پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۴۸
|
کد خبر: ۳۷۰۴
محمد قاسمی مخترع ایرانی و دانشجوی ترم چهار رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه بوعلی‌سینا دستگاه ایزوله انگشت را اختراع کرد. وی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور جهت پیشگیری از انتقال این ویروس اقدام به ساخت دستگاه ایزوله انگشت با نایلکس جهت جلوگیری از شیوع  و انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها در کارتخوان‌های سیار باجه‌های بانکی و کیت‌های اثرانگشت نموده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
جهت پیشگیری از انتقال کرونا دستگاه ایزوله انگشت را اختراع کردم/ بايد از مخترعان حمايت عملی كرد
به گزارش خبرنگار بسنا، محمد قاسمی مخترع ایرانی و دانشجوی ترم چهار رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه بوعلی‌سینا دستگاه ایزوله انگشت را اختراع کرد. وی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور جهت پیشگیری از انتقال این ویروس اقدام به ساخت دستگاه ایزوله انگشت با نایلکس جهت جلوگیری از شیوع  و انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها در کارتخوان‌های سیار باجه‌های بانکی و کیت‌های اثرانگشت نموده است.

قاسمی ضمن بیان هدف از اختراع اخیر خود گفت: پیدایش ویروسی بسیار واگیر به نام کووید ۱۹ یا کرونا که تمام جهان را درگیر کرده و معضلی برای سازمان بهداشت جهانی شده است؛ لذا نیاز به رعایت بهداشت فردی برای مقابله و پیشگیری از مبتلا شدن به آن است.

وی تشریح کرد: برای شناسایی مکان‌هایی که انتقال ویروس و بیماری‌های واگیر خطرناک سریع وجود دارد و در جهت رفع و جلوگیری از آن اقداماتی باید انجام شود؛ طبق تحقیقاتی که صورت گرفت آن مکان‌ها شناسایی و برای آن اختراع دستگاه مذکور پیشنهاد شد که در آزمایش به خوبی جواب داد.

قاسمی عنوان کرد: از تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۹۸ شروع به طراحی و ساخت دستگاه ایزوله انگشت کردم و در ۲۴ اسفند ۹۸ این دستگاه ثبت اظهارنامه اختراع در اداره اختراعات ایران شده است؛ از طریق مرکز بهداشت شهرستان اقدام به مجوز (گواهی) از وزارت بهداشت نمودم و طی مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکنون هیچ جوابی دریافت نکرده‌ام.

محمد قاسمی مخترع و دانشجوی دهگلانی (یکی از شهر‌های استان کردستان) که تاکنون ۳ اختراع داشته و دو اختراع را به ثبت رسانده با اشاره به مشکلاتش در حوزه فعالیت‌های علمی، اظهار داشت: متاسفانه مسائل و مشکلاتی که پیش روی مبتکرین و مخترعین کشور وجود دارد با صحبت‌ها و حمایت‌هایی که در رسانه‌ها از طرف مسئولین دولتی جهت حمایت از نخبگان مطرح می‌شود، کاملاً مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه نمونه اولیه دستگاه ایزوله انگشت طراحی و ساخته شده است، گفت: عملکرد دستگاه کاملا مثبت بوده و با توجه به ثبت دو اختراع قبلی‌ام اختراعات دیگری در دست ثبت دارم که برای ثبت آن‌ها نیاز به حمایت است.

قاسمی اظهار داشت: تاکنون غیر از هنرستان کشاورزی کروندان ارگانی یا سازمانی از اختراعاتم حمایت نکرده است؛ به جای اینکه مسؤولین و نهاد‌های مسئول به دنبال نخبگان حل مشکلات آن‌ها و حمایت از آنان جهت بالا بردن رتبه علمی کشور در مجامع بین المللی باشند، این نخبگان هستند که به دنبال موسسه یا نهادی جهت حمایت هستند.

وی در ادامه بیان داشت: از مسؤولین درخواست دارم با ارائه تسهیلات از اختراعات و مخترعین حمایت کنند؛ زیرا با تولید انبوه این اختراع و استفاده از آن انتقال ویروس کرونا یا هر ویروس و بیماری واگیری از طریق مکان‌های مذکور به حداقل میرسد و در صورت مجوز یا گواهی عملکرد از سوی وزرات بهداشت این اختراع قابلیت صادارات دارد.

محمد قاسمی با ۳ اختراع به عنوان برگزیده جشنواره‌های جوان خوارزمی در سال ۹۶، جشنواره رویش اختراعات و ابتکارات بنیاد نخبگان در سال ۹۷ و برگزیده عضو بنیاد نخبگان در سال ۹۶ معرفی شده است.

وی با معرفی اختراعات خود از مسوولان استان کردستان به سبب عدم توجه آنان به مخترعان و نوآوران شهرستان گلایه کرده و ابراز نمود: مشکلات مالی و عدم توجه مسؤولان استانی موجب شده که انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت‌های جدید خود نداشته باشم.

قاسمی ضمن تاکید برحمایت از مخترعین و نخبگان گفت: متاسفانه نخبگانی که هیچگونه روابطی ندارند قطعاً هنر و علم آن‌ها به کار گرفته نمی‌شود و دچار سرخوردگی و رخوت می‌شوند.

محمد قاسمی تبیین کرد: شعار تنها نمی‌تواند دلگرمی به مخترع بدهد بلکه باید از آنان حمایت عملی کرد؛ عدم حمایت و بی‌توجهی مانعی بزرگ برای افراد ایده‌پرداز در راستای ثبت اختراعاتشان است و انتظار می‌رود مسئولین این موانع را از پیش روی مخترعین بردارند.

وی از مسؤولین استان کردستان خواست ضمن حمایت از مخترعان و طرح‌های علمی آنها، پیگیر حل مشکلات آنان باشند تا نوآوران با دلگرمی و امید به کار خود ادامه دهند.

مخترع ایرانی تصریح کرد: از مسؤولین نهاد‌ها و موسسات مربوطه در حوزه نخبگان انتظار می‌رود که به مخترعین و نخبگان توجه بیشتری کنند و به آن‌ها کمک کنند تا طرحها، اختراعات و ایده‌هایشان را به مرحله تولید برسانند.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت از نخبگان قطعاً به رشد و شکوفایی کشور و بالا بردن رتبه علمی ایران در مجامع بین اللملی کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

دستگاه تمام مکانیکی کود کار و بذرکار، پلاستیک کش، نصب لوله و بذرکار صیفی جات، دستگاه (لوله وکابل گذاری بدون نیاز به حفر کانال) و ایجاد کانال عمودی با فواصل منظم جهت امکان نصب رایزر و سه راهی از دو اختراع ثبت شده این مخترع ایرانی می‌باشد.
 
خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری