به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر یعقوب محمدیفر با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا حدود ۸۰۰ نفر است، تشریح کرد: بخشی از دانشجویان دکتری که حدود ۱۰۰ نفر هستند، دارای واحد درسی بوده و مابقی دانشجویان پژوهشگر هستند که الزام به حضور در آزمایشگاهها دارند و تعدادشان در دست بررسی است به طوریکه با رعایت پروتکلهای بهداشتی میشود برخی از مسائل را در جهت حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه اغماض کرد تا مجبور به تعطیلی آموزش و پژوهش نشویم که منجر به آسیب به دانشجویان میشود.
وی افزود: حوزه پژوهشی مکلف شده پروتکل بازگشت دانشجویان پژوهشگر بعد از ۳۰ فروردین ماه به آزمایشگاههای دانشگاه را استخراج کند تا افراد در دو تا سه شیفت کاری حضور همزمان در محیط آزمایشگاه نداشته باشند که مبحث ضدعفونی محل آزمایشگاهها، خوابگاهها و رستورانها و نحوه حضور دانشجویان در این مکانها به منظور رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی توسط چند کمیته در دست پیگیری و بررسی است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه از مشکلات مطرح شده درباره بازگشایی دانشگاهها به سادگی عبور نمیکنیم، خاطرنشان کرد: تجمع و اسکان حدود ۴۰۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی از موارد نگران کننده ماست که با توجه به اینکه این دانشجویان از شهرهای گوناگون به همدان میآیند، بروز مشکلات دور از ذهن نخواهد بود.
محمدیفر با تأکید بر اینکه مهمترین بحثی که دانشگاه در رابطه با کروناویروس ورود کرده، حفظ شادابی جامعه هدف یعنی دانشجویان و خانواده آنهاست، خاطرنشان کرد: در واقع آموزشهای مجازی که در حال انجام است، تغییر عادت از حضوری به فضای آموزش مجازی است که زمانبر و دشوار خواهد بود.
وی درباره اقدامات دانشگاه در راستای مبارزه با کروناویروس گفت: انجمنهای علمی در این زمینه اقداماتی در سطح فضای مجازی انجام دادند، در دانشکده شیمی نیز ابزاری برای تشخیص مواد اصلی از تقلبی تهیه شد، در مجموع کارهایی از این دست در دانشگاه در دست اقدام است، اما اگر بخواهیم مأموریت ویژهای را در این زمینه برعهده بگیریم بعضی از پروتکلهای وزارت بهداشت و قوانین سازمان غذا و دارو این اجازه را به ما نمیدهد بنابراین وظیفه هر سازمان و دستگاهی در شرایط کرونایی عمل به وظیفه و اقناع جامعه هدف خود است.
محمدیفر با اشاره به اینکه باید بر روی جامعه پساکرونایی مطالعه کنیم و نحوه مدیریت این ترسی که امروز به جامعه تزریق شده است را مدنظر قرار دهیم، خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مسائل اجتماعی و علوم انسانی مربوط به حوزه روانشناختی میشود که جدای از بحث درمان باید بحثهای اقتصادی و اجتماعی آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم که دو مورد مطالعاتی در این زمینه در دست اقدام داریم بنابراین جامعه پس از کرونا به گونهای خواهد شد که بسیاری از ارتباطات از جمله دست دادنها، روبوسیها، سرو غذا در رستورانها و ... تغییر خواهد کرد البته این زمان است که اجازه مشاهده تغییر رویکردها را به ما میدهد.
وی با تأکید بر اینکه هر تصمیمی در سطح کشور کامل و جامع نیست و باید به وجوه مختلف یک تصمیم بنگریم، افزود: سختترین تصمیم را باید رئیس جمهور بگیرد و تنها تصمیم گیری در حوزه آموزش نیست بلکه باید برای اقتصاد، سفرههای مردم و بهداشت نیز تصمیم بگیرد البته شاید متخصصان بهداشت با برخی از تصمیمات رئیس جمهور موافق نباشند، اما دکتر روحانی به صورت جامع به مسئله نگاه میکند بنابراین وقتی با وجود همه توصیههای بهداشتی در برخی مواقع موارد بهداشتی را رعایت نمیکنیم و قرنطینهها را میشکنیم، دولت در زمان تصمیم گیری این موارد را در تصمیم خود لحاظ میکند پس تصمیم رئیس جمهور جدای از اینکه تصمیم بسیار خطیر و مهمی است، خالی از اشکال نیست که شاید ناچار به این تصمیم گیری بوده، اما به طور حتم عدم این تصمیم مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.
محمدیفر با بیان اینکه جامعه در همان روزهای ابتدایی شیوع کروناویروس ماجرا را جدی نگرفت، خاطرنشان کرد: اگر از ابتدای اسفندماه قضیه را جدی میگرفتیم الان از پیک عبور کرده بودیم هر چندجامعه دانشگاهی و مدارس با قرنطینه دانش آموزان و دانشجویان جدای از مسئله تعطیلی آموزش حضوری، هزینه کمتری را پرداخت بنابراین ما در شرایط فعلی نگران پیک بیماری هستیم که برخی زمان این پیک را در کشور اواخر فرودین و اوایل اردبیهشت ماه میدانند که در این صورت امیدواریم بعد از گذشت از پیک بیماری دانشجویان لیسانس را در اواخر اردیبهشت در سر کلاس درس ببینیم هرچند این یک امید است و در نهایت شرایط تعیین کننده خواهد بود البته میتوانیم به ادامه ترم در تابستان هم فکر کنیم تا بتوانیم این ترم را به اتمام رسانده و ترم آینده را به صورت عادی آغاز کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه نرم افزار آموزش مجازی حدود سه سال پیش خریداری شد، گفت: آموزش مجازی قبل از بحران کروناویروس نیز وجود داشت، اما هیچ وقت تصور نمیکردیم شرایطی حتی بدتر از جنگ ایجاد شود که مجبور به استفاده از آموزش مجازی شویم بنابراین در کنار این مسئله، آموزش آنلاین را به صورت منسجم و با اجبارهایی برنامه ریزی کردیم که در این زمینه با تمام محدودیتها عملکرد مثبتی داریم.
محمدیفر با اشاره به توسعه زیرساختهای دانشگاه با توجه به شرایط بحران کرونا در کشور، تصریح کرد: ضرورت آموزشهای غیرحضوری و مجازی جدی است و باید در نظر داشته باشیم که در این زمینه زیرساختهای لازم در کشور به میزان مطلوب وجود ندارد که در مواردی از قبیل سرعت اینترنت و نرم افزارهای داخلی با مشکلاتی مواجه هستند که گام اول تلاش در جهت رفع نیازهای داخلی دانشگاه و رفع مشکل در بسیاری از زیرساختهای کاربردی دانشگاهها مثل مراکز IT است که دچار مشکلات جدی تجهیزاتی و عدم کشش و توان لازم هستند و با وجود خلأ بودجهای دانشگاه در تلاش برای رفع مشکلات هستیم.