پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۰۵
|
کد خبر: ۴۰۷۸
با تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم؛

رشته زبان‌شناسی شناختی در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شد

رشته زبان‌شناسی شناختی در مقطع کارشناسی ارشد با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از دانشجو، با تصویب سرفصل رشته زبان‌شناسی شناختی در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش شناختی به عنوان یکی از گرایش‌های رشته زبان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد تعریف شد.

رشته زبان‌شناسی شناختی یکی از شاخه‌های علوم انسانی است و تا کنون این رشته در مجموعه زبان‌شناسی با چهارگرایش زبان‌شناسی همگانی، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، زبان‌شناسی رایانشی و واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی درمقطع کارشناسی ارشد در کشور ارائه می‌شد.

با تصویب گرایش‌های جدید، این رشته مجموعا دارای هشت گرایش با عنوان‌های گرایش اجتماعی، گرایش نشانه‌شناختی، گرایش حقوقی، گرایش ناشنوایی، گرایش فرهنگ‌نویسی، گرایش روان‌شناختی، گرایش شناختی و گرایش محض شد.

با توجه به شرایط کنونی علوم در جهان و نقش عمده‌ای که زبان‌شناسی به‌ویژه در حوزه علوم شناختی کسب کرده، موجودیت چنین رشته‌ای در میان رشته‌های آموزشی و پژوهشی کشور، به نوعی هویت علمی مبدل شده است.

سرفصل رشته زبان‌شناسی شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی و با دعوت از متخصصان این حوزه از موسسه آموزش عالی علوم شناختی، دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و برگزاری جلسات متعدد تهیه و تدوین شد و در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم به تصویب رسید.

بر اساس اعلام معاونت علمی، سرفصل رشته زبان‌شناسی شناختی از آغاز سال تحصیلی امسال (۹۹) در مراکز علمی و آموزشی قابل اجرا است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
زبانشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
رشته زبانشناسی رایانشی در دانشگاه اصفهان بسیار ضعیف برگزار میشود. هجده واحد درسی با یک استاد تازه کار ارایه میشود مانند مکتب خانه های قدیمی. از من میشنوید این رشته را در دانشگاه اصفهان انتخاب نکنید که پشیمان میشوید.
زبانشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
سلام
من ارشد زبانشناسی رایانشی را در دانشگاه اصفهان خوندم. این رشته در دانشگاه اصفهان بسیار ضعیف برگزار میشه. شاید باورتون نشه که هجده واحد درسی یعنی شش درس سه واحدی با یک استاد تازه کار ارایه میشه. خواستم بهتون بگم که از تجربه ما استفاده کنید و وقتتون را آنجا تلف نکنید. اعتراضات ما هم راه به جایی نبرده تا به حال.
رشته زبانشاسی رایانشی رشته جذابی هست ولی مهم است که کدام دانشگاه را انتخاب کنید. در دانشگاه اصفهان از سال ۹۲ تا ۹۷ ورودی نداشتند چون بچه ها نمیتوانستند دفاع کنند. و ما حالا که دروس مان تمام شده متوجه شدیم که چه اشتباهی کردیم که اینجا این رشته را خواندیم.
فارغ التحصيل زبانشناسب رايانشي دانشگاه اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
من هم رشته زبانشناسي رايانشي در دانشگاه اصفهان خواندم و بسيار راضي بودم. بعضي دوستان به دليل ضعف علمي خودشان نميتوانند درس ها را متوجه شوند و به همين دليل خيال ميكنند ايراد از رشته و استاد است. اين رشته يكي از بهترين گزينه ها براي زبانشناس هاست تا به دنياي مهندسي وارد شوند. رشته اي بسيار به روز و با موقعيت هاي كاري فراوان. زندگي شغلي من پس از فارغ التحصيلي با معدل خوب از زبانشناسي رايانشي دانشگاه اصفهان، دگرگون شد.
آموزش و پژوهش