پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۶۰
|
کد خبر: ۴۱۰۶
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان مطرح کرد:

طرح ضربتی ارتقای سطح خوابگاه‌های دانشجویی در دستور کار

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ۵۹ خوابگاه رتبه ۵ را دارد و باید در یک برنامه ضربتی به رتبه‌های یک تا دو ارتقا پیدا کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مجتبی صدیقی،رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره نحوه رتبه بندی خوابگاه‌های دانشجویی اظهار کرد: تمامی خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در توزیع ۱۰ منطقه رتبه بندی شدند؛ ۹۱۹ خوابگاه بین رتبه‌های ۱ تا ۵ رتبه بندی شده، رتبه‌های ۱ و ۲ خوابگاه‌های با وضعیت مطلوب است و خوابگاه‌های سطح ۳، ۴ و ۵ نیاز به ارتقا دارد.

صدیقی ادامه داد: در این رتبه بندی، ۵۹ خوابگاه رتبه ۵ را دارد و باید در یک برنامه ضربتی به رتبه‌های یک تا دو ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: صندوق رفاه در کنار دانشگاه‌ها تلاش نسبتا خوبی برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها داشته است ولی با این وجود دو عامل باعث شد که به هدف مطلوب در این زمینه نرسیم؛ مورد اول اینکه خوابگاه‌های ملکی دانشگاه عمدتا فرسودگی زیادی دارند به گونه‌ای که حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد‌ سن بالای ۱۵ تا ۲۰ سال دارند و به ارتقای سطح بیشتری نیاز دارند، مورد دوم استفاده بیش از اندازه از این خوابگاه‌ها است به گونه‌ای که اگر ظرفیت خوابگاه، ۱۰۰ نفر باشد و در این خوابگاه‌ها ۱۵۰ نفر اسکان داده شود قاعدتا زیر ساخت خوابگاه و امکانات عمومی زودتر فرسوده می‌شود.

معاون وزیر علوم بیان کرد: باوجود تمام تلاش‌هایی که در این چند سال صورت گرفته باز هم بخشی از خوابگاه‌های ما کیفیت مطلوب را ندارند؛ با توجه به شرایط موجود برای رسیدن این خوابگاه‌ها به وضعیت مطلوب نیاز داشته ایم از خیرین کمک بگیریم که علاوه بر کمک در ساخت خوابگاه از آن‌ها برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها نیز استفاده کنیم.

او گفت: طرح ۴۰-۳۰-۳۰ برای ارتقای خوابگاه‌ها پیش بینی شده است به این صورت که ۴۰ درصد هزینه توسط صندوق رفاه، ۳۰ درصد دانشگاه و ۳۰ درصد از سوی خیرین تامین شود؛ برای جلب اعتماد خیرین، صندوق رفاه سهم ۴۰ درصدی خود را آماده کرده است و دانشگاه‌هایی که اعلام آمادگی کنند در اولویت قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: برای شفاف سازی بیشتر هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد و کمک‌هایی که خیرین پرداخت می‌کنند، خیرین از طریق سامانه، میزان کمک خود و اینکه در چه شهرستانی و چه خوابگاهی هزینه شود مشاهده می‌کنند؛ آن‌ها همچنین می‌توانند به صورت مستمر ارتقای خوابگاه را بررسی کنند و امکان حضور فیزیکی برای نظارت بر روند اجرای طرح نیز به آنان داده می‌شود.

صدیقی ادامه داد: ۵۹ خوابگاه با رتبه ۵ در کل استان‌ها پراکنده است و در هر استان حدود ۴ تا ۶ خوابگاه رتبه ۵ داریم؛ توزیع خوابگاه‌های نامطلوب در همه استان‌ها وجود دارد و برای رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌های رتبه ۵ مجموعا به ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو