پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۵۹
|
کد خبر: ۳۵۵۹
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی گفت: در علوم سیاسی نیاز به تقویت نیروی انسانی کارآمد برای ایجاد تعادل و توازن در سیستم اجتماعی و فرهنگی داریم؛ در ایران با اختلالی به نام شایستگی مواجه هستیم و اساسا در شایسته سالاری و شایسته خواهی دچار ایرادات بزرگی هستیم. ما حتی در شایسته گماری و شایسته گزینی نیز دچار مشکلاتی هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر رحمتی عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی در "نشست بررسی وضعیت علوم سیاسی در ایران معاصر و چشم‌انداز فردا" که در سالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی برگزار شد، پس از معرفی کامل رشته علوم سیاسی به منطور شناخت بهتر دانشجویان ورودی ۹۸‌، شاخه‌های این رشته را مورد بررسی قرار داد .

دکتر رحمتی برای موفقیت دانشجویان، پرکوشش بودن پرتحرکی و ممارست در شکل دادن تشکل‌های اجتماعی پویا، مطالعه بسیار، تشنگی دانشجو برای کسب علم و آموزه‌ها، منطقی اندیشیدن، استمرار در نظم، با استدلال حرف زدن، توجه به ارزشمند بودن بحث‌ها و عدم تعصب را در الویت قرار داد.

وی پیرامون بازار کار رشته علوم سیاسی تصریح کرد: بر اساس آمار درصد بالایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی در حدود ۱۷۷نفر دارای مدرک علوم انسانی هستند‌؛ اما تعداد پایینی از این رشته در دانشگاه‌ها و هیات علمی‌های دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی تشریح کرد: دانشجویان رشته علوم سیاسی در روابط عمومی‌ها، سازمان‌های بین‌الملل مستقر در ایران، ارگان‌ها، وزارت خانه‌ها و بخش های سیاسی و حقوقی به عنوان معاون سیاسی عقیدتی جذب می‌شوند؛ در صداوسیما نیز به عنوان کارشناس، مجری، تحلیل‌گر امور رسانه و ... می‌توانند مشغول به کار شوند.

وی عنوان کرد: به‌طور کلی در یک سیستم اجتماعی کار آمد پرورش نیروی انسانی یکی از مهم ترین الویت‌ها است؛ اساسا جامعه مدرن متاثر از نخبگانش است.

رحمتی ادامه داد: جامعه‌ای که کهن فکر و خموده است قابلیت پرورش نیروی انسانی کارآمدی را ندارد؛ مجرای پرورش انسان مدرن دانشگاه و موسسه‌های علمی و آموزشی می‌باشند. چنین سیستم اجتماعی دچار عارضه انسداد در تولید فکر و اندیشه و تعطیلی تاریخی و فکری نخواهد شد.

وی تاکید کرد: ما در علوم سیاسی نیاز به تقویت نیروی انسانی کارآمد برای ایجاد تعادل و توازن در سیستم اجتماعی و فرهنگی داریم؛ در ایران با اختلالی به نام شایستگی مواجه هستیم و اساسا در شایسته سالاری و شایسته خواهی دچار ایرادات بزرگی هستیم. ما حتی در شایسته گماری و شایسته گزینی نیز دچار مشکلاتی هستیم.

دکتر رحمتی اذعان کرد: ما نگاه نامتوازن به توسعه داریم؛ جایگاه علوم سیاسی به علت گزینش‌های نادرست بشدت بحران زده است.

وی ادامه داد: ما نیاز به تاسیس زیر رشته‌های کاربردی‌تر همچون فنون مذاکره، مشاوره بین‌المللی، مطالعات توسعه، روانشناسی سیاسی، رفتار انتخاباتی، خبر‌نگاری سیاسی، خبرنگاری بین المللی و... در علوم سیاسی داریم.

رضا رحمتی در پایان برای کارآمدترشدن رشته علوم سیاسی ارائه واحدهای عملی از جمله کلینیک سیاسی روان‌درمان‌گری ملی و شبیه سازی سازمان‌های سیاسی و مذاکرات بین الملل در ذیل رشته علوم سیاسی لازم دانست.


خبرنگار: نظری
عکس: آقایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری