پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۴۵۵
|
کد خبر: ۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، نشست زنده خبری اختصاصی خبرگزاری بسنا با دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی و دکتر حسن ساریخانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

دکتر حسن ساریخانی در این نشست در رابطه با سقف دروس معرفی به استاد، پاسخ داد: تصمیمی که تاکنون گرفته شده تعداد ۳ درس و حداکثر ۹ واحد است؛ موضوعی که خبری شده ۴ درس می‌باشد که در صورتی که اعلام شود و نیازی به تصمیم‌گیری در دانشگاه نداشته باشد ما اجرا می‌کنیم اما اگر پیشنهاد باشد باید در شورای آموزشی دانشگاه بررسی شود.

پرسیده شد "۱۷ خرداد چه دسته از دانشجویان باید به دانشگاه مراجعه کنند؟" و دکتر ساریخانی بیان داشت: بازگشایی کلمه جالبی نیست و بازگشت به آموزش حضوری مطرح است چون دانشگاه در این مدت باز بوده است.

وی ادامه داد: آموزش حضوری برای دکتری با درخواست دانشجویان در حال انجام است و دانشجویان ارشد هم درخواست داده‌اند؛ برای بقیه دانشجویان باید شرایط فراهم شود و اولویت سلامت دانشجویان و دانشگاهیان است. ما نمی‌توانیم بگوییم همه می‌توانند بیایند یا خیر. اگر شرایطی فراهم شود که مشکلی از جهت سلامتی وجود نداشته باشد، برای بقیه دانشجویان هم کلاس‌ها تشکیل خواهد شد.

ساریخانی پیرامون اولویت بندی حضور و تمهیدات برای حضور تشریح کرد: ما ادامه حضور را برای دانشجویان دکترا و به تدریج دانشجویان ارشد داریم؛ در صورتی که که شرایط از نیمه خرداد بهتر شود، کلاسهای خلوت در اولویت تشکیل شدن خواهند بود که آن‌هم کلاس‌های تئوری، تا پایان خرداد و حداکثر ۲ جلسه تشکیل خواهد شد.

وی پیرامون پیشنهاد بعضی از دانشجویان درباره تمدید ترم و برگزاری امتحانات در شهریور عنوان کرد: در هر تصمصیمی که گرفته می‌شود باید منافع دانشجویان مختلف را در نظر بگیریم؛ دانشجویانی هستند که کارآموزی و کارورزی یا پروژه دارند یا می‌خواهند ترم تابستان بردارند. تصمیمی که اکنون گرفته شود شاید عجولانه باشد و اگر مجبور شویم به این سمت می‌رویم اما باید شرایط اجبار بررسی شود.

دکتر حسن ساریخانی تصریح کرد: برگزاری امتحانات پایان‌ترم در تیر ماه سال جاری است؛ اگر مشکلی پیش بیاید، سناریو شهریور بررسی خواهد شد.

وی افزود: ما نمی‌دانیم شهریور چه اتفاقی خواهد افتاد و پیک بیماری چگونه است؛ ضرورت این است که در اولین فرصتی که شرایط بهتری فراهم است، امتحانات برگزار شود و اولین اولویت تیر ماه است که البته به صورت سناریو است یعنی اولین سناریو موجود تیر ماه است که هنوز قطعی نیست.

ساریخانی در پاسخ به ابراز نظر دانشجویان تحت عنوان "ما نتوانسته‌ایم با آموزش مجازی درس‌ها را دریافت کنیم" متذکر شد: ما به سمتی می‌رویم که هفته قبل از امتحانات دانشجویانی که تمایل دارند بتوانند از استاد استفاده کنند؛ این استفاده می‌تواند به عنوان رفع اشکال یا پاسخ به سوال در دفتر اساتید باشد یعنی دانشجو می‌تواند علاوه بر بحث رفع اشکال، خودش به استاد برای پرسش سوالات مراجعه کند و مانعی وجود ندارد‌.

وی در جواب "با توجه به اینکه دانشجویان همدانی دسترسی بیشتری به اساتید دارند، چگونه برای دانشجویان شهرستانی توازن ایجاد می‌شود" تبیین کرد: همیشه این عدم توازن وجود دارد اما تلاش می‌کنیم متوازن عمل کنیم؛ تمام تلاش این است که عدالتی در بین دانشجویان ایجاد شود.

دانشجویی پرسیده بود "گاهی اساتید منابعی معرفی می‌کنند که درس نمی‌دهند. منابع امتحان از سامانه آموزش مجازی است یا از منابعی که اساتید معرفی می‌کنند هم هست؟" دکتر ساریخانی گفت: دستورالعملی در این رابطه ابلاغ نشده است. سرفصل، محتوا و منابع برای ما معرفی شده است؛ درس باید طوری باشد که از دروسی که درس داده شده آزمون برگزار شود. چون مدرس زیاد است ما نمی‌توانیم در این بحث داخل شویم‌.

حسن ساریخانی اذعان کرد: در نظر داریم برگزاری امتحانات از ۱۲ تیر به بعد اتفاق بیفتد؛ برای دروس تئوری تا پایان خرداد باید تدریس دروس تمام شده باشد. دروس عملی که ضرورت حضور ندارند هم اساتید کمک کنند تا غیرحضوری برگزار شود تا تعداد افراد کمتری در خوابگاه حضور داشته باشند.

در رابطه با سوال مطرح شده پیرامون بازده زمانی برای امتحانات دکتر ساریخانی تشریح کرد: ما چندین سناریو را در نظر داریم؛ یکی از حالت‌ها که موافقان بیشتری داشت این بود که دانشکده‌ها را به ۲ دسته تقسیم کنیم و گروه اول را دو هفته اول و گروه دوم را دو هفته دوم امتحان بگیریم. موارد دیگری از این قبیل که به افرادی که می‌خواهند ترددی امتحان بدهند و بروند، کمک کنیم تا بتوانند این کار را انجام دهند مثلا ساعت امتحانات را در ساعات مناسبی مثل ۱۰ صبح بگیریم.

وی افزود: سناریوی دیگر این است که محیط امتحان را در مکان‌های بزگتری یا سقف بزرگتری داشته باشد مثل سالن‌های ورزشی دانشگاه ببریم یا در فضاهای باز مثل زمین چمن امتحان بگیریم که همه این‌ها در حد سناریو است و هنوز تصمیم گرفته نشده است و بعضی هزینه‌بر است مثلا اگر امتحان در زمین چمن باشد، سایبان باید در نظر گفته شود.

دکتر حسن ساریخانی پیرامون ‌پیشنهاد برگزاری امتحانات در دانشکده علوم پایه گفت: دانشکده علوم نمی‌تواند به دانشکده‌های دیگر سرویس دهد و ‌تنها برای دانشجویان خودش است اما برای بقیه دانشکده‌ها مانند دانشکده علوم انسانی که فضای مناسب ندارند، فضای مناسب‌تری را فراهم می‌کنیم.

سوال شد "اگر دانشجویی خودش اظهار کند که ما علائم را داریم -در صورت ارائه مدارک- تکلیف آموزش و درس چه خواهد شد؟" و دکتر ساریخانی پاسخ داد: اگر مستنداتی داشته باشد قطعا ما شرایط ویژه برایش در نظر می‌گیریم؛ اکنون اجازه حذف ترم حذف قبل از امتحان در یک درس و همچنین حذف اضطراری برای همه دانشجویان وجود دارد اگر شخصی مستنداتی دارد، نگرانی نداشته باشد زیرا اولویت سلامت دانشجویان و دانشگاهیان است، دانشجو بیش از اندازه نگرانی مسائل آموزشی نداشته باشد و ما کمک خواهیم کرد.

ساریخانی عنوان کرد: امکان حذف پزشکی وجود دارد و‌ مهم نیست که دانشجو قبلا از آن استفاده کرده باشد یا نه؛ در این ترم دانشجو می‌تواند به صورت مازاد از حذف پزشکی استفاده کند.

وی ادامه داد: در سامانه گلستان، پیشخوان دانشجویی بخش کمیسیون موارد خاص وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در صورت لزوم درخواست حذف ترم خود را ارائه دهند؛ پیشنهاد ما این است که دانشجویان زودتر تصمیم نگیرند و در نیمه اول خرداد درخواست دهند.

حسن ساریخانی پیرامون شروع ترم بعد و ورود دانشجویان جدیدالورود ابراز کرد: برای تصمیم‌گیری در این مورد زود است؛ کنکور اواخر مرداد برگزار می‌شود و سازمان سنجش باید فرصت کافی داشته باشد که به فرد و بعد به دانشگاه‌ها اعلام کند که سازمان سنجش اعلام کرده هفته آخر مهر نتایج را خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که جدا کردن ورودی‌ها با فاصله یک ماه به صلاح نیست؛ نمی‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که به محض ورود با مشکل مواجه شوند و تا چندین سال خاطره بدی از شروع دانشگاه داشته باشند. تصمیم‌گیری نهایی زمانی که دانشگاه‌ها نظرات خود را به وزارت علوم اعلام کنند، گرفته خواهد شد.

ساریخانی افزود: از طرفی بحث زیرساخت‌ها هم هست؛ ما در این ترم دروسی داریم که باید به ترم بعد انتقال بدهیم و نمی‌توانیم امکانات را هم به قبلی‌ها و هم به جدیدالورودها بدهیم و در کل فعلا تصمیم‌گیری زود است و نیاز به فکر کردن بیشتر دارد.

وی پیرامون آزمون جامع زبان تشریح کرد: بیش از صد نفر داریم که آزمون زبان دارند که ۳۰ درصد نمره زبان قابل قبولی را کسب نکردند؛ این دانشجویان دو آزمون زبان را می‌توانستند، داشته باشند که از دست دادند. ما آزمون را به نیمه دوم تیر بردیم که احتمال دارد به اواخر شهریور برده شود و ‌نظر قطعی پس از اعلام زمان آزمون زبان سازمان سنجش خواهد بود و هنوز قطعی نیست. به محضی که آزمون زبان سازمان سنجش برگزار شود ما هم برگزار می‌کنیم.

حسن ساریخانی در رابطه با زمان دفاع ارشد و دکتری تصریح کرد: دانشجویان ترم آخر تا اواخر آبان در قالب این ترم فرصت دفاع دارند؛ اگر ضرورت دارد که دفاع انجام شود ما به صورت حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری برگزار می‌کنیم اما دانشجویان کارشناسی ارشد را ترجیح می‌دهیم حضوری باش د مگر اینکه دانشجو از شهرهای دور باشد و نتواند بیاید. اگر هم تشکیل شود، بدون حضور دانشجویان دیگر در سالن خواهد بود.

وی پیرامون نحوه ارائه دروس عملی یا دروس عمومی مثل تربیت بدنی گفت: ما برای دروس عملی ماهیت آنها را بررسی کردیم و ۵ نوع از محاسباتی تا علمی فیزیکی بودند؛ در جلسات با معاونین آموزشی دانشگاه‌ها بررسی می‌کنیم که چه راهکارهایی می‌توانیم پیش بینی کنیم اما ترجیح این است که دروسی که امکان بررسی مجازی دارد مجازی باشد و دروسی که دانشجو آسیب نمی‌بیند و می تواند به ترم بعد منتقل شود به ترم بعد منتقل شود.

دکتر ساریخانی خبر داد: دانشکده‌ها در این رابطه تا هفته آینده آماری را به ما پیشنهاد می‌دهند؛ همچنین در حال بررسی است که در رابطه با دروس تربیت‌ بدنی به غیر از دروس اختصاصی دانشکده تربیت بدنی بقیه فعالیت‌ها به صورت مجازی باشد.

وی متذکر شد: همه شرایط برای دانشکده‌های اقماری هم صادق است؛ فقط چون تعداد کمتر است قطعا به روش‌های ساده‌تر می‌شود مدیریت شرایط را کرده و پروتکل‌ها را اجرا کرد.

حسن ساریخانی در رابطه با دانشجویان کاردانی دامپزشکی که ترم آخر هستند و می‌خواهند کنکور دهند و تقریبا همه دروس تخصصی و عملی است اظهار داشت: این دانشجویان در فرم کنکور بنویسند تا ۳۱ شهریور فارغ التحصیل خواهند شد؛ چون تعداد دانشجوها خیلی کم است می‌توانیم تمهیدات جدا پیش بینی کنیم تا از کنکور عقب نمانند مثلا در مردادماه کلاس‌های عملی برگزار شود.

پرسیده شد "در آموزش مجازی بعضی از اساتید تکالیفی یا مباحثی را چند برابر ترم‌های معمولی ارائه کردند. برای مدیریت موضوع تمهیداتی پیش بینی شده است؟" و دکتر حسن ساریخانی پاسخ داد: این موضوعی است که ما از ابتدای آموزش مجازی داشتیم و راه‌هایی را به دانشجویان پیشنهاد دادیم که استقبال زیادی نشد؛ ما صفحاتی را سامانه گذاشتیم که دانشجویان بتوانند با ما ارتباط برقرار کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند سوالات خود را به ادمین‌های بسنا بفرستند و ما پیگیری می‌کنیم و جواب‌ها را می‌فرستیم.

سوال شد "هر درسی سرفصل‌هایی دارد اگر زمانی این احساس برای جمعی از دانشجوها ایجاد شد که سوالات امتحان از حجم بالای دروس بوده یا از مطالبی نبوده که در آموزش مجازی داده شده است چه کار می‌توانیم ‌انجام دهیم؟" و ساریخانی گفت: هر ترم این موارد را داریم؛ ما بررسی می‌کنیم و گاهی اساتید را دعوت می‌کنیم. ما باید بازخوردی داشته باشیم که به ما برسد و کارشناسی شود که آیا این حرف صادق است یا خیر.

وی تشریح کرد: ما از ۷ اسفند آموزش مجازی را پیش بردیم و بسیاری از اساتید آشنا نبودند و کارهایی را انجام دادند که گاهی عجیب بود اما اکنون بیش از ۶۰ درصد محتواهایی که گذاشته شده از بسیار خوب بالاتر است و گاهی گفته شده کیفیت درس از حضوری بهتر بوده اما بعضی از موارد هم کیفیت خوبی نداشتند که دانشجویان می‌توانند به ما اطلاع دهند و ما به اساتید می‌گوییم تا بخشی از آموزش خود را اصلاح کنند‌.

حسن ساریخانی تاکید کرد: یک تا دو جلسه رفع اشکال به عنوان سناریو احتمالی است و این بحث عمومی نیست و فقط برای بعضی درس‌ها متقاضی وجود دارد که در آن‌ها هم حضور و غیاب لازم نیست و حضور و غیاب را در این ترم لحاظ نمی‌کنیم‌.

شایان ذکر است که ‌ همه دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا می‌توانند سوالات خود را به ادمین‌های کانال تلگرامی بسنا ارسال کنند تا از مسوولین پرسیده شده و جواب به صورت مکتوب داده شود.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
توروخدا پیگیری کنید این ترم هم معرفی به استاد سقفش بشه نه تا
صفحه نخست