پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۶۶
|
کد خبر: ۴۴۸۳
دکتر یعقوب محمدی‌فر گفت: ترویج ورزش باید به صورت یک تکلیف جدی در همه شئون جامعه مورد توجه قرار بگیرد و جامعه به آن سمت برود که تربیت بدنی به صورت عام در همه آحاد جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹

دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، در حاشیه آغاز پیاده‌روی دانشگاهیان به مناسبت هفته تربیت بدنی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: من فکر می‌کنم که هفته تربیت بدنی شاید یک تلنگر و یادآوری است؛ ما وقتی در تقویم رسمی‌ خود یک مناسبت ملی را قرار می‌دهیم هدف این است که حساسیتی را ایجاد کنیم.

وی تبیین کرد: بحث تربیت بدنی نباید صرفا چند روز و یک هفته مورد توجه قرار بگیرد؛ من گمان می‌کنم که بحث تربیت بدنی و تندرستی باید به عنوان یک موضوع بسیار مهم در کشور ما که روند صنعتی‌شدن خود را چند دهه‌ای است آغاز کرده، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تشریح کرد: در چند دهه اخیر وسایل نقلیه وارد کشور شده‌اند و در گذشته مردم پیاده به مقصد خود می‌رفتند؛ اما امروزه می‌بینیم که به شدت شاید به جهت یک سری از ضرورت‌های ادراری و عدم برنامه‌ریزی‌ها ما از وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده نمی‌کنیم.

محمدی‌فر ابراز کرد: اکنون در دنیا نگاه به ارگونومی بدن را تغییر داده‌اند؛ در واقع نگاه به بدن و بهداشت کار را به صورت یک اولویت قرار داده‌اند. به عنوان مثال در بعضی کشورها قبل از شروع کار جهت آمادگی بدن، چند دقیقه نرمش و ورزش انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در بسیاری از کشورها ساعت‌های طولانی جلسات کنار گذاشته شده است و حتی در بعضی کشورها صندلی‌های جلسات کنار زده و جلسات ایستاده برگزار می‌شود؛ این امر نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت کارکنان ما می‌تواند خطری جدی برای سلامت‌شان باشد و در صورت عدم توجه به ورزش و سلامتی عوارض جدی می‌تواند بر آن‌ها عارض شود.

دکتر محمدی‌فر تأکید کرد: ما اگر هزینه‌ای را که صرف درمان می‌کنیم در بخش پیشگیری، آموزش، مسائل مربوط به ورزش و جاهایی در این دسته صرف کنیم، گمان می‌کنم هزینه‌های مربوط به درمان بیماری‌ها کمتر خواهد شد و بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌های ما می‌توانست امروز خالی باشد.

وی افزود: بحث تغذیه هم بسیار مهم است؛ روغن‌ها و غذاهایی که مردم امروزه استفاده می‌کنند، جوش شیرینی که در نان وجود دارد و .‌‌.. باعث شده است که سلامت و گوارش افراد و بدن آن‌ها در بلند مدت دچار مشکل شود. فست‌فودهایی که در چند دهه اخیر وارد زندگی افراد شده است هم جزو مشکلاتی است که باید به آن توجه شود. همه‌ی این‌ها مواردی هستند که در کنار سلامت بدن، سلامت روح ما را هم دچار مشکل می‌کنند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: نقش اجتماعی دانشگاه‌ها در تمام رشته‌ها به ویژه تربیت بدنی می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ تربیت بدنی امروز یک بحث ساده رشته علمی نیست بلکه یک رشته ترکیبی چندگانه است و از طرفی با پزشکی و بهداشت و از طرفی با سلامت و از سوی دیگر با شادابی و‌ تحرک اجتماعی سروکار دارد.

یعقوب محمدی‌فر متذکر شد: از نظر من آن گونه که باید، مسائل ورزش و تربیت بدنی به صورت جدی با مبانی علمی وارد نشده است؛ البته در مقام مقایسه از ده سال قبل بهتر است.

وی اعلام کرد: ترویج ورزش باید به صورت یک تکلیف جدی در همه دستگاه‌ها و شئون جامعه مورد توجه قرار بگیرد؛ دستگاه‌های دولتی و سپس شرکت‌های خصوصی باید توجه به ورزش را شروع کنند و جامعه به آن سمت برود که تربیت بدنی به صورت عام در همه آحاد جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

محمدی‌فر یادآور شد: در رابطه با برنامه‌های نمادینی که برگزار می‌شود هم جا دارد از اداره تربیت بدنی دانشگاه تشکر کنیم؛ هرچند اگر تنها عده کمی نیز توجه کوتاهی به این امر داشته باشند، اما این کار می‌تواند ارزشمند باشد.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست