پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۱۲۴
|
کد خبر: ۳۸۱۴
حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه در نشست مجازی پرسش و پاسخ صمیمی و صریح با جوانان در مورد مسائل دینی که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا به صورت آنلاین برگزار شد، به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش بسنا، حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه در نشست مجازی پرسش و پاسخ صمیمی و صریح با جوانان در مورد مسائل دینی که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا به صورت آنلاین برگزار شد، در پاسخ به سوال "در روایات آمده است که پنج وعده نماز، به منزله پنج دفعه استحمام است و انسان پاک می‌شود، پس چطور در برزخ همه گناهان ما از ریز تا درشت حاضر می‌شوند؟ مگر نماز انسان را پاک نمی‌کند؟ " پاسخ داد: این مسائل هیچ منافاتی با هم ندارد؛ توبه و نماز باعث پاک شدن هستند. اگر انسان پاک شود، آن‌ها در آن دنیا نشان داده نمی‌شود و از صحیفه اعمال انسان پاک می‌شود.

وی ادامه داد: اما این نماز، گناه حق‌الناس را نمی تواند از بین ببرد چون در بحث حق الناس بحث در رابطه با حق مالی یا غیر مالی کسی است که باید ادا شود؛ پس آنها را در روز قیامت خواهد دید.

شخصی پرسیده بود سخنران و شارح کتاب آن سوی مکتب می‌گوید سید سیدبحرالعلوم نقل می‌کند که در برزخ کنار درب ورودی علما به بهشت، با سوال و جواب و معطلی گرفتار بود اما درب ورودی مداحان خلوت بود و مداحان بدون اذیت وارد بهشت می‌شدند. آیا این قسم سخنان در قاموس دین ما میگنجد؟

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین در پاسخ تبیین کرد: جواب خیر است؛ شما هر صحبتی را از بنده یا هرکس دیگری شندیدید، باید با عقل خود، روایات قطعی و قرآن باید تطبیق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دو نکته حائز اهمیت است؛ اولا آیا مگر بهشت درب ورود خاصی برای مداحان دارد؟ بنده در هیچ روایتی این مطلب را ندیدم.

استاد حوزه و ‌دانشگاه در ادامه اظهار داشت: نکته دوم اینکه در روایات «العلماء ورثة الانبياء» آمده است؛ اگر عالم، عالم واقعی باشد وارث پیغمبر است. پس به طور کلی این مطالب را نمی‌توان قبول کرد.

وی متذکر شد: البته مداحی که واقعا طبق قواعد عقلی و تاریخی مدح اهل بیت را کند مقامش بالاست؛ مقام معظم رهبری هم خطاب به مداحان گفته‌اند بعضی مواقع یک شعر شما می‌تواند به اندازه ساعت‌ها منبر تاثیر داشته باشد. ما هیچ شکی در تاثیر این رسانه قوی نداریم اما این به این معنا نیست که در مقام مقایسه چنان حرفی بزنیم.

حسینی یمین تبیین کرد: آنچه ما را به بهشت می‌رساند عمل است؛ بله حب اهل بیت در جای خود مهم است اما قرآن می‌گوید «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ». با توسل بر اهل بیت قطعا راه ما راحت‌تر خواهد بود اما به این معنا نیست که کسی فکر کند با یک شعر خواندن همه چیز تمام می‌شود.

وی اذعان کرد: متاسفانه برخی از ما در باب مسأله اهل‌بیت دچار افراط و تفریط هستند؛ سند ما قرآن و روایات اهل بیت است. شهید مطهری در بحث حماسه حسینی خیلی سعی کرد که این افراط و تفریط ها را بردارد و انها را نقد می‌کند. باید جدی‌تر به این مسائل نگاه کرد و هر حرفی را نباید قبول کنیم. کرم اهل بیت و مقام شفاعت اهل‌بیت جای خود را دارد اما نباید اینها نافی مسائل دیگر شود‌.

سیدمجتبی حسینی یمین خاطر نشان کرد: شهید مطهری می‌فرماید "شفاعت باطن رابطه‌ای است که ما در این دنیا با امام حسین (ع) داریم"؛ اگر کسی با امام حسین در این دنیا هدایت شد، باطن این است که امام حسین در آن دنیا نجاتش داده است همین طور که اگر کسی در این دنیا با قرآن هدایت شد یعنی قرآن در آن دنیا نجاتش داده است.

وی پیرامون مسأله "ازدواج ‌دلی یا عقلی" عنوان کرد: ازدواج پیوند دلها است. انسان‌ها با دل و قلب زندگی می‌کنند اما عقل کارشناس است؛رئیس خوب که دل است به کارشناس گوش می‌دهد.

حسینی یمین ادامه داد: تصمیم نهایی را دل باید بگیرد اما در برخی مواقع مثل بالا رفتن سن استثنا هم وجود دارد؛ هر کس در بحث خواستگار دچار اشکال است ما می‌گوییم امتیازات خود را ارتقا دهید و از معیارهایتان کم کنید. اصل دل است اما در بعضی مواقع باید معیار دل را پایین‌تر بیاوریم.

وی بیان کرد: اصل ازدواج مستحب است اما برای کسی که خوف افتادن به گناه داشته باشد، واجب است؛ پس برای کسی که فکر می‌کند نفر بهتری پیدا نخواهد کرد و ازدواج برای وی واجب است، توصیه می‌کنیم حتما ازدواج کند.

حجت الاسلام حسینی یمین در پرسش به سوال "طبق داستان فرعون که ایمان لحظه آخری فایده ندارد، آیا توبه لحظه آخری برای مسلمانان و شیعیان که داستان‌های زیادی در این باره در منبرها و روضه‌ها گفته می‌شود فایده دارد؟" تصریح کرد: توبه فایده دارد؛ اما توبه‌ انسانی که در سکرات مرگ قرار گرفته، فایده ندارد.

وی تشریح کرد: مرگ در دو مرحله است؛ اول سکرات موت و دوم قبض روح. سکره به معنای مستی و سکرات موت به معنای مستی مرگ است. در آن هنگام انسان‌ها مانند مست‌ها می‌شوند و عقلشان سر جای خود نیست. به این حالت معاینه هم می‌گویند چون انسان به عینه آن عالم را می‌بیند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: اول حالت سکرات موت است و بعد قبض روح ؛ آنِ آخر که نفس خارج می‌شود، قبض روح است. اگر انسان دچار حالت سکرات موت شود، دیگر توبه او قبول نیست چون آن عالم را به عینه می‌بیند. فرعون در سکرات موت توبه را انجام داد و قبول نشد.

وی یادآور شد: توبه ذکر، زمان و مکان خاصی ندارد؛ اگر انسان واقع تصمیم بگیرد گناهی را انجام ندهد و از گذشته خود پشیمان باشد، توبه‌اش قبول است مگر اینکه وارد سکرات موت شده باشد.

حسینی یمین پیرامون سوال مطرح شده پیرامون صیغه موقت متذکر شد: متاسفانه عقد موقت درست جا نیفتاده است. عقد موقت سه کارکرد در اسلام دارد. کارکرد اول ایجاد محرمیت است؛ مثلا برای محرمیت دختری که از پرورشگاه آورده شده دختر به عقد پدر شخصی که می‌خواهد او را بزرگ کند، در آورده می‌شود که حتی لزومی هم ندارد که ایشان دختر را ببیند و یک ثانیه محرمیت هم کافی است و پس از آن دختر و شخصی که می‌خواهد وی را بزرگ کند، برادر و خواهر می‌شوند.

وی افزود: کارکرد دوم ازدواج موقت، زندگی آزمایشی قبل از ورود به زندگی دائم است؛ در همه جای دنیا قبل از استخدام، شخص چند ماه به طور آزمایشی کار می‌کند. برای زندگی و ازدواج که بسیار مهم‌تر از استخدام است نیز خداوند قاعده‌ای گذاشته است. زن و مرد وقتی به تصمیم نهایی رسیدند می‌توانند با هم به صورت دائم ازدواج کنند یا جدا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین خاطرنشان کرد: آسیب طلاق در ازدواج دائم بیشتر از ازدواج موقت است و دختر و پسر در ازدواج موقت ضرر کمتری می‌بینند.

وی عنوان کرد: کارکرد سوم ازدواج موقت ارضای غریزه جنسی برای کسانی که مشکلاتی دارند و نمی‌توانند ازدواج کنند، است؛ عقد موقت مانند دارو بودنش لازم است اما برای همه نیست، فقط برای عده‌ای لازم است، عوارض دارد و با دستور پزشک باید انجام شود.

استاد حوزه و ‌دانشگاه اشاره کرد: من به دانشجویانی که درباره عقد موقت از من سوال می‌پرسند، این کار را توصیه نمی‌کنم چون آسیب‌هایی مانند دچار شدن به تنوع طلبی و مشکلات بعد از ازدواج دارد.

وی در پاسخ به "آیا دین این ادعا را دارد که می‌تواند همه نیازهای بشر را رفع کند و به همه سوال‌ها پاسخ دهد؟" اذعان کرد: خیر دین چنین ادعایی ندارد؛ دین در تعبیری که من به کار بردم به معنای قرآن و روایت است اما دین ما سه منبع دارد یعنی قرآن و روایت و عقل.

سیدمجتبی حسینی یمین تشریح کرد: اگر شما عقل را جزو منابع دین آوردید آن وقت «ما حکم به العقل حکم به الشرع» یعنی هرچیزی که عقل به آن برسد حرف دین است معنا پیدا می‌کند. اما معمولا کسانی که این سوالات را در بحث انتظار بشر از دین می‌پرسند، منظورشان از دین، قرآن و روایات است که این دو این ادعا را ندارند.

وی متذکر شد: قرآن و روایت یک ادعا دارند و آن هدایت بشر است؛ در قرآن آمده است «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمَُ» همچنین گفته شده «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ» یعنی قرآن هدایت است و راه سعادت دنیا و آخرت را به ما نشان می‌دهد اما ب این معنا نیست که عقل و تجربه را کنار گذاشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینی یمین بیان کرد: در تعبیری که دین را مجموعه قرآن، روایت و عقل بدانیم به همه سوالات پاسخ می‌دهد؛ تقابل علم و دین هم درست نیست و علم اگر قطعی باشد حرف دین است و بالعکس.

وی خاطرنشان کرد: فقه اصیل را از مراجع بگیرید هیچ کدام از مراجع ما جلوی دین نمی‌ایستند؛ دین اصیل مخالف علم نیست. یکی از مراجع بزرگ مقام معظم رهبری است که ایشان بحث تولید علم را مطرح کردند.

حسینی یمین در پاسخ به سوال "اگر کسی هدفش این باشد که در زمره یاران خاص حضرت باشد، چگونه می‌تواند به این هدف دسترسی پیدا کند؟" تصریح کرد: گناه نکن و از هیچ جایی از وجودت گناه را راه نده تا یار امام زمان شوی؛ اولین ویژگی یار امام زمان پاک بودن است. پس دستور ترک محرمات وعمل به واجبات است.

وی در جواب به اینکه "اگر در حق فرد مقابل که انسان بزرگواری است خنده بی‌مورد یا بی احترامی انجام شود، که فرد ناراحت شود و عذرخواهی انجام نشود، با دعا کردن حق‌الناس برداشته می‌شود یا حتما باید حلالیت بگیریم" یاداور شد: در حق الناس مالی، پول به شخص پرداخت می‌شود و یا ردّ مظالم به دفتر مرجع پرداخته می‌شود که آن‌ها برای فقرا به نیت آن شخص استفاده می‌دهند. در صورتی که حق‌الناس غیر مالی مثل مسخره کردن و غیبت کردن باشد، باید گفت تا جایی که ممکن است، جبران شود.

استاد حوزه و ‌دانشگاه اظهار داشت: اگر آبروی کسی را پیش عده‌ای بردم، باید به آن عده بگویم که من اشتباه کردم و جبران مافات باید انجام شود؛ در موقعی که اگر حلالیت گرفته شود، اوضاع بدتر شده و شخص ناراحت می‌شود، حلالیت لازم نیست و فقط کار خیر برایش انجام دهید اما در غیر این صورت باید حلالیت گرفته شود.

وی در پاسخ به اینکه "در برزخ رشد معنوی و علمی وجود دارد و آن رشد جنبه آگاهی دارد یا همزمان درجه فرد هم بالا می‌رود" بیان داشت: در این باب این‌که آیا در برزخ تکامل هست یا خیر، دو نظریه وجود دارد اکثریت قائلند که در برزخ هم نوعی تکامل وجود دارد؛ مخصوصا با اعمال ما تأخر مثل کتابی که وقتی زنده بودم نوشتم.

حسینی یمین اظهار کرد: اثبات اینکه در قیامت هم رشد ادامه پیدا می‌کند یا نه مشکل است؛ اگر چه طبق حرکت جوهری ملاصدا به نظر می‌رسد رشد همچنان ادامه دارد.

وی در جواب به سوال "کسانی که قبل از به هدف رسیدن خلقتشان -که همان به کمال رسیدن است- از دنیا می‌روند، تکلیفشان چیست؟" تشریح کرد: آن‌ها رجعت می‌کنند؛ اگر کسی امکان رشد داشت و رشد نکرد، در آخرالزمان برای رشد بیشتر می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینی یمین در رابطه با سوال مطرح شده پیرامن هدف از خلقت انسان و جهان گفت: اگر سوال هدف خدا از خلقت است باید بگویم سوال، غلط است؛ چون خدا بی‌نیاز است و هدف خدا یک ترکیب اضافی غلط است.

وی اعلام کرد: هدف فعلی وجود دارد اما هدف فاعلی وجود ندارد؛ هدف انسان رسیدن به خدا، توحید، ان سان کامل است. خدا هدف ندارد، ما هدف داریم. فعل خدا آفرینش است. خدا اگر نمی‌آفرید خدا نبود و خلقت، خداوند خلقت است.

سیدمجتبی حسینی یمین در رابطه با دلیل وجود ادیان مختلف اشاره کرد: در قرآن بیان شده «إِنَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ»؛ ادیان مختلفی وجود ندارد و دین نزد خدا اسلام است. منتهی این دین گاهی اسلام ۵ درجه‌ای، گاهی ۱۰ درجه‌ای و گاهی ۱۰۰ درجه‌ای است. ضمن این‌که تحریف هم در بعضی دین‌ها وارد شده است. پس همه یک دین بیشتر نبودند و دین خدا کاملا واحد است.

وی پیرامون تفاوت اسم دین‌ها یادآور شد: پیامبران برای ادیان نام نگذاشته‌اند و ما اسم گذاری کرده‌ایم.

استاد حوزه و ‌دانشگاه در پاسخ به سوال "چرا باید در کشور جمهوری اسلامی قوانین اسلامی اجرا نمی شود؟" بیان داشت: مثلا در قوانین توهین که یک قانوت اسلامی می‌باشد، جرم است و در صورت اثبات، مجازات دارد؛ اگر برخی از قوانین اجرا نمی‌شود یعنی امکانش نیست. پیغمبر اسلام نیز همه قوانین را نتوانستند اجرا کنند.

وی تصریح کرد: یک بحث اجرا است و بحث دیگر زمینه؛ اجرا باید وجود داشته باشد ضمن اینکه ما حکومت اسلامی نداریم بلکه جمهوری اسلامی داریم. در جمهوری اسلامی، جمهوریت نقش مردم و رای مردم تاثیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: کار مشکلی است که همه قوانین را اجرا کنیم و اجرای صددرصدی قوانین توسط امام زمان انجام‌ خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین در پاسخ به اینکه "منظور از عهد، عقد و بیعت ما با امام زمان در دوران غیبت چیست؟" توضیح داد: عهد یعنی پیمان و عقد یعنی پیمان محکمی که بتواند با قلب گره پیدا کند؛ بیع یعنی فروختن یعنی من جان، مال و نظرم را به امام زمان بفروشم. در دوران غیبت یعنی هر چیزی که امام زمان گفت، تبعیت کنیم که ایشان می‌گوید اول رساله و عمل به آن بعد پذیرش ولایت فقیه.

وی در پاسخ به " رهبری مدعی است فضای باز سیاسی وجود دارد و می‌گوید ما یک زندانی سیاسی هم نداریم. آیا این درست است؟" ابراز کرد: ایشان گفته‌اند کسی به صرف مخالفت وارد زندان نمی‌شود؛ فضای باز سیاسی باید باشد اما برای نقد نه توهین و تبلیغ علیه نظام.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر