پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۰۶
|
کد خبر: ۳۸۱۱
در یادداشتی از آیت‌الله علیدوست آمده است؛

آسیب‌شناسی تبلیغ و ترویج دین

دین خدا در طول تاریخ در سایه تلاش‌های عالمان بزرگ حفظ گردیده است و البته در کنار هدایت عالمان، آنجا که نیازی به ذوق، شعر و مرثیه‌سرایی بود شاعرانی و مداحانی به ضرورت و ندرت و با کنترل عالمان غیور به مرثیه‌سرایی و شعرخوانی می‌پرداختند لکن هرگز اجازه نداشتند از خطوط قرمز در حضور عالمان تخطی کنند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

آسیب‌شناسی تبلیغ و ترویج دین

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در یادداشتی «آسیب‌شناسی تبلیغ و ترویج دین» را تبیین کرده است. در این یادداشت می‌خوانیم:

باسمه تعالی

واقعش این است که با ورود جمعی از اعزه،اینجانب قصد گذاشتن این یادداشت را نداشتم اما برخی مطالب به قدری بر حقیر فشار آورد و به جانم افتاد که تصمیم گرفتم به برخی نکات اشاره کنم:


۱. دین خدا در طول تاریخ در سایه تلاش‌های عالمان بزرگ حفظ گردیده است و البته در کنار هدایت عالمان، آنجا که نیازی به ذوق، شعر و مرثیه‌سرایی بود شاعرانی و مداحانی به ضرورت و ندرت و با کنترل عالمان غیور به مرثیه‌سرایی و شعرخوانی می‌پرداختند لکن هرگز اجازه نداشتند از خطوط قرمز در حضور عالمان تخطی کنند (داستان تذکر شدید میرزای بزرگ به آن روضه خوان در این باره معروف است).


۲. تا وقتی تبلیغ دین خداوند به دست عالمان بوده است،عموما سعی شده به دور از خرافه‌گویی، شریعت‌زدایی، نقل خواب و حکایات غیر ثابت، غلو و آسیب‌هایی از دین قبیل باشد.

۳. این محدودیت محمود و میمون،حساب ناشده نبوده است. عالمان دین به خوبی می‌دانستند به گونه‌ای باید تبلیغ کنند که گمراه کننده و خلاف واقع نباشد و بهانه به دست بهانه‌جویان ندهد. مگر نه این است که قرآن می‌فرماید: "راعنا" نگویید که اهل سخره شما را مسخره می‌کنند و با تبدیل آن به "راعینا" اسباب خنده خود و تمسخر شما را فراهم می‌کنند. از این جهت وظیفه مبلغ تنها کلام حق گفتن نیست، حتی مقصد حق داشتن هم کافی نیست بلکه باید به گونه‌ای مدیریت کرد که بهانه به دست اهل باطل هم ندهد.


۴. به نظر می‌رسد این محدودیت امروزه برای برخی مبلغان، مداحان، مسئولان مربوطه و ... پدیده مهمی نیست لذا ثابت بودن، راست بودن و بهانه به دست بدخواهان ندادن در اولویت ایشان قرار ندارد و نتیجه آن این شده که برخی از نامهربانان به حوزه، روحانیت و تراث شیعه به همه آنچه ما حفظش را لازم می‌دانیم حمله می‌کنند و عمده استشهاد خود را نیز قطعه‌هایی از گفته‌ها و رفتارهای غیرقابل دفاع بخشی از همین واعظان و مداحان قرار داده‌اند ( در این باره می‌توان به پنج کلیپی که از حقیر با عنوان "آسیب‌شناسی خرافه‌زدایی" و "رسالت روحانیت در فهم و تبلیغ دین" منتشر شده است، مراجعه کرد).


۵. مسئولان صدا و سیما، تولیت‌های محترم اماکن متبرک و مسئولان تبلیغات قاعدتا باور دارند که در طول ۴ دهه اخیر به قدری نیروی قابل در حوزه برای تبلیغ دین تربیت شده که می‌توان از آنها استفاده کرد بدون آنکه به برخی آفات مبتلا شد. اما گویا مثَل روزگار ما مثل باغبانی شده که میوه خوب تولید کرده اما نمی‌خواهد یا نمی‌تواند از این میوه‌ها بهره کافی ببرد!


۶. مناسب است علی‌الحساب  به حضراتی که در مراکز عام چون صدا و سیما و حرم‌های متبرک به مداحی یا تبلیغ می‌پردازند تذکر جدی داده شود که از نقل هرگونه خواب، قصه غیرمستند، نقل کرامات برای افراد و نقل روایت ضعیف و مستعد برای سوء استفاده بپرهیزند. در این باره می‌توان شیوه نامه‌ای متین و محکم تهیه کرد.


۷. واضح است که عرضه مطالب فوق به معنای نادیده گرفتن زحمات مثبت افراد نیست و هرگز نباید ناموجه و غیرضرور، زخمی بر اعتبار افراد وارد کرد.
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و لا تجعلنا ممن نحسب اننا نحسن صنعا.


۹۹/۲/۱۷
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست.

برچسب ها: تبلیغ دین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست