پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۵۹
|
کد خبر: ۳۸۵۴
حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه در دومین نشست مجازی پرسش و پاسخ صمیمی و صریح با جوانان در مورد مسائل دینی که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا به صورت آنلاین برگزار شد، به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

نباید اصل و حقیقت دین، فرع شود/ ازدواج یک مساله اجتماعی است نه فردی/ باید راه اعتراض قانونی را باز بگذاریم/ بودن قانونِ بد، بهتر از بی‌قانونی است

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه در دومین نشست مجازی پرسش و پاسخ صمیمی و صریح با جوانان در مورد مسائل دینی که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا به صورت آنلاین برگزار شد، به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

شخصی پرسیده بود "در داستان حضرت موسی و خضر، چرا حضرت خضر کودک را به قتل رساند؟ مگر صرف اینکه کسی در آینده کافر خواهد شد، می‌شود او را کشت؟ اساسا کشتن کفار چگونه است؟"

حجت‌الاسلام حسینی یمین پاسخ داد: ما قصاص قبل از جنایت نداریم و این خلاف دین است؛ در داستان حضرت خضر و‌ حضرت موسی باید دقت کنید که حضرت خضر را فقط حضرت موسی می‌دید و چیزی که اتفاق افتاد این بود که به صورت ناگهانی بچه افتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت خضر در این ماجرا دقیقا کار حضرت عزرائیل را انجام می‌دهد و این امر خداوند است که توسط حضرت حضر اتفاق افتاد. همچنین حضرت خضر حکمت کشتن را می‌دهد نه علت کشتن.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین متذکر شد: کشتن کفار حرام است؛ قرآن کریم می‌فرماید با کسانی بجنگید که با شما می‌جنگند. فقط در صورتی می‌توان این کار را انجام داد که فرد مانع دعوت اسلام شود و یا با ما یا با برادران ما بجنگد.

شخصی سوال کرده بود "درباره نظرتان که ما مناسکی شده‌ایم بیشتر توضیح دهید. ترویج شعائر حسینی، انتخاب نام خوب برای کودک، ارسال پیامک میلاد و شهادت و نصب پرچم ائمه که خوب است. نشان دادن مناسک را نباید در این زمانه که اعتقادات مورد هجمه قرار گرفته قدر دانست؟ واقع بین باشیم یا آرمانی؟" و حسینی‌یمین پاسخ گفت: ما می‌گوییم اینها اصل دین نیست و مناسک نباید اصل و حقیقت دین فرع شود.

وی در پاسخ به "چرا بعد از سقیفه مردم طرفداری امیرالمومنین را نکردند؟ مگر داستان غدیر و امر پیامبر را فراموش کردند؟ اگر فراموش نکردند پس چه طور مردم اینقدر بی غیرت برخورد کردند؟ ابراز کرد: ۱۸ ذی الحجه سال ضج هجری پیغمبر دست امیرالمومنین را بالا بردند. از این تاریخ تا زمانی که پیامبر از دنیا رفتند ۷۰ روز گذشته بود پس مردم فراموش نکرده بودند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دومین احتمال این است که مردم از دین برگشتند که واقعا این چنین نبود. اتفاقی که افتاد این بود که ابوبکر به گونه‌ای کار کرده بود که مردم فرقی بین علی و ابوبکر نمی‌دیدند؛ مردم اینکه علی اصرار کند را چیز عجیبی می‌دیدند؛ مردم قبول داشتند که علی را پیغمبر معرفی کرده اما می‌گفتند فرقی نیست و هر دو برای اسلام کار کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم بصیرت و تحلیل نداشتند؛ این ضعف امیرالمومنین نیست. از قوت ابوبکر است که خود را به گونه‌ای نشان می‌دهد که نفر دوم اسلام است.

سیدمجتبی حسینی یمین پیرامون سوال "در رابطه با شب‌های قدر گفته می‌شود که یک شب بهتر از هزار ماه است. همچنین گفته شده است یک قطره اشک برای امام حسین برابر با فلان مقدار است. آیا با آیه فمن یعمل مثقال ذره شره یره در تضاد نیست؟" تشریح کرد: این روایات مقتضی را می‌گویند؛ یعنی اقتضای این زمان و یا مکان خاصی این است که آن‌قدر ظرفیت رشد دارد یعنی این قطره اشک باید چنان تاثیری روی شما داشته باشد ولی نباید مانعی در کار باشد که مانع بی.معرفتی، گناه، عدم اخلاص و مال حرام و ... است.

وی متذکر شد: نکته مهم این است که ممکن است واقعیت داشته باشد چون از رحمت خدا به دور نیست؛ مثل توبه که تبدیل کننده بدی‌ها به خوبی است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینی یمین پیرامون بحث در رابطه با ازدواج عنوان کرد: بحث ازدواج دست سه عده را می‌بوسد؛ اولین دسته دختر و پسرها هستند. پسر باید رشته‌ای را انتخاب کند که به شغل بینجامد.

وی تاکید کرد: همه برنامه‌ریزی‌های شما باید به ازدواج برسد؛ ازدواج یک مساله جدی است. خود دختر و پسرها باید سهل بگیرند و جلو بیاید.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین افزود: دومین دسته پدر و مادرها هستند که باید فکری برای ازدواج بچه‌ها کنند و هرکاری از دستشان بر می‌آید، انجام دهند؛ باید کمک کنیم و سنگ نیندازیم.

وی در ادامه عنوان کرد: سومین مورد دولت است؛ وامی که دولت می‌دهد نجات‌بخش است اما دولت باید به صوررت جدی وارد بحث اشتغال، مسکن و فرهنگ است وارد شود. ازدواج یک مساله اجتماعی است نه فردی .

حسینی یمین پیرامون سوال مطرح شده در رابطه غیبت گفت: غیبت یعنی ما ذکری از کسی که غایب است، کنیم و عیب پنهانش را بگوییم که منظور از پنهان، پنهان عرفی است.

وی یادآور شد: شنیدن و گفتن غیبت حرام است و باید خیلی صریح از غیبت جلوگیری و با آن برخورد کنیم. سه کار واجب در رابطه با غیبت وجود دارد؛ اول رد غیبت یعنی بگیم حرف شما درباره فرد غلط است. دوم و‌ سوم نهی از منکر و ترک محل غیبت است.

سیدمجتبی حسینی یمین بیان داشت: غیبت در جایی مجاز است که امر مهم‌تری وجود داشته باشد مثل تحقیق در خواستگاری یا نزد مشاور برای حل کردن مسائل؛ هدف از غیبت لگدمال کردن طرف مقابل است اما هدف از نقد اصلاح است پس غیبت با نقد متفاوت است. هر جا ندانستیم امر مهم‌تری است یا نه به سمت عدم غیبت برویم.

وی در جواب "عالم زر چه جایگاهی در سرنوشت ما دارد؟" اظهار داشت: دو نظریه در این رابطه وجود دارد؛ افلاطیونیان و مشاییون که می‌گویند ما قبل از وارد شدن به این عالم، در عالم دیگری بودیم که همدیگر را شناختیم و سرنوشتمان را در آنجا تعیین کردیم که این نظر مورد قبول بسیاری از فلاسفه ما نیست.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینی‌یمین در ادامه تبیین کرد: یمین در حکمت متعالیه یک قاعده در رابطه با آفرینش روح داریم؛ ملاصدرا می‌فرماید حدوث روح با جسم است اما بقایش روحانی است یعنی همین که نطفه تشکیل می‌شود روح ایجاد می‌شود. در این باره آیه قرآن می‌گوید «أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَىٰ» که دو قول داریم زبان حال و زبان قال.

وی افزود: زبان قال یعنی گفتیم؛ همین که انسان از عدم ایجاد شده و همه وجودمان عین مربوط بودن به خداوند است و با همه وجودمان به فقر خودمان و غنای خدا اعتراف می‌کنیم زبان حال است البته در نظریه ملاصدرا ۱۴ معصوم استثنا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینی‌یمین در جواب "عرفان در اسلام چه مفهومی دارد و چه فرقی با تصوف دارد؟" تشریح کرد: علمی است که به خدا می‌پردازد و موضوعش خداست. شناخت خدا مربوط به عرفان نظری و چگونگی رفتن به سمت خدا مربوط به عرفان عملی است. شهید مطهری می‌گوید عرفان را دو گونه فرهنگی و علمی می‌شود بحث کرد؛ در فرهنگی قصه تصوف است یعنی افرادی که در اسلام در رابطه با عرفان بحث کردند تا قرن ۱۲ متصوفه شناخته می‌شدند و بعد از آن این عنوان کمتر به کار برده شد‌. برخی از صوفیان عارف و برخی بر از عارفان صوفی هستند و عرفا با صوفیان عموم و خصوص من وجه هستند.

وی پیرامون روحانیت و میزان شهریه طلاب تبیین کرد: ما ۲۰۰ هزار روحانی در کشور داریم که ۱۰۰ هزار نفر در حال تحصیل هستند. شهریه طلاب از حدود ۲۰۰ شروع می‌شود و به سختی تا ۱ میلیون تومان می‌رسد که شما می‌توانید این شهریه را با مقداری که برای هر دانشجو هزینه می‌شود، مقایسه کنید که البته ما مخالف رسیدگی به دامجشو و دانشگاه نیستیم. در کل ذره‌ای از شهریه -بجز حق بیمه- از پول دولت نیست  و همه از خمس مراجع است که بسیاری از طلاب این شهریه را دریافت نمی‌کنند.

شخصی سوال کرده بود "ما میتوانیم اعتراضات گسترده علیه حکومت اسلامی کنیم؟" و حسینی‌یمین پاسخ داد: در مقابل حکومت اسلامی نمی‌توانیم اعتراض مدنی کنیم؛ طبق قانون نمی‌توانیم اعتراض کنیم چون در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و اما نقد مشکلی ندارد.

وی بیان داشت: باید راه اعتراض قانونی را باز بگذاریم؛ در اصول قانون اساسی، قید شده است که افراد می‌توانند اگر مخالف نظم، اخلاق حسنه و دین اسلام نباشد اعتراض خود را بیان کنند. در سال ۱۳۸۲ مصوبه‌ای، آیین‌نامه شد که طی آن هر کسی که بخواهد اعتراض کند، باید شعار تجمع و مکان تجمع و ... را به فرمانداری شهرستان بگوید که اگر تصویب شد، اجازه اعتراض داده خواهد شد که در این‌جا دو اشکال وجود دارد. یکی از ما که برای گرانی خودرو و ... اعتراض نمی‌کنیم و دیگری از فضای دولت که ممکن است اجازه ندهند.

حسینی یمین در ادامه متذکر شد: مدتی قبل که شخصی از من درباره اعتراض به گرانی بنزین پرسید، بنده گفتم من به شدت مخالفم چون خلاف قانون است؛ بودن قانونِ بد بهتر از بی‌قانونی است.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر