پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۳۵
|
کد خبر: ۳۹۱۶
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با «قرنطینه معکوس» در مقابله با پاندمی کووید ۱۹، توضیحاتی ارائه داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از مهر، حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قرنطینه معکوس، راهکار اساسی برای کنترل و ریشه کنی پاندمی است، به شکلی که با تدابیر شدیدتر ورود و خروج شهرهای پاک و سالم را محافظت کنیم تا ویروس ریشه کن شود.

وی با تاکید بر اینکه مصون نگه داشتن مناطق سفید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: زمانی که قسمت اعظمی آلوده شدند تمکین مردم نسبت به انجام قرنطینه کم خواهد شد و در ادامه ممکن است دولت‌ها نیز توان اقتصادی کافی مقابله با این معضل و درگیری را نداشته باشند.

سوری با تاکید بر تمرکز «خودقرنطینگی»، افزود: باید گروه‌های آسیب پذیر و گروه‌هایی که هنوز مبتلا نشده‌اند را مشخص و از این گروه‌ها بیش از پیش مراقبت کنیم.

وی درباره جداسازی و یا فاصله گذاری هوشمند نیز توضیح داد: باید در این مدل موارد مثبت، افراد مشکوک به ابتلاء، مسیرهای رفت و آمد و تماس‌ها را رصد کنیم و در ادامه برای بیماریابی به سراغ این افراد برویم.

سوری، ضرورت شناسایی کانون آلوده و بررسی تعامالات اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بررسی شود در سطح جامعه وضعیت کرونا به چه صورت است بنابراین تا ندانیم کانون‌های آلودگی کجا است و توزیع جغرافیایی آن از چه الگوی اپیدمیولوژی تبعیت می‌کند، عملاً نمی‌توانیم راهکار اساسی ارائه دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: به طور کلی الگوهای مختلف و روش‌های متنوعی برای مقابه با پاندمی ها وجود دارد که با توجه به شرایط جامعه و توان دولت‌ها می‌توان اولویت‌ها را بررسی و اجرا کرد.

سوری با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی سازی کاذب شرایط، مهم‌ترین عامل موج جدید اپیدمی در تمامی کشوها است، گفت: متأسفانه مردم به عدد و رقم و آمار اشغال تخت‌ها توجهی ندارند و صرفاً معیار اندازه گیری را تجربیات و روزمرگی‌های خود در نظر می‌گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری