخش‌ها توانمند هستند، تصریح کرد: تمام تلاش‌ها و سیاست‌ها بر این است که هر دو دانشگاه همزمان رشد کنند و چرخش در ریاست کلان منطقه سه به دلیل همین استدلال‌ها بوده است.

وی با تشریح توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: این دانشگاه در حوزه آموزش با اختلاف زیادی از ظرفیت‌های بیشتری در غرب کشور برخوردار است همچنین در حوزه بهداشتی نیز در بخش عمده‌ای از مباحث از جمله آزمایشگاه‌ها و ذخیره واکسن نیز توانمندی‌های خوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه غذا و دارو به عنوان تیپ یک انتخاب شده است، گفت: خوشبختانه از نظر تأمین دارو و پوشش غرب کشور وضعیت مناسبی نسبت به بقیه مناطق وجود دارد.

وی با تشریح توانمندی‌های دانشگاه در حوزه درمان و معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ۱۸ تا ۲۲ درصد بیمارانی که در بخش کلینیکی و بخش بیماران سرپایی بیمارستانی و بیمارستان‌ها بررسی می‌شوند مربوط به مناطق مختلف غرب کشور هستند.

دکتر حیدری‌مقدم با یادآوری اینکه در خصوص هیات علمی شرایط خوبی نسبت به غرب کشور وجود دارد، گفت: اهمیت دبیرخانه این است که اعلام و جمع‌بندی هر فعل و انفعالی ازجمله افزایش رشته، تأسیس دانشکده و تامین اعتبار و توسعه بخش آموزش توسط رئیس قطب انجام می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی با رئیس کلان منطقه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید  در حوزه سلامت مردم یک وحدت رویه ایجاد شود، اظهار کرد: عدالت در توزیع منابع سلامت در نظر گرفته شود و به این منظور لازم است توسعه متناسب و همگان غرب کشور مورد نظر است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد موج دوم ویروس آنفلوآنزا گفت: موج دوم آنفلوآنزای نوع B است که دغدغه جدی در این موضوع ندارد و نباید از یاد برد که آنفلوآنزا فی نفسه بد نیست و ایمنی در جامعه ایجاد می‌کند و می‌تواند مفید باشد.

دکتر حیدری‌مقدم  بهترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزا را ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر عنوان کرد و در مورد وضعیت واکسن در استان گفت: نه دوره قبل و نه هم‌اکنون کمبود واکسن وجود نداشته و برای واکسینه شدن افراد در معرض خطر و دارای اختلال سیستم ایمنی مشکلی وجود ندارد.

وی درباره کرونا ویروس گفت: این اتفاق سال‌ها در شرق آسیا اتفاق می‌افتاده و ویروس‌ها بیماری حاد تنفسی ایجاد می‌کنند، اما در کشور ما هیچ موردی مشاهده نشده و دغدغه خاصی از نظر این ویروس نداریم و بی‌شک در صورت نیاز تمهیدات بهداشتی مورد لزوم به کار بسته می‌شود.

رییس دانشگاه در خصوص راه‌اندازی رشته پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: موافقت اصولی برای جذب دانشجوی پزشکی برای اولین بار در غرب کشور به این دانشگاه صادر شده و از اینگونه اتفاقات کارشناسی شده، استقبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد هم‌اکنون طی تفاهم‌نامه‌ای در دانشگاه ما آموزش بیمارستانی می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا بیمارستان زیر ۵۰۰ تخت صرفه اقتصادی ندارد، گفت:  تا پایان دولت راه‌اندازی بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی به شکل جدی مورد توجه است.

دکتر حیدری‌مقدم افزود: ظرفیت‌های منحصر به فردی در همدان برای توریسم سلامت وجود دارد و بخش عمده‌ای از بیماران کشور عراق به این ترتیب پوشش داده می‌شوند همچنین راه اندازی بیمارستان ویژه با بهره‌گیری از تجهیزات منحصر به فرد می‌تواند منشا خدمات بسیار خوبی باشد.

وی گزارشی از بازدید‌های سرزده خود و معاونان از بیمارستان‌های استان ارائه کرد و گفت: به طور مثال در زمان بروز آنفلوآنزا بدون هیچ هماهنگی از ۹ شب تا سه صبح بازدید‌های سرزده‌ای از بیمارستان‌های استان انجام و کیفیت خدمات و نواقص بررسی شد.

رییس دانشگاه در پاسخ یکی از خبرنگاران در خصوص برخورد نامناسب برخی کارکنان بیمارستان‌ها با اشاره به ایثارگری کارکنان بهداشت و درمان گفت: منکر وجود برخی رفتار‌های نامناسب نیستیم، اما مردم باید در صورت مشاهده رفتار غیرمعمول موارد به صورت مکتوب اعلام کنند تا از طریق واحد بررسی و ارزیابی شکایات و مدیریت روابط عمومی دانشگاه دغدغه‌ها پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اینکه در ارزیابی سازمان‌های مدیریتی همدان به عنوان قطب توریسم سلامت شناخته شده است، عنوان داشت: تلاش‌ها این است که توریسم سلامت به شکل جدی ساماندهی و قانون‌مند شود و در بحث اشتغالزایی و توسعه سلامت موثر باشد.

دکتر حیدری‌مقدم با قدردانی از خدمات ارزنده بنیاد فرشچیان ازجمله  بیمارستان سینا، مرکز آموزشی و درمانی قلب و عروق فرشچیان، مرکز جامع سرطان و دانشگاه صنعتی و خوابگاه دانشجویان متاهلین گفت: مرکز جامع سرطان در مساحت ۲۵ هزار متر ایجاد می‌شود و هم‌اکنون دستگاه‌های شتاب‌دهنده خریداری شده فاز یک آن در نیمه نخست سال ۹۹ بعد از دریافت مجوز‌ها و برگزاری مناقصات آغاز می‌شود.

خبرنگار: اسماعیلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی