پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۳۶
|
کد خبر: ۴۲۲۱
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: برای تقویت باورهای دینی نسل جوان باید هنرمندانه، دقیق و هدفمند از رسانه استفاده شود، آنگاه تأثیرات و دستاوردهای مثبت آن برای همگان قابل مشاهده خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از ایکنا، دکتر اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در آستانه روز خبرنگار و اهمیت و نقش رسانه‌ها در ترویج ارزش‌ها و مفاهیم دینی، اظهار کرد: رسانه در دنیای امروز از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است، رسانه از سلسله ظرفیت‌هایی برخوردار است که باید به خوبی از آن استفاده شود.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا افزود: در دنیای مدرن امروز که به رسانه به عنوان یک ابزار نگاه می‌شود ما هم باید از این ابزار در جهت نیل به اهداف دینی خود بهره ببریم.
وی ادامه داد: رسالت رسانه، تبلیغ و ترویج و نهادینه کردن فرهیختگی و فرزانگی در جامعه است، معرفی و ترویج ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب، تنویر اندیشه‌های ناب اسلام و ارتقا سطح جامعه و ایجاد رشد و تعالی در آن از دیگر وظایف رسانه‌ها است.
عروتی موفق ادامه داد: رسانه علاوه بر سلسله رسالت‌هایی که به دوش دارد باید به مجموعه از باید‌ها و هنجارهای اخلاقی که از آن با عنوان «اخلاق رسانه ای» یاد می‌شود نیز پایبند باشد.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: رسانه مکلف به انعکاس واقیعت‌هاست، صداقت و شفافیت در کار، عدم ورود به حریم شخصی افراد، حفظ حرمت و آبروی افراد و جریان‌ها و... از هنجارها و بایدهایی است که باید توسط رسانه‌ها به آن پرداخته شود.
وی افزود: بنابراین با رعایت بایدهای اخلاقی در امر رسانه، ما باید از این ابزار در جهت تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی و قرآنی بهره‌مند شویم، امروزه در سطح دنیا شبهات بسیاری در حوزه دین مطرح است.
عروتی موفق گفت: برخی افراد و جریانات با شبهه افکنی در حوزه دین و اسلام به دنبال تخریب ذهنیت جامعه هستند، دشمنان این نظام و انقلاب، باورهای دینی مردم ما به ویژه نسل جوان را نشانه رفته اند بنابراین یکی از وظایف رسانه‌ها در این حوزه در چهارچوب‌های تعریف شده، تنویر افکار و روشنگری است.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت شناسایی شبهات و پاسخ به آن از وظابف رسانه‌ها به ویژه رسانه‌هایی با خط و سوی دینی و مذهبی است.
وی ادامه داد: ناگفته نماند برخی شبهات که در زمان‌های خاص همچون کرونا، در ذهن مردم به ویژه جوانان شکل می‌گیرد ممکن است هیچ جریانی پشت آن نباشد، این زمان بهترین موقیعتی است که می‌تواند در راستای پاسخ به شبهات و روشنگری وارد میدان شود.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: بنابراین دایره وسیعی برای رسانه قابل تصور است که باید از این ظرفیت در جهت خدمت به اسلام، دین و انقلاب و نهادینه سازی فرهنگ دینی و اسلامی بهره برد.
عروتی موفق با اشاره به اینکه رسانه‌های دینی نقش مهمی در هویت دهی به جوانان دارند گفت: رسانه می‌تواند در تبیین آموزه‌های دینی،ارائه استدلال‌های خوب و دقیق و پاسخ به شبهات جوانان که در حال حاضر قشر عظیمی از جامعه را در استفاده از رسانه‌ها تشکیل می‌دهد، نقش مهمی داشته باشد.
وی عنوان کرد: عالمان و متفکران دینی طبیعتا بیشتر می‌توانند از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دینی و مذهبی در تبلیغ دین و هویت دهی به اذهان عموم به ویژه جوانان استفاده کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی گفت: این مهم توسط حوزه‌های علمیه با چاپ انواع کتاب و مقاله به صورت الکترونیکی و برگزاری کرسی‌های آزادداندیشی و جلسات مختلف و ... با استفاده از رسانه در حال انتقال به مخاطب خود است.
عروتی موفق افزود: اما آنچه که ما انجام می‌دهیم در مقایسه با اقدامات و فعالیت گسترده شبکه‌های الحادی اندک است که نیاز است از نظر کمیت(حجم آماری) و کیفیت این مهم ارتقا یابد.
وی با اشاره به اینکه مطالب و برنامه‌های ارائه شده توسط رسانه‌های دینی باید عمیق باشد گفت: رسانه‌های ما باید زبان هنر را بیاموزند، اگر زبان هنر به خوبی در کنار رسانه‌های ما قرار گیرد بسیار تأثیر گذار خواهد بود.
این چهره دانشگاهی خاطر نشان کرد: برای تقویت باورهای دینی نسل جوان باید هنرمندانه، دقیق و هدفمند از رسانه استفاده شود، آنگاه تأثیرات و دستاوردهای مثبت آن برای همگان قابل مشاهده خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست