پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۹۳
|
کد خبر: ۳۵۰۸
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی، بر ضرورت پیشگامی دانشگاه‌ها در حوزه توسعه سرمایه انسانی و لزوم آموزش‌ مبتنی بر کاربست فناوری‌ها و دانش جدید به کارمندان در دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، «کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی» با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و استادان، صاحبنظران و کارشناس حوزه مدیریت منابع انسانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

دکتر غلامی در آئین آغاز به کار این کنفرانس دو روزه ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد شهید قاسم سلیمانی و شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراین، اظهار داشت: نشست‌های مرتبط با توسعه نیروی انسانی در محیط‌های دانشگاهی و با حضور مدیران و مسئولان این حوزه، از باب رسیدن به برون‌دادهای اثربخش بسیار مهم و گرانقدر است و سبب اشتراک تجربیات و هم‌اندیشی مسئولان در ارتقای مدیریت در سازمان‌ها و نهادهای ذیربط می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور مدیران دستگاه‌ها در این کنفرانس‌ها به کاربست هم‌اندیشی‌ها و بهره‌مندی از نظرات متخصصان گستره بیشتری می‌بخشد، افزود: مدیریت نیروی انسانی موضوعی است که سال‌های متمادی در کشور به آن پرداخته می‌شود و تاکنون برنامه‌های مختلفی نیز برای آن تدوین شده اما با این وجود، هنوز در سطح تخصصی رضایتی از آثار این برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد و برخی از مدیران نقد می‌کنند که در کاربست نیروی انسانی آن‌چنان که لازم و شایسته است، موفق نبوده‌اند.

وزیر علوم با تاکید بر بررسی دلایل عدم موفقیت در کاربست مطلوب نیروی انسانی ادامه داد: برخی از دلایل این مسئله مربوط به دانش و تخصص افراد و برخی ضعف‌های ساختاری است که باید با برگزاری نشست‌های مرتبط به حوزه منابع انسانی، ضعف‌های این موضوع شناسایی شود و به سمت افزایش کارایی حاصل از نیروی انسانی حرکت کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف، بدنه نیروی انسانی سنگینی در بخش‌های دولتی و بعضاً به دلیل الگوبرداری ناقص در برخی از بخش‌های خصوصی، وجود دارد که این ساختار با نگاه‌های خاص عاطفی، درون دستگاهی و جانبدارانه از سوی نهادهای فرعی در دستگاه‌ها به شکلی تا به امروز تدوام یافته و سبب شده تا کمتر به سمت چابک‌سازی حرکت کنیم. هرچند که برخی مصوبات و مقررات موجود نیز در بعضی مواقع اجبار و محدودیت ایجاد کرده است.

دکتر غلامی تصریح کرد: انتظار داریم دانشگاه‌ها به دلیل نزدیکی به مباحث علمی و داشتن اساتید و متخصصان، در حوزه توسعه سرمایه نیروی انسانی پیشرو و پیشگام باشند.

دکتر غلامی تصریح کرد: فناوری‌هایی که امروزه برای انجام امور استاندارد و ارائه خدمات در دنیا انجام می‌شود، نکته‌ای است که در اکثر نهادهای کشور نیز کاربرد دارد. مثلاً ما در سیستم‌های اداری و فنی سامانه‌هایی را داریم که خدمات‌رسانی را سرعت می‌بخشند اما گاهی کسانی را مسئول کار با این سامانه‌ها قرار می‌دهیم که نسبت به آن‌ها آشنایی و اطلاعات کافی ندارند.

وی مطرح کرد: استفاده از سامانه‌ها و سیستم‌های مبتنی بر فناوری باید به سمت تسریع و دقت در ارائه خدمات بروند لذا بر این اساس سایت‌های دانشگاهی نیز باید کارآمدتر باشند و در انتقال اطلاعات به محققان مختلف و برقراری ارتباطات علمی مؤثر باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه حاصل نشست‌های هم‌اندیشی در حوزه توسعه منابع انسانی سبب چاره‌اندیشی تأخیرها، عدم بهره‌گیری از فناوری‌ها در ارائه خدمات و انباشت نیروی انسانی دستگاه‌ها می‌شود، گفت: اکنون ما در بخش خصوصی چابکی بیشتری داریم اما باید این نگاه را در دستگاه‌های دولتی که منابع عمومی برای آن صرف می‌شود، بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه آموزش نیروی انسانی اساس کار در ادارات است، افزود: این آموزش باید در بدو و حین خدمت وجود داشته باشد و لازم است تا همه کارمندان برای بهبود و افزایش بهره‌وری خود، آموزش مبتنی بر کاربست فناوری‌ها و دانش جدید جهت تحول و ارتقای سیستم بهره‌مند باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: گاهی مسائل مادی به عنوان اهرم اصلی تحول در سیستم‌ها و دستگاه‌ها فرض می‌شود در حالی که باید تلاش کنیم وابستگی مالی را کم کنیم و صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری را به‌صورت جدی مدنظر قرار دهیم.

وزیر علوم در پایان گفت: امیدوارم برگزاری این کنفرانس و هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نظرات و دانش شرکت‌کنندگان، نتایج ارزشمندی را در ارائه خدمات در دستگاه‌های دولتی به‌ویژه دانشگاه‌ها داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:

اساتید از تاریخ ۳۱ خرداد تا ۱۲ تیر در محل دفتر کار خود حضور خواهند داشت/ امتحانات پایان‌ترم از ۱۴ تا ۲۹ تیر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود/ مهلت ثبت نمرات دروس بدون پروژه کارشناسی تا ۱۰ مرداد و دروس پروژه‌دار کارشناسی و دروس تحصیلات تکمیلی تا ۷ شهریور خواهد بود/ دروس عملی که امکان تدریس مجازی آن‌ها وجود دارد باید تا ۱۲ تیر تکمیل شده و تا ۱۰ مرداد نمرات آنها ثبت شوند

سقف معرفی به استاد در ترم ۹۸۲، تعداد ۳درس و حداکثر ۹واحد است/ احتمال برگزاری امتحانات پایان‌ترم از ۱۲تیرماه به بعد و به تقسیم دانشکده‌ها/ اولویت سلامت دانشگاهیان است؛ دانشجویان نگرانی بیش از حد نداشته باشند/ دانشجو می‌تواند به صورت مازاد از حذف پزشکی استفاده کند/ احتمال برگزاری آزمون‌های جامع در شهریورماه/ برگزاری جلسات رفع اشکال برای همه دروس نبوده و اختیاری است

صفحه نخست

اساتید از تاریخ ۳۱ خرداد تا ۱۲ تیر در محل دفتر کار خود حضور خواهند داشت/ امتحانات پایان‌ترم از ۱۴ تا ۲۹ تیر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود/ مهلت ثبت نمرات دروس بدون پروژه کارشناسی تا ۱۰ مرداد و دروس پروژه‌دار کارشناسی و دروس تحصیلات تکمیلی تا ۷ شهریور خواهد بود/ دروس عملی که امکان تدریس مجازی آن‌ها وجود دارد باید تا ۱۲ تیر تکمیل شده و تا ۱۰ مرداد نمرات آنها ثبت شوند

سقف معرفی به استاد در ترم ۹۸۲، تعداد ۳درس و حداکثر ۹واحد است/ احتمال برگزاری امتحانات پایان‌ترم از ۱۲تیرماه به بعد و به تقسیم دانشکده‌ها/ اولویت سلامت دانشگاهیان است؛ دانشجویان نگرانی بیش از حد نداشته باشند/ دانشجو می‌تواند به صورت مازاد از حذف پزشکی استفاده کند/ احتمال برگزاری آزمون‌های جامع در شهریورماه/ برگزاری جلسات رفع اشکال برای همه دروس نبوده و اختیاری است

اساتید از تاریخ ۳۱ خرداد تا ۱۲ تیر در محل دفتر کار خود حضور خواهند داشت/ امتحانات پایان‌ترم از ۱۴ تا ۲۹ تیر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود/ مهلت ثبت نمرات دروس بدون پروژه کارشناسی تا ۱۰ مرداد و دروس پروژه‌دار کارشناسی و دروس تحصیلات تکمیلی تا ۷ شهریور خواهد بود/ دروس عملی که امکان تدریس مجازی آن‌ها وجود دارد باید تا ۱۲ تیر تکمیل شده و تا ۱۰ مرداد نمرات آنها ثبت شوند  (۱ نظر)