پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۵۹
|
کد خبر: ۴۰۸۸
در راستای رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور؛

صندوق پژوهش و فناوری استان همدان راه‌اندازی شد

صندوق پژوهش و فناوری استان همدان، در راستای رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور راه‌اندازی شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، این صندوق با سهامداری ۴۹% بخش دولتی (پارک علم وفناوری همدان۲۵ % ، دانشگاه بوعلی سینا ۱۰%، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ۱۰%، دانشگاه صنعتی ۴% و ۵۱% بخش خصوصی(کنترل گاز اکباتان ۲۴.۶%، نوین رایانه همدان ۱۴.۴% ، آریا سیل پارت ۱۱%  و شرکت آریا سرو سپهر الوند ۱%) با سرمایه اولیه ۵ میلیارد تومان تشکیل شده است.

تحقق اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور و تحقق شعار رونق تولید قطعا مبتنی بر ساخت اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی خواهد بود که در آن اجزایی نظیر پارک‌ها، مراکز نوآوری، دانشگاه ها، شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های تامین مالی و سایر نهاد های مرتبط نقش اساسی را به عهده خواهند داشت.

یکی از ارکان کلیدی این اکوسیستم صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که در قالب شخصیت حقوقی غیر دولتی و استقلال مالی متشکل از سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی به منظور تامین مالی سهل و آسان برای کمک به فناوران در تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه، تامین مالی محصولات دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان و گسترش شبکه تامین مالی نوآوری و فناوری و به عنوان یکی از بازوهای مدیریت فناوری و نوآوری و تجاری سازی در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی استان و کشور ایفای نقش می‌نمایند.

در این راستا صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری استان همدان به استناد آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با اخذ مجوز راه اندازی از کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور به شماره ۲۰۳۱ مورخ ۱۳۹۹/۳/۳۱ و در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۳ در اداره ثبت شرکت های استان همدان ثبت گردید.

این صندوق با زحمات و پیگیری‌های یک و نیم ساله مدیریت محترم پارک علم و فناوری همدان و همکاران محترم ایشان و همکاری ارزشمند و بی‌دریغ دانشگاه‌های دولتی همدان و مدیران محترم شرکت‌های توانمند استان همدان به منظور ایجاد زمینه‌های مشارکت و سرمایه گذاری بخش‌های دولتی و غیر دولتی استان و حمایت کمی و کیفی از فعالیت های پژوهشی (کاربردی-توسعه‌ای) فناوری و همچنین ارائه خدمات مالی ویژه به کارآفرینان متخصص و توانمند و نوآوران استان ایجاد گردید.

موضوع فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری طبق اساسنامه مصوب آنها به شرح ذیل می‌باشد:
ارایه خدمات مالی و تسهیلاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت یارانه، تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت، ارایه خدمات ضمانت‌نامه‌ای برای اجرای طرح‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها.
جذب و یا هدایت منابع مالی دولتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز، و جوه اداره شده و سایر صندوق‌ها در راستای اهداف و وظایف و اختیارات صندوق.
سرمایه‌گذاری خطرپذیر (vc) در طرح‌های پژوهشی و فناوری.
مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکت‌های پژوهشی و فناوری و دانش‌بنیان.
همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط در راستای اهداف صندوق.
اخذ و اعطای کارگزاری و عاملیت منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری.
ارایه خدمات ارزیابی و امکان‌سنجی طرح‌های کسب‌وکار و نظارت، ارزش‌گذاری پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی و فناوری.
مشارکت در تدوین سیاست‌ها و اولویت‌ها و مقررات مرتبط با اهداف صندوق‌ها در کشور و کمک به ساماندهی و هم‌افزایی حمایت‌های موجود در کشور.
ارائه خدمات توانمندسازی به فناوران و نوآوران استان.
ارائه تسهیلات مالی
ارائه خدمات توسعه بازار(ضمانت نامه/لیزینگ/فروش اقساطی و …)
سرمایه گذاری و مشارکت (سرمایه گذاری خطر پذیر، مشارکت و سرمایه گذاری در حوزه شرکت‌های فناور و دانش بنیان)
خدمات کارگزاری و عاملیت مالی در مدیریت وجوه اداره شده(خدمات کارگزاری در زمینه پرداخت، نظارت و ارزیابی/ عاملیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری/ عاملیت دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری)

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی