پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۳۳
|
کد خبر: ۴۶۲۹
دکتر یعقوب محمدی‌فر، در آیین گرامیداشت بیست و یکمین هفته پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار‌ کرد: دانشگاه‌های ما در کشور و سراسر دنیا یک نقش مهم دارند و آن مسؤولیت‌پذیری اجتماعی است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در آیین گرامیداشت بیست و یکمین هفته پژوهش و فناوری دانشگاه بیان‌ کرد: طی دو دهه، ما امروز در جایگاهی ایستاده‌ایم که باید نکات تازه‌ای را در ارتباط علم، عالم، دانش و دانشگاه در هم بیامیزیم و نکته مهمی که در این بحث وجود‌ دارد، این است که باید از علم، خلق ثروت کنیم و از آن به عنوان یک قدرت نرم در راستای اعتلای کشورمان استفاده‌ کنیم.

وی افزود: وقتی صحبت از قدرت نرم می‌شود، بحث هراسی که دنیای امروز از افزایش پایگاه‌های علمی در برخی از کشور‌های جهان دارد را می‌بینیم؛ اتفاق ناراحت کننده‌ای که به تازگی برای شهید فخری‌زاده افتاد، نشان‌دهنده این است که دشمنان این خاک از اعتلای نام ایران اسلامی وحشت‌ دارند، بنابراین امروزه نقش دانشمندان، صاحب‌نظران و عالمان در جامعه، بسیار سنگین است.

دکتر محمدی‌فر تصریح‌ کرد: هر چند در دوران کرونایی که محدودیت‌های زیادی ایجاد کرد، بسیاری گمان می‌بردند که مراکز علمی در حاشیه نشسته‌اند، اما تجربیات نشان‌ داد که چشم دنیا این روزها به مراکز علمی و دانشی دوخته ‌شده‌ است و نقش کم‌بدیل مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در این عرصه بسیار پر‌اهمیت است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تشریح‌ کرد: دانشگاه‌های ما در کشور و سراسر دنیا یک نقش مهم دارند و آن مسوولیت‌پذیری اجتماعی است؛ تک‌تک اعضای مشغول به‌کار در این مراکز آموزشی مکلف به رعایت این مسوولیت اجتماعی هستند و تعهداتی که در جامعه دارند بسیار سنگین است، چراکه جامعه ما امروز به این مراکز علمی جهت رفع مشکلات جامعه در عرصه‌های مختلف چشم دوخته‌ است.

وی بیان‌ کرد: در جایگاهی که ما امروز ایستاده‌ایم، بسیاری از افراد، انتقادات جدی به رتبه‌بندی و شمارش مقاله دارند، اما باید به آن‌ها گفت، در بیست و یکمین سال‌گشت پژوهش، در این حیطه بسیار جوان هستیم؛ هر چند سابقه علم و تمدن و مراکز علمی در این کشور حداقل به چند هزاره برمی‌گردد، اما مراکز جدید و مدرن آموزشی به شکل کنونی در کشور ما سابقه چندانی ندارند.

دکتر محمدی‌فر اضافه‌ کرد: امروز پس از آزمایش و خطا‌های بسیار، در این جایگاه ایستاده‌ایم که عنوان کنیم، جمهوری‌اسلامی ایران در سال‌های اخیر توانسته‌ است رتبه پانزدهم تولید دانش، مقاله و علوم بنیادی را کسب‌ کند؛ این جایگاه وظیفه ما را دوچندان کرده و باید به خاطر داشته‌ باشیم که ما یک درصد جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهیم درصورتی که آمار و اطلاعات نشان می‌دهند در دانشگاه‌های کشور ما، دو درصد از مدارک پژوهشی دنیا، تولید می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از دانشمندان و فرهیختگان ایرانی ما، در خارج از کشور و در مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و این موضوع نشان‌دهنده این است که جامعه ایرانی ما توانسته، در عرصه بین‌المللی نقش تاریخی خود را به انجام برساند.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی ما دو برابر جمعیت خود، در دنیا تولیدات علمی داریم، چرا این نقش در اقتصاد ما وجود ندارد، گفت: این موضوع به فرآیندی که جهت بهره‌برداری از جامعه تعریف کرده‌ایم، بستگی دارد؛ من از ساحت دانشگاه کاملا دفاع و عنوان می‌کنم که محصولات خروجی همه دانشگاه‌های کشور ما، در همه قلمرو دنیای کنونی، مورد پذیرش قرار‌ دارند و محصولاتی که به عنوان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ایرانی، تولید شده‌ است و وجهه مقبولی در سراسر دنیا دارند.

محمدی‌فر اظهار‌ داشت: اگر بهره‌برداری کافی از این محصولات کم است، نباید آن را صرفا به حساب کم‌کاری دانشگاه گذاشت، بلکه باید راه‌حل این مشکل را در جای‌های دیگر جستجو کرد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا توضیح‌ داد: ما در دانشگاه، در کنار بحث پژوهش و فناوری، امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که باید خوب آموزش بدهیم، پژوهشگر خوب تربیت کنیم و به دنبال کارآفرینی باشیم؛ در راستای انجام کارآفرینی، در حال توسعه مراکز رشد و مهم تر از همه مراکز نوآوری و شتاب‌دهی هستیم که خوشبختانه اکنون در مرکزی مشغول به فعالیت هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد و بتوانیم بخشی از این چرخه معیوبی که از نظر دیگران وجود دارد را کامل کنیم، تا دانشگاه را بیشتر در خدمت جامعه قرار گیرد و نقش مسوولیت‌پذیری دانشگاه را ادا و درد‌هایی از جامعه را برطرف کنیم.

وی در پایان گفت: اعضای این دانشگاه، در همه عرصه‌ها رسالت خاص خود را در دانشگاه انجام می‌دهند تا دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع کشور که در سال‌های اخیر خوش درخشیده و توانسته جایگاه مناسبی را در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور کسب کند، بتواند در عرصه ‌های اجتماعی هم قدم‌های ارزشمندی بردارد؛ امیدوارم فاصله دل‌های ما از هم دور نشود و به عنوان افراد تاثیر‌گذار در جامعه عنصر امیدبخش به جوانان باشیم.


خبرنگار: مولوی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست