پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۹۳
|
کد خبر: ۴۷۹۶
دکتر داوود عسگری با اشاره به هدف "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار"، گفت: درخت، نمادی از اصالت، آرامش و سایه‌اندازی برای همگان است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹

دکتر داوود عسگری عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، پیرامون "پویش سبز درختکاری، مشارکت ماندگار" و کاشت درختان مثمر و غیرمثمر بیان کرد: برای کاشت درخت باید چندین بعد را در نظر گرفت، چراکه درخت، نمادی از اصالت، آرامش و سایه‌اندازی برای همگان است؛ موجودیتی که آلودگی‌ها را می‌ستاند و پاکیزگی هدیه می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت درخت یک دفتر فلسفه است و تعداد چنین موجودات طبیعی و زنده‌ای که این بهره وری‌ها را با هم داشته باشد بسیار معدود است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم از دیدگاه تخصصی به این موضوع نگاه کنیم،‌ گستره درختان قابل کشت در اقلیم همدان بسیار زیاد است؛ انواع درختانی چون افرا، چنار ، تبریزی، درختچه‌های زینتی و ...، در قالب بزرگ‌ و کوچک قابل کاشت بوده و با اقلیم سازگاری دارند، اما محدودیت‌هایی که در فضای دانشگاه بوعلی‌سینا وجود دارد، قطع به یقین سبب محدودیت در انتخاب‌های ما در کاشت درخت می‌شود.

عسگری گفت: از جمله عوامل اصلی در انتخاب درختان در این پویش، بحث نگهداری درخت، منبع آب است؛ از طرف دیگر، هرس نامناسب درختان، کشت بی‌موقع، سم پاشی نادرست، بی‌تدبیری و عدم نگهداری مناسب درختان سبب ایجاد تنش در آن‌ها می‌گردد.

وی تشریح کرد: اولین بحث‌ تخصصی در کاشت درخت، نگهداری است‌، بنابراین قدم اول در انتخاب درختان برای فضای سبز دانشگاه بوعلی‌سینا با توجه به گستردگی آن، انتخاب درختانی است که نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد؛‌ برای نمونه سرو نقره‌ایی از آن دسته درختانی است که تنها در یک سال اول کشت، نیاز به مراقبت دارد و تا سالیان بعد می‌تواند به‌عنوان باقیات و صالحات باقی بماند.‌

دکتر عسگری ادامه داد: دومین مورد که در این پویش باید مورد توجه قرار گیرد بحث منابع آبی است و در همین راستا انتخاب درختان با مصرف آب کمتر در اولویت ما قرار می‌گیرند، چراکه در بحث داشت و نگهداری این ‌گیاهان یکی از مشکلات، عدم دسترسی به آب سهل‌الوصول است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در دانشگاه بوعلی‌سینا، با توجه به موقعیت کوه‌پایه‌ای، قنات‌هایی با آب کافی موجود است، اما به دنبال هرز آب هستیم.

عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: کاربری‌های متصور از درختان، نکته قابل توجه است؛ کشت درخت از نظر اقتصادی به قدری ‌مقرون به صرفه است که حتی شالی کوبی‌ها به ویژه در قسمت شمالی کشور هم به کشت درختان غیرمثمر اختصاص پیدا کرده‌اند.

وی توضیح داد: نوع نگاه دانشگاه بوعلی‌سینا به کاشت درخت از نوع اقتصادی نیست؛ اگرچه نظر من این است که اگر دانشگاه بخشی از این نگاه را به بعد اقتصادی اختصاص دهد، با کاشت این درختان در سالیان بعد، می‌تواند به سرمایه انبوهی برسد و قدم‌های بسیار گسترده‌ای را بردارد، به طوری که بدون نیاز به حمایت‌ دیگر افراد، پویش تحولاتی زیادی در فضای سبز خود ایجاد کند‌. در بعدی دیگر از جنبه اقتصادی، می‌توان به هزینه خرید درختان اشاره کرد؛ درختان مرغوبی که همه ویژگی های مناسب بالا را داشته باشد، از قیمت بالایی برخوردار است که با توجه به منابع مالی محدود دانشگاه، امکان خرید آن‌ها وجود ندارد.

داوود عسگری‌ متذکر شد: آخرین بخش از حوزه تخصصی که می‌توان در خصوص کاشت درخت به آن اشاره کرد، جلوه زیبای درختان می‌باشد؛ اگر قصد دانشگاه از کاشت درخت، زیباسازی بود، این موضوع بایستی در اولویت اول قرار می‌گرفت، اما هدف دانشگاه از این پویش سبزسازی است، بنابراین جنبه زینتی درختان در اولویت آخر قرار می‌گرد و تلاش ما این است که درختانی که جنبه زیبایی بیشتری دارند، در معرض دید و درختان با جنبه زیبایی کمتر، در حاشیه کاشته شوند.

خبرنگار: یاری
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست