پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۳۶
|
کد خبر: ۴۳۸۱
دکتر رشید حیدری‌مقدم اظهار داشت: همدان تنها استانی بوده است که تا نزدیکی شرایط هشدار رفته، اما هیچ گاه قرمز نشده است و در حال حاضر هم با وجود شهرستان‌هایی که در وضعیت زرد و سفید قرار دارند، اما میانگین استان در وضعیت زرد است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

دکتر رشید حیدری‌مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، تشریح کرد: همدان بعد از قم دومین استان درگیر با ویروس کرونا بوده است و می‌توانستیم شیوع آن را کنترل کنیم، اما به علت گردش جمعیتی زیاد در نیمه خرداد، شاهد افزایش روند ابتلا در تیرماه بودیم و با ۳ برابر شدن موارد ابتلا از میانگین ۲۰۰ بیمار به ۶۰۰ بیمار رسیدیم؛ تا به الان نیز ۳۷۹۲ مورد مثبت ابتلا به کرونا در بیمارستان داشته ایم، که از این تعداد ۱۹۴۸ نفر زن و ۱۸۴۴ نفر مرد بودند. تعداد ۱۰۹۹۵ نفر نیز مراجعه کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته ارائه خدمات دارای علائم تنفسی بوده اند، که  متاسفانه از تعداد مبتلایان تا امروز ۵۰۴ نفر آن‌ها فوت شدند.
 
خوشبختانه پیک شدیدی که در اواسط تیرماه و اوایل مرداد ماه با آن مواجه شدیم در اوایل اسفند ماه روند نزولی به خود گرفت و در سراسر استان به کنترل رسیده ایم؛ اما چرخش جمعیتی به علت مسافرت‌های اخیر، مراسمات محرم که البته طبق آمار ۸۰ درصد در این مراسمات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و بحث بازگشایی مدارس سه نکته نگران کننده برای آینده‌ استان است که باید منتظر بود تا هفته‌های آینده چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت.
 
حیدری‌مقدم افزود: از ۳۱ استان کشور ۳۰ استان وضعیت هشدار را تجربه کرده است که در این بین همدان تنها استانی بوده است که تا نزدیکی شرایط هشدار رفته، اما هیچگاه قرمز نشده است در حال حاضر هم با وجود شهرستان‌هایی که در وضعیت زرد و سفید قرار دارند، اما میانگین استان در وضعیت زرد است.
 
وی همچنین ادامه داد: سه اصل مورد توجه در پیشگیری از ابتلا به کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است، کسانی که به نحوی بروز علائم کرونا را در خودشان متوجه شده اند می‌تواند مثل یک بمب متحرک در جامعه حرکت کند؛ لذا خواهشمندیم پیشگیری‌های لازم را انجام بدهند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که به نظر نمی‌آید کرونا در کوتاه مدت موضوع قابل حلی باشد بنابراین باید زندگی با آن را یاد بگیریم و مدارس، سیستم اقتصادی و بهداشت و درمان ما فعال باشند.
 
وی تاکید کرد: مردم خیال نکنند که این ویروس با گذشت دو یا سه ماه از بین می‌رود، اوایل تصورات بر آن بود که مانند آنفولانزا با گذشت دو تا سه هفته از پیک آن از بین می‌رود که چنین نیست، بنابراین باید زندگی کردن با این ویروس خصوصا در مکان‌های پر جمعیت را یاد گرفته و اصول بهداشتی را رعایت کنیم.
 
حیدری‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار بسنا درباره‌ سیاست‌های ستاد ملی مبارزه کرونا مبنی بر بازگشایی‌های مدارس و دانشگاه‌ها و نگرانی خانواده‌ها و با توجه به شرایط استان، چه تمهیدات و توصیه‌هایی به نهاد‌های اجرایی و آموزش و پروش و آموزش عالی استان داشتید و همچنین چه توصیه‌ای به خانواده‌ها برای آموزش فرزندان خود در مدارس دارید، پاسخ داد: بازگشایی‌های انجام شده استرسی را هم به جامعه و هم کادر درمان متحمل می‌کند، اما ناچار هستیم با این شرایط زندگی کنیم؛ با مسئولین آموزش و پرورش و آموزش عالی جلسات متعددی داشته ایم و طبق پروتکل‌های اعلام شده برای حضور دانش آموزان و دانشجویان تصمیماتی گرفته شد.
 
وی اضافه کرد: از طرفی ما قانون گذار نیستیم و آنچه که ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ می‌کند انجام می‌دهیم. اقدامات خوبی که در خصوص بازگشایی مدارس صورت گرفته حضور تعداد کم دانش آموزان است که برای کلاس اولی‌ها کلاس‌ها باید با یک سوم یا یک دوم جمعیت تشکیل شود تا آموزش‌های لازم انجام شود، تهویه مناسب کلاس‌ها بسیار حائز اهمیت است و تا حد امکان تمامی پنجره کلاس‌ها باید باز باشد، حداقل زمان ممکن برای حضور دانش آموزان در کلاس‌ها که استاندارد آن ۳۵ دقیقه است را در نظر بگیرند.
 
وی در توصیه‌ای که به خانواده دانش آموزان داشت، گفت: اگر کوچک‌ترین علائمی از کرونا را اگر در فرزندان خود مشاهده کردید از حضور آن‌ها در مدارس خودداری کنید.
 
حیدری‌مقدم افزود: نگرانی جدی ما از تغییر علائم کرونا است چرا که به تازگی دیگر شاهد علائم ابتدایی این ویروس که شامل تب و سرفه‌های خشک در روز‌های نخست بود نیستیم و علائم به تب‌های خفیف، بدن درد، مشکلات گوارشی تغییر کرده است و در حال حاضر کوفتگی و بدن درد علائم غالب این ویروس است و احتمال اشتباه گرفتن کرونا و آنفولانزا در مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد.
 
وی در پایان تصریح کرد: کرونا بیشتر رده‌های سنی بالا را درگیر می‌کند، اما آنفولانزا رده‌های سنی پایین نگرانی که این شرایط ایجاد می‌کند این است در صورت مبتلا بودن یک معلم دانش آموزان می‌تواند به عنوان یک ناقل و حامل ویروس عمل کرده و آن را به داخل منزل ببرد و افراد سالمند را هم درگیر بکند.
 
خبرنگار: حوائجی
عکس: محمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست