پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۴۳۹
|
کد خبر: ۳۷۳۱
دکتر علی سلمانی در گفتگو با بسنا، ارائه دروس تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی اعلام کرد و جزئیات حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پروتکل‌های ضروری آن و مراحل و شیوه دفاع از پایان نامه و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را تبیین کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹

دکتر علی سلمانی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت تمامی دانشگاهیان عزیز و همچنین لزوم تداوم انجام امور آموزشی و پژوهشی مربوط به پایان‌نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دروس تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی و از طریق سامانه درس افزار مطابق با اطلاعیه‌های آموزشی دانشگاه ارائه می‌شود.

وی افزود: سمینار‌ها و پروژه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا اطلاع ثانوی به صورت غیرحضوری (آنلاین یا آفلاین) و با رعایت قوانین مربوطه ارائه می‌گردد.

سلمانی خاطرنشان کرد: فرآیند تصویب پروپوزال دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت غیرحضوری و با تشکیل جلسات گروه و تحصیلات تکمیلی دانشکده، انجام می‌گردد.

وی همچنین بیان کرد: فرایند ارائه گزارش‌های پیشرفت تحصیلی و گزارش‌های شش ماهه (پیشرفت رساله) به صورت غیرحضوری انجام می‌پذیرد و مستندات مربوطه در پرونده دانشجویان ثبت می‌گردد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه تأکید کرد: اساتید محترم با روش‌های غیر حضوری و مناسب (آنلاین و آفلاین) به راهنمایی امور پایان‌نامه و رساله دانشجویان ادامه داده و با مدیریت زمان و حداکثر استفاده از آن در امر آموزش و پژوهش همکاری نمایند.

علی سلمانی با اشاره به تعویق زمان برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری تا اوایل تابستان تصریح کرد: ضروری است، گروه‌های آموزشی در خصوص مفادآزمون جامع به دانشجویان اطلاع رسانی نمایند.

وی افزود: دانشجویان دکتری با رعایت موارد اعلام شده در این مطلب، در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پژوهشی دانشگاه، جهت پیشبرد و انجام رساله حاضر شون؛ که موضوع نامه‌ی معاون محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شماره ۲۱۱۷۶۲ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۹، می‌باشد.

سلمانی ادامه داد: از جمله موارد ضروری مورد توجه دانشجویان این است که، حضور دانشجویان در کارگاه، آزمایشگاه، گلخانه و مزرعه با درخواست دانشجو و تأیید ضرورت آن توسط استاد راهنما و مدیر محترم گروه امکان‌پذیر است و دانشجو باید مسؤولیت حضور خود را بپذیرد. (فرم ۱) وابسته به فصل بودن پژوهش مصداق اصلی ضرورت است. مرجع نهایی تشخیص ضرورت حضور دانشجو در کارگاه، آزمایشگاه، گلخانه و مزرعه، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوده و این شورا در تایید یا رد درخواست‌ها اختیار تام دارد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین اظهار کرد: دانشجو باید ضمن رعایت ضوابط بهداشتی، تا حدّ امکان به صورت تک نفره از فضای آزمایشگاه یا کارگاه استفاده نماید؛ لذا باید ساعت کاری آزمایشگاه و کارگاه از سوی استاد راهنما بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آن‌ها در روز‌ها و زمان‌های مختلف تنظیم گردد. در آزمایشگاه‌ها یا کارگاه‌های بزرگ دارای تهویه مناسب حضور حداکثر دو نفر به طور همزمان مشروط به تایید استاد راهنما منعی ندارد.

وی اضافه کرد: دانشجویان برای حضور در محیط آزمایشگاه، کارگاه، گلخانه و مزرعه ملزم به دریافت گواهی سلامت از مراکز بهداشتیو ارائه آن به گروه مربوطه می‌باشند.

وی گفت: استفاده از وسایل خود مراقبتی از جمله ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده دست در محیط آزمایشگاه، کارگاه، گلخانه و مزرعه ضروری می‌باشد. قبل و پس از حضور هر دانشجو، فضای آزمایشگاه و کارگاه، وسایل و تجهیزات مورد استفاده باید ضد‌عفونی شود و رعایت پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی اختصاصی کارگاه، آزمایشگاه و گلخانه لازم و ضروری است.

دکتر سلمانی همچنین تأکید کرد: دانشجو باید به صورت غیرحضوری مراحل اداری درخواست حضور در آزمایشگاه، کارگاه، گلخانه و مزرعه و اسکان (در صورت نیاز) را انجام دهد. بعد از ارائه درخواست دانشجو در قالب فرم ۱ به استاد محترم راهنما به صورت الکترونیکی (از طریق ایمیل یا هر ابزار الکترونیکی مورد تایید استاد محترم راهنما) سایر مراحل اداری آن نیز به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و در مرحله نهایی در صورت تایید درخواست در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، پیامکی مبنی بر مجوز حضور دانشجو از سوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه به دانشجو ارسال خواهد شد. دانشجویانی که درخواست ایشان مورد تایید قرار گرفته است بایستی با ارائه گواهی سلامت به گروه آموزشی خود مراجعه کرده و با تحویل گواهی مذکور به گروه مربوطه مطابق با برنامه زمانی ابلاغی مدیر گروه و استاد راهنما در واحد‌های پژوهشی مذکورحاضرشوند. در صورت نیاز به اسکان ارائه یک نسخه از گواهی سلامت به امور دانشجویی جهت دریافت مجوز اسکان ضروری می‌باشد. به درخواست‌های حضوری دانشجو پاسخ داده نمی‌شود، لذا دانشجویان متقاضی به هیچ وجه پیش از وصول پیامک مذکور به دانشگاه مراجعه ننمایند. جهت پیگیری امور مربوطه نیز با شماره تلفن ۳۸۳۸۰۵۷۷ تماس حاصل نمایند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه گفت: حضور در آزمایشگاه، کارگاه، گلخانه و مزرعه و همچنین اسکان آن دسته از دانشجویان غیربومی که ضرورت حضور آن‌ها به تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه برسد، با ارائه گواهی سلامت صادر شده از مراکز بهداشتی به واحد‌های مربوطه از تاریخ ۶/۲/۱۳۹۹ امکان پذیر می‌باشد. در موارد بسیار ضروری، تعداد معدودی از دانشجویان کارشناسی ارشد نیز می‌توانند مطابق شیوه‌نامه دانشجویان دکتری (موارد درج شده در بند ۷) در آزمایشگاه، کارگاه، گلخانه و یا مزرعه حضور داشته باشند.

وی همچنین اذعان داشت: پیش‌دفاع دانشجوی دکتری با رعایت مقررات مربوطه به صورت غیرحضوری (آنلاین) برگزار می‌گردد و برگزاری جلسه دفاعبه صورت حضوری از پایان‌نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تا زمان عادی شدن شرایط و امکان دفاع حضوری، به تعویق می‌افتد. البته در صورت وجود ضرورت برگزاری جلسه دفاع (به تشخیص گروه و دانشکده مربوطه) فرآیند اداری اخذ مجوز دفاع و برگزاری جلسه دفاع به نیمه حضوری یا غیرحضوری امکان پذیر است.

سلمانی با اشاره موارد ضروری مورد توجه دانشجویان در برگزاری جلسه دفاع به صورت نیمه حضوری یا غیر حضوری گفت: برای دانشحویان دکتری رعایت حداقل فاصله زمانی بین ارسال مدارک جهت اخذ مجوز تا برگزاری جلسه دفاع (۴۵ روز) الزامی می‌باشد. برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب از زمان ارسال پایان نامه و رساله برای داوران تا دفاع به ترتیب فاصله زمانی حداقل ۱۰ و ۲۰ روز ضروری است.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسه دفاع پس از دریافت تاییدیه کفایت علمی و قابل قبول بودن برای دفاع از تمامی داوران امکان پذیر بوده و به صورت نیمه حضوری (با حضور برخی از داوران در یک محل با رعایت موارد بهداشتی) یا غیر حضوری قابل انجام است. البته برای هر جلسه، علاوه بر ناظر، تعیین کارشناس مسلط به سامانه‌های برگزاری جلسه دفاع به صورت مجازی لازم می‌باشد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: دانشجو موظف است با هماهنگی گروه و تحصیلات تکمیلی دانشکده حداقل سه روز پیش از جلسه دفاع فایل ارائه خود را برای تمامی داوران شامل اساتید راهنما، مشاور و داوران به صورت الکترونیکی ارسال نماید.

وی تأکید کرد: کارشناس تعیین شده از سوی دانشکده موظف است جلسه دفاع از پایان نامه و رساله را ضبط نموده و فایل آن را به عنوان مستندات دفاع به تحصیلات تکمیلی دانشکده تحویل دهد.

وی افزود: پس از اعلام نمره اساتید از طریق سامانه برگزاری جلسه دفاع فرم‌های ارزیابی و صورت جلسه دفاع باید از سوی استاد یا اساتید راهنما، مشاور، داور داخلی و نماینده تحصیلات تکمیلی با نظارت تحصیلات تکمیلی دانشکده به صورت حضوری امضاء شود. نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده به نیابت از اساتید مدعو خارج از دانشگاه مسؤول ثبت امضای از طرف ایشان می‌باشد.

دکتر سلمانی در پایان عنوان کرد: اخبار مربوط به پذیرش بدون آزمون دانشجویان کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ آخرین اخبار و اطلاعات لازم در سامانه دفتر هدایت استعداد‌های درخشان http://talent.basu.ac.ir/ منتشر خواهد شد و اخبار مربوط به پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون اطلاعات مربوطه (دستورالعمل‌ها و کد رشته‌های پذیرش دانشجو) در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ در سایت تحصیلات تکملی دانشگاه http://gs.basu.ac.ir/ منتشر می‌شود.

خبرنگار: اسماعیلی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست