پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۴۹۹
|
کد خبر: ۴۶۳۴
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگو با بسنا تشریح کرد:

علت افزایش ۸۶ سانتی‌متری قله اورست در سال ۲۰۲۰ چیست؟!

دکتر رضا علیپور در گفتگو با بسنا پیرامون آخرین اندازه‌گیری‌ها و افزایش ارتفاع قله اورست توضیح داده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹

دکتر رضا علیپور عضو هیأت علمی زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: در آخرین اندازه‌گیری‌های قله اورست، اندازه این قله حدود ۸۶ سانتی‌متر افزایش ارتفاع داشته است.

وی بیان کرد: کوه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که برخی آتشفشانی بوده و از بالا آمدن مواد مذاب تشکیل می‌شوند، مانند کوه دماوند؛ برخی از کوه‌ها هم نتیجه برخور گسل‌ها و صفحات زمین به یکدیگر هستند، مانند اشتران‌کوه و زردکوه.

علیپور افزود: کوه‌های آتشفشانی در صورت خارج‌شدن دوباره مواد مذاب از آن‌ها ممکن است افزایش ارتفاع داشته باشند، این کوه‌ها حتی ممکن است تحت تاثیر فرسایش قرار گرفته و دچار کاهش ارتفاع نیز بشوند.

وی همچنین عنوان کرد: کوه‌هایی که در اثر برخورد گسل پدید می‌آیند نیز دست‌خوش این اتفاق بوده و می‌توانند با کاهش یا افزایش ارتفاع مواجه شوند.

وی ادامه داد: قله اورست نیز جز دسته دوم بوده و از برخورد صفحات ایجاد شده، که این برخورد در حدود ۵۰ میلیون سال پیش اتفاق افتاه است، البته برخی از کارشناسان معتقدند پس از گذشت این زمان اورست به تعادل رسیده، در حالی که برخی بر این باورند که ممکن است افزایش ارتفاع نیز داشته باشد.

دکتر علیپور تشریح کرد: اورست در اولین اندازه‌گیری که در سال ۱۸۵۶ انجام گرفت، ۸۸۴۰ متر ارتفاع داشته، اما در سال ۲۰۱۰ پس از اندازه‌گیری مجدد، این ارتفاع به ۸۸۴۸ متر تغییر کرد.

وی اضافه کرد: طی زلزله‌ای که در سال ۲۰۱۵ به بزرگی ۷.۹ ریشتر در نپال رخ داد، موجب شد تا کارشناسان به این باور برسند که ممکن است در اثر این اتفاق اورست دچار کاهش ارتفاع شده باشد؛ با توجه به این که این قله، قله‌ای شاخص در علم جغرافیایی است، بنابراین مجددا چند تیم از کشورهای نپال و چین با استفاده از ماهواره و دستگاه‌های پیشرفته GPS در قالب پروژه‌ای برای اندازه‌گیری مجدد اورست مشغول به کار شدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: این تیم در نهایت با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده به این نتیجه رسیدند که این قله ۸۶ سانتی‌متر بیشتر و در حدود ۸۸۴۸ متر و ۸۶ سانتی‌متر شده است، که البته این مقدار را به عنوان محتمل‌ترین عدد برای میزان افزایش پس از زلزله سال ۲۰۱۵ دانسته‌اند.

وی در نهایت گفت: این گونه اتفاقات نیز می‌تواند در ایران برای قله‌هایی مانند دماوند نیز رخ داده باشد، اما به دلیل هزینه‌های بالا و البته شاید عدم حساسیت و تمرکز برروی قله‌های ایرانی، تاکنون پروژه‌ای جهت اندازه‌گیری این تغییرات انجام نشده است.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری