پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۷۶
|
کد خبر: ۴۲۳۷
نماینده سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان تشریح کرد:

سازمان جهانی بهداشت از اقدامات انجام شده کرونایی ایران تجربه کسب کرد/ نقش رسانه در زمان کرونا بسیار مهم است

پروفسور هملمن گفت: ابعاد کنترلی که برای کنترل این بیماری تا کنون در سراسر جهان انتخاب شده، به وسیله سازمان جهانی بهداشت ارائه، تبیین و عملیاتی شده است و‌ بسیاری از آن‌ها با درنظر گرفتن وضعیت ویژه‌ای که ایران داشته و تجربه‌هایی که ایران کسب کرده، اتخاذ شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، پروفسور هملمن نماینده سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان گفت: مقر WHO در تهران است و من از طریق آن عازم شهرستان‌های مختلفی می‌شوم و از سیستم‌های بهداشتی و درمانی بازدید می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که اطلاع دارید انسان‌های زیادی به خاطر این اپیدمی از بین رفته‌اند و تلاش‌های زیادی از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان جهانی و بین‌المللی انجام شده است که بتوانند مردم را نجات دهند ولی همانطور که می‌دانید هنوز در وسط این ماجرا هستیم و فازهای مختلفی از این بیماری را داریم تجربه می‌کنیم.

پروفسور هملمن ابراز داشت: همانطور که انتظار داریم بعد از چین، یکی از اولین کشورهایی که با این بیماری درگیر بود، ایران بود که همزمان کره جنوبی و ایتالیا را هم به این بیماری مبتلا شدند و فازهای مختلفی را در تمامی کشورها تجربه کردیم. ما برای اصول اولیه بهداشتی تلاش‌های زیادی کردیم و داریم فازهای مختلفی را باز هم تجربه می‌کنیم.

وی بیان کرد: چون جمهوری اسلامی ایران بعد از چین جزو اولین کشورهایی بود که فاز این بیماری را تجربه کردند، به تناسب آن هم تلاش‌های زیادی در راستای کنترل این بیماری انجام شده است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: چیزهای زیادی است که نه تنها از سازمان جهانی بهداشت بلکه از کشورهای دیگر و همچنین از ایران در رابطه با این بیمای از همدیگر یاد می‌گیرند و ایران موقعیت خاصی دارد و خیلی کشورهای زیادی نداریم که مانند ایران در این فاز بیماری باشند و بنابراین چیزهایی که از ایران می‌خواهیم یاد بگیریم بسیار زیاد است.

وی تشریح کرد: ابعاد کنترلی که برای کنترل این بیماری تا کنون در سراسر جهان انتخاب شده، به وسیله سازمان جهانی بهداشت ارائه، تبیین و عملیاتی شده است و‌ بسیاری از آن‌ها با درنظر گرفتن وضعیت ویژه‌ای که ایران داشته و تجربه‌هایی که ایران کسب کرده، اتخاذ شده است.

هملمن تبیین کرد: یکی از کارهای مهمی که در ایران انجام شده افزایش ظرفیت تشخیص با استفاده از آزمایشگاه‌ها بوده است.

وی شرح داد: یکی از تجربیات خوب ایران که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مراقبت‌های اولیه بهداشتی، خدماتی که در PHC ارائه می‌شود و اینکه چه طور در سطح متفاوت PHC می‌شود بیماریابی فعال را انجام داد و بیماران را به سمت بیمارستان و ارائه خدمات رجوع داد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: درس‌آموخته دیگری که از تجربیات ایران می‌توان داشت، معرفی اصول بازداری اجتماعی در کار و بیزنس‌های متفاوت است که نشان می‌دهد وقتی این قوانین و‌ مقررات برداشته می‌شوند، چه گونه می‌تواند خطر و میزان ابتلا و انتقال را تغییر دهد.

وی اشاره کرد: درس‌آموخته مهم دیگری که از ایران داریم این است که چگونه یکی سیستم پزشکی مقاوم می‌تواند در مقابل چنین یک اپیدمی مقاومت کند و‌ پاسخگو باشد.

پرفسور هملمن خاطرنشان کرد: ایران در دهه‌های اخیر توانمندی‌ زیادی را در تولید محصولات دارویی، پزشکی و تجهیزات پزشکی حتی قبل از شیوع کرونا داشته است و این یکی از موارد مثبتی است که می‌توان به توانایی سیستم بهداشتی اشاره کرد کهبه پاسخگویی اشاره می‌کند.

وی بیان داشت: در کنار این‌ توانایی‌هایی که دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در انجام این تحقیقاتی که به این امر کمک می‌کند، دارند در راستای کارافرینی، تولید بیشتر محصولات پزشکی هم کار می‌کنند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: یکی از مثال‌های آن، تجهیزات حفاظت شخصی بود که در ابتدای آن جدای از کمک دولت، خیلی زود تولید داخلی را شروع کرد و‌با استفاده از تولیدات داخلی که خودش داشت، اکنون با این مشکل مقابله کرده و از تولیدات داخلی خود استفاده می‌کند.

وی توضیح داد: در ابتدای شیوع این بیمای مشکلاتی که ‌کارکنان بهداشتی داشتند، کمبود تجهیزات میان‌فردی بود که اکنون یا توانمندی ایران قسمت عمده‌ای از این مشکل حل شده است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: ولی دو‌ مشکل عمده دیگر که در رابطه با کارکنان بهداشتی وجود است که البته فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا این مشکل وجود دارد، این است که یعد از ۶ماه از گذشت اپیدمی و کار طاقت‌فرسایی که کارکنان بهداشتی دارند، باعث خستگی ان‌ها شده و این معضلی است که باید یک راه‌حل برای آن درنظر گرفته شود.

وی تبیین کرد: علاوه بر خدمات روانی که می‌شود برای کارکنان بهداشتی در نظر گرفته شود و‌در ایران در حال انجام‌ است، جایگزین کردن بیمارستان‌هایی است که خدمات کووید را فراهم می‌کنند؛ این امر باعث می‌شود که بیمارستان‌هایی که خدمات رسانی بیشتری دارند و به صورت اختصاصی برای بیماران کرونایی کار می‌کنند، پس از مدتی کارکنان جدید جایگزین می‌شوند تا با نیروی بیشتری برای کار ادامه دهند.

پروفسور هملمن در ادامه گفت: این راه‌حلی که وجود دارد نه تنها در بین کارکنان بهداشتی بلکه ظرفیت بیمارستان‌ها را هم در ارائه خدمات برای کرونا درگیر کرده است؛ در نتیجه بیمارستان‌های بیشتری ارائه خدمات کرونا دارند؛ مخصوصا این‌که ما در اپیدمی بیماری آنفولانزا هستیم و هر چه بیمارستان‌های بیشتری با ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمات کرونایی داشته باشیم بهتر است.

هملمن اعلام کرد: راه دیگری که برای خستگی کارکنان بهداشتی می‌توان در نظر گرفت این است که معمولا در هر بیمارستان بخش خاصی خدمات کرونا را ارائه می‌دهد و کارکنان دیگر در بخش.های دیگر خدمات دیگری را ارائه می‌دهند؛ جایگزین کردن این کارکنان بخش‌های متفاوت بیمارستان هم می‌تواند کمک کند تا کسانی که مستقیما با ارائه خدمات کووید در ارتبات هستند استراحت داشته باشند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: مشکل دیگری که در وجود دارد و‌ همه ما می‌توانیم مشارکت داشته باشیم (به خصوص شما خبرنگاران) و حمایت و ‌ساپورت را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انگ‌اجتماعی ‌هم در ما افزایش یافته است؛ برای اینکه خوب متوجه این قضیه شوید من یک‌ مثال میزنم مثلا کارکنان بهداشتی که خدمات ارائه می‌دهند، پس از مدت طولانی به خانواده خود برمی‌گردند اما حتی افراد خانواده خودشان هم به دلیل خطر ابتلا به بیماری از آن‌ها می‌ترسند و‌ دور می‌شوند. این مشکلی است که اکثر کارکنان بهداشتی یا آن درگیر هستند.

پروفسور هملمن ابراز کرد: وظیفه ما است به عنوان افراد جامعه که با حمایتی که می‌کنیم و با عشق و‌ محبتی که می‌کنیم و مهربانی و رابطه دوستانه‌ای که با آن‌ها برقرار می‌کنیم، این بار را از روی دوش آن‌ها کم کنیم؛ به هر حال کارکن بهداشتی که از وسایل حفاظت شخصی استفاده می‌کند و همه جوانب را رعایت می‌کند هیچ‌ مشکلی ندارد و می‌توانیم خیلی راحت با او ارتباط برقرار کنیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: وقتی به زبان می‌گوییم که کارکنان بهداشتی قهرمانان این مبارزه هستند، باید در عمل هم نشان دهیم که واقعا آن‌ها قهرمانات این مبارزه هستند و این هنگامی امکان‌پذیر است که آن‌ها را با آغوش باز بپذیریم و وقتی از محیط ببمارستان خارج می‌شوند این مشکل را نداشته باشند که توسط دیگران رانده می‌شوند.

وی متذکر شد: شما باید آگاه باشید که شرایط کرونا هنوز پایان نگرفته و‌ حتما باید دقت کنید که شرایط به خالت عادی برنگشته است؛ ضمن تشکر از فعالیت همه، انتظار دارم که ‌کماکان شرایط قرنطینگی کرونا و اختیاط در رابطه با کرونا انجام‌شود.

هملمن گفت: در شرایط تحریم و اقتصادی کرونا که بیزنس‌ها و ‌فعالیت‌های اقتصادی در حال بازگشایی هستند، خیلی اهمیت دارد که در این شراط همگی مراقب باشند و‌ بتوانند شرایط بیماری را در بیزنس خودشان کنترل کنند.

پروفسور هملمن بیان کرد: از تلاش‌های WHO و‌ وزارت بهداشت در منترل و‌ بازرسی‌های انجام شده، خصوصا بازرسی‌هایی که در خصوص بیماری کووید ۱۹ در مراکز عمومی و‌قسمت‌های عمومی انجام شده است، تشکر می‌کنم.

وی یادآور شد: همانطور که ریاست محترم جمهور هم فرموده‌اند نباید مردمی باشیم که فقط ترس و وحشت داشته باشیم و یا از طرفی فکر کنیم که شرایط به نرمال برگشته بلکه باید با توجه و‌دقت شرایط فعلی را مدنظر داشته باشیم و بتوانیم از این فاز گذر کنیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: بنابراین یکی از وظایف شما عزیزان این است که از ایجاد ترس جلوگیری کنید و با اخبار درست سعی کنید که از جامعه و ‌افرادی که مبتلا هستند، حمایت کنیم؛ این یکی از وظایف شما است که بدون ایجاد ترس در حمایت جامعه کوشا باشید.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی