به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، در دهمین نشست مجازی هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، به وضعیت آماری دانشجویان بینالمللی در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون دانشجوی بینالمللی در جهان مشغول تحصیل هستند و پیشبینی محافل علمی و دانشگاهی برای سال ۲۰۲۵ تعدادی پیش از ۸ میلیون دانشجو است و درصد جذب دانشجویان بینالمللی توسط کشورهای مختلف در بلوک آموزش عالی غرب ۵۷ درصد، در بلوک آموزش عالی شرق ۲۰ درصد و در بلوک آموزش عالی جدید ۱۰ درصد میباشد.
وی با اشاره به تحصیل بیش از ۵.۶ میلیون نفر در دنیا به شیوه غیر حضوری گفت: متقاضیان تحصیل در ایران اساساً بر مبنای دو فاکتور اصلی جغرافیای محیطی و فاکتور سلیقه تقسیمبندی میشوند که اکثریت دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در ایران جزو فاکتور جغرافیای محیطی هستند و متقاضیان رشتههای خاص مانند زبان و ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی و عرفان بر اساس فاکتور سلیقه علاقهمند به تحصیل در ایران هستند.
وی در ادامه افزود: رویکردهای ممکن در دوران پساکرونا برای جذب دانشجویان بینالمللی میتواند از طریق سه شیوه حضوری، نیمه حضوری یا تلفیقی و شیوه غیرحضوری انجام شود که در شیوه غیرحضوری نیازمند تدوین قوانین و مقررات جدید و اصلاح و بازنگری قوانین موجود هستیم.
دکتر صدیقی به ملزومات سختافزاری و نرمافزاری و زیرساختها در این زمینه اشاره کرد و گفت: تدوین قوانین و مقررات جدید، بهرهگیری از تجربیات موفق بینالمللی، تجهیز و تقویت زیرساختهای فنی و ارتباطی، بهرهگیری از خدمات نهادهای حرفهای، توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاهها، رایزنی فعال درخصوص پذیرش مدارک تحصیلی دانشآموختگان بینالمللی و تبیین نظام ارزیابی داخلی به منظور کنترل کیفیت خدمات آموزشی از جمله این ملزومات به شمار میرود.
رئیس سازمان امور دانشجویان درخصوص اقدامات پیشنهادی در دوران پساکرونا گفت: پذیرش زبانآموز فارسی به شیوه غیرحضوری در مراکز منتخب ترسیم یک نقشه راه ۵ ساله برای تعمیم تدریجی تجربیات آموزش حضوری به شیوه غیر حضوری و تشکیل یک کنسرسیوم ملی با محوریت دانشگاههای دارای زیرساخت فنی و تجربه کافی در آموزش غیرحضوری میتواند از اقدامات موثر در دوران پساکرونا در جهت آموزش غیرحضوری باشد.