پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۱۹
|
کد خبر: ۳۹۷۶
نشان طلایی جایزه ادبی «اوراسیا» به «بهناز ضرابی‌زاده» نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» با حضور مدیر عامل انتشارات سوره مهر حوزه هنری در استان همدان اهدا شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از حوزه هنری استان همدان، عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و معاون حوزه هنری انقلاب اسلامی جلسه‌ای که با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد، گفت: استان همدان با حضور نویسندگان شاخص و توانمند، مهد ادبیات پایداری کشور است و رهبر معظم انقلاب نیز به چند عنوان از کتاب‌های این استان توجه داشته اند و بر آن ها تقریظ زده‌اند.

عبدالحمید قره‌داغی به توجه ویژه انتشارات سوره مهر به ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سوی انتشارت سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است.

وی به ترجمه آثار پایداری و دفاع مقدس به زبان های مختلف ازجمله روسی، عربی، انگلیسی اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۸ ترجمه روسی کتاب «گلستان یازدهم» خاطرات «زهرا پناهی روا»، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان که مورد تقریظ و تجلیل رهبر انقلاب نیز بوده است؛ در جشنواره ادبی «اوراسیا» در بخش مستندنگاری حائز نشان طلا شد که به دلیل عدم امکان حضور نویسنده کتاب در مسکو برای دریافت این نشان، این جایزه ارزشمند امروز در جمع نویسندگان و مدیران فرهنگی استان همدان به وی اهدا شد.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی بابیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور نمایشگاه کتاب امسال برگزار نمی شود افزود: تور مجازی نمایشگاه کتاب آماده شده است که در این رویداد فرهنگی، فرصتی برابر برای همه علاقمندان به مطالعه و خرید کتاب های جدید در سراسر کشور با امتیازات ویژه فراهم خواهد شد.

همچنین نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» و برنده نشان طلایی جایزه ادبی «اوراسیا» نیز در این جلسه گفت: وقتی هنر خلق می شود مالکیت آن متعلق به همه مردم جهان است و امروز ادبیات ما مرزهای را درنوردیده و به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند.

بهناز ضرابی زاده تلاش‌ها و همکاری انتشارات سوره مهر حوزه هنری در کسب نشان طلای اوراسیا را مهم و تأثیرگذار دانست.

همچنین رئیس حوزه هنری استان همدان ضمن تبریک به نویسنده کتاب«گلستان یازدهم» بابت کسب این افتخار، جایگاه ادبیات پایداری استان همدان را ویژه و خاص دانست و گفت: با حضور نویسندگان توانمندی چون حمید حسام، بهناز ضرابی‌زاده، محسن صیفی‌کار، جمشید طالبی و ... استان همدان جایگاه ویژه ای در ادبیات پایداری دارد.

سیدمحمدباقر حسینی، انتشارات سوره مهر را ناشری دولتی با تیراژ کتاب های بالا و مخاطبان گسترده عنوان کرد و افزود: سوره مهر در بین سایر ناشران برجسته کشور جایگاه مناسبی دارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان همدان، تعامل حوزه هنری این استان با این انتشارات در سطح خوبی است.

عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این جلسه وجود مفاخر ادبی در استان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: با توجه به این ویژگی ارزشمند استان، باید نویسندگانی ارزشی و توانمند برای آینده تربیت کنیم و آثاری پرمحتوا به مخاطبان ارائه کنیم.

حمید حسام نویسنده پرکار و محبوب عرصه ادبیات پایداری استان همدان نیز در این برنامه بابیان اینکه هر اثر قابلیت جهانی شدن ندارد گفت: داوری یک اثر در داخل کشور با زیرساخت‌های فکری و ارزشی آن کشور انجام می شود اما درخشش یک اثر در سطح بین المللی به معنای امضا و درک مشترک جهانی از آن اثر است.

نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» اثر بهناز ضرابی زاده را خلقی سهل و ممتنع دانست و اظهار داشت: روایتگری زندگی مشترک یک سال و هشت ماهه و کوتاه خانم زهرا پناهی‌روا، با شهید چیت سازیان یک شاهکار است و «گلستان یازدهم» توانست سدهای جهانی را بشکند.

پیش از این دو کتاب «مردگان باغ سبز» نوشته محمدرضا بایرامی و «سه کاهن» اثر مجید قیصری این جایزه را دریافت کرده‌اند و «گلستان یازدهم» که نسخه فارسی آن را انتشارات سوره مهر منتشر کرده سومین اثری است که موفق به دریافت این جایزه ادبی می‌شود.

آیین پایانی جشنواره ادبی اوراسیا، شهریورماه ۹۸ در مسکو برگزار شد و ناشر روسی که ترجمه کتاب «گلستان یازدهم» را منتشر کرده بود، به نمایندگی از نویسنده، جایزه را دریافت کرد انتشارات سوره مهر پس از اخذ نشان اوراسیا از روسیه این جایزه ارزشمند را روز گذشته طی مراسمی در استان همدان به نویسنده اهدا کرد.

خبرنگار: فلاح

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی